Ga naar inhoud

Linux en USB-geheugensleutel ?


Aanbevolen berichten

Misschien te veel gevraagd van Linux, maar ik ben in (ik durf het bijna niet te zeggen) Windows gewend dat m'n geheugensleuteltje automatisch opduikt in de verkenner als ik hem inprik. Kan linux dat ook en hoe regel ik dat dan? Ik zie hem in /var/log/messages wel verschijnen: [i:cd48799d98]Apr 13 23:08:26 localhost kernel: usb 1-2: new full speed USB device using address 2 Apr 13 23:08:26 localhost kernel: usb 1-2: new full speed USB device using address 3 Apr 13 23:08:29 localhost kernel: Initializing USB Mass Storage driver... Apr 13 23:08:29 localhost kernel: scsi0 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices Apr 13 23:08:29 localhost kernel: Vendor: LEXAR Model: JUMPDRIVE SPORT Rev: 1000 Apr 13 23:08:29 localhost kernel: Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02 Apr 13 23:08:29 localhost kernel: SCSI device sda: 506880 512-byte hdwr sectors (260 MB) Apr 13 23:08:29 localhost kernel: sda: assuming Write Enabled Apr 13 23:08:30 localhost kernel: /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0: p1 Apr 13 23:08:30 localhost kernel: Attached scsi removable disk sda at scsi0, channel 0, id 0, lun 0 Apr 13 23:08:30 localhost kernel: usbcore: registered new driver usb-storage Apr 13 23:08:30 localhost kernel: USB Mass Storage support registered. Apr 13 23:08:30 localhost usb.agent[3505]: usb-storage: loaded successfully Apr 13 23:08:30 localhost scsi.agent[3579]: sd_mod: loaded sucessfully (for disk)[/i:cd48799d98] Ik kan hem vervolgens ook mounten naar /mnt/usbkey door in een shell [i:cd48799d98]mount -tvfat -oumask=0000 /dev/sda1 /mnt/usbkey[/i:cd48799d98] uit te voeren en vervolgens is hij ook in Konquerer te zien. Dus hij is bruikbaar, geen probleem, maar zoals gezegd: kan dit ook allemaal à la Windows helemaal vanzelf gebeuren? Systeem: Debian Sarge Kernel 2.6.8-2-386 KDE 3.3.2 Gr. Jim
Link naar reactie
Dat kan inderdaad, en veel nieuwe distributies (zoals suse 9.1 of hoger) doen dat ook automatisch. Hoe dat bij Debian werkt weet ik niet, weet wel dat je met de juiste kernelversie met Gnome 2.8 (of hoger) en KDE 3.4 je dit kunt regelen, ongeacht de distributie. Verder kun je het ook semi-automatisch doen, door de informatie over de usb-stick in /etc/fstab te zetten, en aan de hand daarvan een pictogram op je desktop te zetten die de usb-stick automatisch mount en opent in Konqueror (rechter muisknop->nieuwe aanmaken->koppeling naar apparaat -> camera, dan gegevens invullen en een ander icoon ipv die camera..) Max
Link naar reactie
Bedankt voor de (snelle) uitleg, maar toch nog een vraag: Als ik hem opneem in /etc/fstab en automatisch laat mounten bij de systeemstart zoals jij voorstelt wat gebeurt er dan als de sleutel er op dat moment niet inzit? En wat gebeurt er dan als je hem later erinstopt en vervolgens er weer eens uithaalt? Raakt het systeem dan niet vreselijk in de war? Misschien toch beter om hem dan maar via het pictogram handmatig te mounten? Trouwens, na m'n vorige vraag gesteld te hebben kwam ik tot de ontdekking dat het unmounten niet lukt. Als ik in de shell "umount /dev/sda1" uitvoer zegt hij "device is busy" hoewel er op dat moment niets gaande is van of naar het sleuteltje. Gr. Jim
Link naar reactie
[quote:e0ad8b78e5="Jim van Zweeden"] Als ik hem opneem in /etc/fstab en automatisch laat mounten bij de systeemstart zoals jij voorstelt wat gebeurt er dan als de sleutel er op dat moment niet inzit? [/quote:e0ad8b78e5] Dan geeft de kernel aan dat de partitie niet gemount kon worden ivm ongeldig blockdevice oid.. [quote:e0ad8b78e5] En wat gebeurt er dan als je hem later erinstopt en vervolgens er weer eens uithaalt? Raakt het systeem dan niet vreselijk in de war? [/quote:e0ad8b78e5] neen, omdat het mounten tijdens de start van Linux al is mislukt. Je zult dan alsnog handmatig moeten mounten. [quote:e0ad8b78e5] Misschien toch beter om hem dan maar via het pictogram handmatig te mounten? [/quote:e0ad8b78e5] Yeps. vergeet ook het unmounten niet, anders moet je de volgende keer mounten op /dev/sdb1, omdat de kernel de usb-stick dan aan die device toekent. [quote:e0ad8b78e5] Trouwens, na m'n vorige vraag gesteld te hebben kwam ik tot de ontdekking dat het unmounten niet lukt. Als ik in de shell "umount /dev/sda1" uitvoer zegt hij "device is busy" hoewel er op dat moment niets gaande is van of naar het sleuteltje. [/quote:e0ad8b78e5] iets houdt dan het apparaat bezet. Dat kan een geopend venster van Konqueror zijn, etc.. met het commando lsof /dev/sda1 of lsof /gemounte/map kun je achterhalen wie de stick bezet houdt. Max
Link naar reactie
Om nog even een ordentelijk slotje aan dit verhaal te breien: lsof gaf inderdaad aan dat het apparaat door Konquerer bezet werd gehouden. Vreemd eigenlijk, want ik had Konquerer toch echt afgesloten. Maar het mooiste van alles is dat ik, alvorens de geadviseerde aanpassingen gedaan te hebben, eerst nog even een apt-get dist-upgrade heb uitgevoerd (met min of meer toevallig de geheugensleutel nog aangesloten) en dat daarna plotseling alles werkt zoals bedoeld!!! Sleutel erin en hij duikt op in Konquerer, sleutel eruit en hij verdwijnt weer. Dus óf apt heeft op eigen houtje ontdekt dat er iets nieuws opgedoken was in het systeem en vervolgens ook op eigen houtje het benodigde pakket nageïnstalleerd, óf het is stom toeval en de door mij gezochte functie is blijkbaar in een geactualiseerd pakket net toegevoegd. Ik heb tijdens het upgrade proces wel iets voorbij zien flitsen over "usb-hotplug" of iets dergelijks maar de details zijn me helaas ontgaan. Ik zal het dus wel nooit te weten komen vrees ik. Maar links- of rechtsom: Het lijkt wel feest!!!! Computers blijven je verbazen! Gr. Jim
Link naar reactie
[quote:c25e08e4f6]lsof gaf inderdaad aan dat het apparaat door Konqueror bezet werd gehouden. Vreemd eigenlijk, want ik had Konqueror toch echt afgesloten.[/quote:c25e08e4f6] Klopt, maar dat programma blijft op de achtergrond draaien (kun je uitschakelen in het configuratiecentrum). Het programma moet echter de device vrij geven als het venster wordt gesloten (of als je naar een andere map gaat), en dat deed hij voor je update dus niet. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...