Ga naar inhoud

/var copieren


Aanbevolen berichten

ik heb een probleem, de partitie waar mijn / op staat gemount is te klein geworden, nu ik heb nog een paar partities die ik daar voor kan gebruiken en ik zou dan ook graag de map var mounten op een andere partitie... hoe kan ik het beste al die mappen tegelijk ergens opslaan en ze dan achteraf terugplaatsen op de nieuwe partitie? als ik dit als root doe heb ik schrik dat mijn bestanden verkeerde permissies gaan krijgen (en dus dat heel mijn systeem een beetje naar de *** zal zijn... hoe doe ik dit het beste volgens jullie? Alvast bedankt. Tafelpoot
Link naar reactie
Eerst moet je het systeem in single user mode brengen, want bijvoorbeeld databases en mailservers schrijven constant in /var/. Dit gaat meestal met het commando (als root): [b:6e735a3417]init 1[/b:6e735a3417] De volgende commando's moet je ook als root uitvoeren. Dan mount je de gewenste doelpartitie (stel: /dev/hdb5) even ergens, bijvoorbeeld onder /mnt: [b:6e735a3417]mount /dev/hdb5 /mnt[/b:6e735a3417] (natuurlijk moet die partitie een geldig bestandssysteem bevatten, bijvoorbeeld ext3 of reiserfs, maak dat zonodig aan met mke2fs of mkreiserfs) Dan kopiëer je alles uit /var naar de nieuwe partitie: [b:6e735a3417]cp -a /var/* /mnt/[/b:6e735a3417] (kan even duren. De -a optie is om alle permissies en timestamps mee te nemen) Dan kijk je eventueel even met midnight commander ofzo of de layout onder /mnt er echt hetzelfde uitziet als onder /var. Dan mount je de nieuwe partitie onder /var om te testen (correct me if I'm wrong): [b:6e735a3417]mount /dev/hdb5 /var/[/b:6e735a3417] Dan start je het systeem weer door naar het gewenste runlevel (kijk in /etc/inittab wat er in de regel initdefault staat, bijv: id:3:initdefault, dan is 3 het default runlevel): [b:6e735a3417]init 3[/b:6e735a3417] Als je systeem goed werkt dan is de actie geslaagd. Je kunt nu de ruimte in de oude /var vrijmaken door nog weer even terug te gaan naar single user mode, en dan te unmounten, waarna we de oude bestanden in /var kunnen verwijderen: [b:6e735a3417]init 1[/b:6e735a3417] (ff wachten) [b:6e735a3417]umount /var umount /mnt rm -fr /var/*[/b:6e735a3417] (dit verwijdert de oude inhoud van /var!) voeg nu deze regel aan /etc/fstab toe: /dev/hdb5 /var auto defaults 1 1 en tik dan: [b:6e735a3417]mount /var[/b:6e735a3417] Als het goed is zie je nu je nieuwe partitie in /var verschijnen. Door de regel in /etc/fstab wordt hij ook automatisch gemount bij opstarten. Met [b:6e735a3417]init 3[/b:6e735a3417] start je je systeem weer door naar het default runlevel.
Link naar reactie
ik heb de /usr veplaatst (omdat deze groter is) en ik heb het gevoel dat alles werkt naar behoren, ik heb het niet met de init1 gedaan omdat mijn PC toch maar een desktop-computer is en geen server (dus er draait niets op als een database of als een mail-programma) en ik had geprobeert om init1 te doen maar toen kon ik niets meer typen of uitvoeren... Bedankt voor de duidelijke uitleg Tafelpoot
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...