Ga naar inhoud

Linux pc wil maar geen internet verbinding


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Hier heb ik al vaker over gepost, altijd als ik linux run hebben mijn computers geen verbinding met het internet. Als ik linux op een willekeurige pc installeer, werkt alles behalve eth0. Bij DHCP en bij handmatig heb ik het. Ik kan geen DHCP gebruiken omdat dan mijn windows machines plat gaan in de router. Geen enkele computer heeft dan nog internet als eth0 wordt geactiveerd bij het opstarten. Een router reboot is dan het enige. Het ligt alleen niet aan linux volgens mij, of toch wel, maar ik heb al verschillende red hat / fedora's geprobeerd, turbolinux, slack, debian, ubuntu, suse, hebben allemaal dit probleem. De enige die ik werkend heb gekregen zijn fedora core 1 en 3. Echter ik wil mandrake 10 draaien en niet fedora maar het lukt maar niet om het internet werkend te krijgen. Ik heb nu static route in mijn router voor 192.168.1.30 ingesteld voor de server en als ik [code:1:97f235980a]ifconfig eth0 192.168.1.30 netmask 255.255.255.0 broadcast 192.168.255.255[/code:1:97f235980a] doe, kan ik wel pingen binnen het netwerk naar alle computers en krijg ik ook antwoord. Alleen ik krijg telkens geen internetverbinding en bij het opstarten is alles [OK] maar [code:1:97f235980a]Bringing up eth0 [FAILED][/code:1:97f235980a] Ik begin me nu echt te ergeren want ik doe volgens mij niets fout. De firewall uit of aan maakt niet uit in linux. DHCP in linux is UIT. Wat zou het kunnen zijn, en waarom wel in linux maar niet in windows dit probleem? Router is Zyxel Prestige 324. Grt, Lennard
Link naar reactie
Handmatig ifconfig is een vluchtig commando, het word dus nergens opgeslagen in een configuratie bestand, als je het permanent wilt maken raad ik je aan het betreffende configuratie tooltje van je distributie te gebruiken. Dan worden de setting ook bewaard tussen reboots en/of eth0 activatie. VOordat de netwerkkaart bij het opstarten geactiveerd kan worden moet de driver geladen zijn. Meestal door middel van /etc/modules.conf. Normaal gesproken word dat allemaal tijdens installatie geconfigureerd. Naast het zetten van het IP adres moet je ook nog een default gateway (IP adres van je router) en DNS adres(sen) (meestal ook IP van de router) opgeven. DHCP zou daarvoor moeten zorgen, maar blijkbaar werkt het niet bij je dus zullen we daar maar even van afwijken.
Link naar reactie
Sorry maar ik snap je niet helemaal. Heeft linux een host file? Zoja waar staat ie (in /etc toevallig?) De DNS adressen heb ik al handmatig opgegeven in de internet wizard van mandrake, bij primaire en secundaire dns die heb ik gewoon uit mijn windows netwerk status gehaald, en kan ik ook in mijn router zien. Ik snap niet wat je bedoelt met ethereal in "promicues mode" te installeren.... is dat een programma? in mijn windows hostfile staat niets bijzonders: [code:1:8da95e58c1]# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp. # # Dit is een voorbeeld HOSTS-bestand dat wordt gebruikt door Microsoft TCP/IP for Windows. # # Dit bestand bevat de toewijzingen van IP-adressen naar hostnamen. Elke vermelding # moet op een afzonderlijke regel staan. Het IP-adres dient in de eerste kolom te worden # geplaatst, gevolgd door de bijbehorende hostnaam. Het IP-adres en de hostnaam dienen # gescheiden te zijn door ten minste één spatie. # # Daarnaast kunnen opmerkingen (zoals deze) worden toegevoegd op extra # regels of gevolgd door de computernaam, voorafgegaan door een #. # # Bijvoorbeeld: # # 102.54.94.97 rhino.acme.com # bronserver # 38.25.63.10 x.acme.com # x clienthost 127.0.0.1 localhost [/code:1:8da95e58c1]
Link naar reactie
Ethereal is idd een progje waarmee je netwerkverkeer kunt monitoren. Tik op een Debian bak als root:[code:1:6288c6ade0]apt-get install ethereal[/code:1:6288c6ade0] laat de zaak ff rammelen en alstie klaar is doe je [code:1:6288c6ade0]man ethereal[/code:1:6288c6ade0] Wees gewaarschuwd, zo'n 2100 regels man-page ;) (kleine correctie: het is de 'promiscuous mode' ofwel: de afluistermode :)) Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
Probeer de DNS servers van je provider eens in het /etc/resolv.conf bestand te zetten als volgt; nameserver <ip> nameserver <ip> Als je de interface hebt gestart (bijvoorbeeld door ifconfig) doe je een "route add default gw <ip van je router>" Nu zou je een server op internet moeten kunnen pingen (en meer :wink: ). Na reboot (of network restart) ben je het (uiteraard) weer kwijt als je het zo doet.
Link naar reactie
[quote:82b61012b4="M.V. Wesstein"]Ethereal is idd een progje waarmee je netwerkverkeer kunt monitoren. Tik op een Debian bak als root:[code:1:82b61012b4]apt-get install ethereal[/code:1:82b61012b4] laat de zaak ff rammelen en alstie klaar is doe je [code:1:82b61012b4]man ethereal[/code:1:82b61012b4] Wees gewaarschuwd, zo'n 2100 regels man-page ;) (kleine correctie: het is de 'promiscuous mode' ofwel: de afluistermode :)) Groet, M.V. Wesstein[/quote:82b61012b4] Ik heb geen Debian :S
Link naar reactie
[quote:7d7a184be1="SAPPhIRE"] Hier heb ik al vaker over gepost, altijd als ik linux run hebben mijn computers geen verbinding met het internet. Als ik linux op een willekeurige pc installeer, werkt alles behalve eth0. Bij DHCP en bij handmatig heb ik het. Ik kan geen DHCP gebruiken omdat dan mijn windows machines plat gaan in de router. Geen enkele computer heeft dan nog internet als eth0 wordt geactiveerd bij het opstarten. Een router reboot is dan het enige.[/quote:7d7a184be1] Dat probleem heb ik ook gehad met een Edimax router. Windows PC's werkten prima, maar zodra ik Linux opstartte sloeg die router op tilt. Heb toen een paar dagen zitten klooien. Uiteindelijk begon het me te vervelen en heb ik een nieuwe router gekocht. Een SMC Barricade, die werkt nu al ruim anderhalf jaar zonder problemen.
Link naar reactie
Ja, dat zou ik wel willen, alleen mijn vader heeft deze router gekocht omdat die een zeer goede firewall heeft, zo bleek uit een test. Als het aan mij had gelegen stond er nu een Linksys of US Robotics router hier. Maar ik moet het met deze Zyxel doen, omdat mijn vader per sé de best mogelijke firewall wil (ook al zou ik dan een draytek vigor nemen) :p Helaas is dit dus niet te veranderen, vandaar dat ik maar weer op Fedora ben overgegaan. Hier werkt het internet prima, hoewel handmatig ingesteld. Maar de keuze voor de distro is voor mijn homeserver niet echt belangrijk, al zeg ik het zelf. Als ik een andere probeer is dat alleen voor het proberen, meer redenen heeft het niet bij mij. Grt, Lennard
Link naar reactie
[quote:5cab827339="SAPPhIRE"]Als ik een andere probeer is dat alleen voor het proberen, meer redenen heeft het niet bij mij. [/quote:5cab827339] Je had het dus geprobeerd met Mandrake 10. Wellicht zou je het ook nog kunnen proberen met de nieuwste versie van Mandrake. Mandrakelinux 10.2 cooker-Powerpack-i586-Limited-Edition-2005. Daar is wel het een en ander aan verbeterd. Ik heb dit getest. Het configureren van een statisch ip adres werkt dan wel via Mandrake configuratiecentrum. Als je het configureren in Mandrake handmatig wilt doen, dan heb je behalve de door Tekkie genoemde /etc/resolv.conf ook nog nodig de bestanden /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0 en /etc/sysconfig/network
Link naar reactie
[quote:7041e06e3a="SAPPhIRE"]JAls ik een andere probeer is dat alleen voor het proberen, meer redenen heeft het niet bij mij.[/quote:7041e06e3a] Mooi uitgangspunt :) Is het gelukt Ethereal te installeren? Er is naast een Fedora RPM ook een Win-versie, zie de [url=http://www.ethereal.com/download.html]downloadsite[/url] Leg de output eens naast elkaar en kijk waar de verschillen zijn. Over proberen gesproken, heb je Debian al eens geprobeerd? ;) Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
[quote:4989cf2ae9="jolo"][quote:4989cf2ae9="SAPPhIRE"]Als ik een andere probeer is dat alleen voor het proberen, meer redenen heeft het niet bij mij. [/quote:4989cf2ae9] Je had het dus geprobeerd met Mandrake 10. Wellicht zou je het ook nog kunnen proberen met de nieuwste versie van Mandrake. Mandrakelinux 10.2 cooker-Powerpack-i586-Limited-Edition-2005. Daar is wel het een en ander aan verbeterd. Ik heb dit getest. Het configureren van een statisch ip adres werkt dan wel via Mandrake configuratiecentrum. Als je het configureren in Mandrake handmatig wilt doen, dan heb je behalve de door Tekkie genoemde /etc/resolv.conf ook nog nodig de bestanden /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0 en /etc/sysconfig/network[/quote:4989cf2ae9] Als ik me niet vergis heet het nu toch Mandriva (vanwege het samengaan van Mandrake en Conectiva) ?? [quote:4989cf2ae9="M.V. Wesstein"][quote:4989cf2ae9="SAPPhIRE"]JAls ik een andere probeer is dat alleen voor het proberen, meer redenen heeft het niet bij mij.[/quote:4989cf2ae9] Mooi uitgangspunt :) Is het gelukt Ethereal te installeren? Er is naast een Fedora RPM ook een Win-versie, zie de [url=http://www.ethereal.com/download.html]downloadsite[/url] Leg de output eens naast elkaar en kijk waar de verschillen zijn. Over proberen gesproken, heb je Debian al eens geprobeerd? ;) Groet, M.V. Wesstein[/quote:4989cf2ae9] Hmmz, ik heb nu ethereal onder Fedora geïnstalleerd (kon gewoon met de setup cd). Alleen ik vraag me af of het nu nog zin heeft te kijken, omdat het nu al werkt. Dus veel bijzonders zullen we dan niet zien, of wel ?
Link naar reactie
[quote:73cc861c61="SAPPhIRE"] Als ik me niet vergis heet het nu toch Mandriva (vanwege het samengaan van Mandrake en Conectiva) ?[/quote:73cc861c61] Dat klopt, zoiets staat onder andere [url=http://www.linux4you.be/index.php?id=466]hier.[/url] [quote:73cc861c61="SAPPhIRE"] Hmmz, ik heb nu ethereal onder Fedora geïnstalleerd (kon gewoon met de setup cd). Alleen ik vraag me af of het nu nog zin heeft te kijken, omdat het nu al werkt. Dus veel bijzonders zullen we dan niet zien, of wel ?[/quote:73cc861c61] Of het zin heeft om een andere Linux distributie te installeren, kan alleen jij zelf beoordelen. Het is mooi dat je internet in Fedora Core 3 aan de praat hebt weten te krijgen. Vanzelfsprekend is dit echter niet. Zie deze review http://www.linux.org/dist/reviews/fc3.html En voor Mandrakelinux 10.2 is er [url=http://www.mozillaquest.com/Linux_News05/Mandrake-10-2_Mandrvia_Story01.html]dit artikel.[/url]
Link naar reactie
Bedankt, ik ga van het weekend dat eens even uitgebreid lezen! Verder ben ik erachter gekomen dat /sbin/service wel werkt. Nu wil ik (zoals in mijn vorige mandrake en fedora installatie al het geval was vermoedelijk) een alias aanmaken: [code:1:f54034acec]Alias /sbin/service "service"[/code:1:f54034acec] maar ik weet niet in welk bestand ik dat moet plaatsen. Ik meen dat er ergens een bestand is met alle bestaande aliassen erin, maar ik kan het niet vinden :-? rc5.d en init.d zijn leeg, moet het hierin ?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...