Ga naar inhoud

d-link dwl-120 adapter onder linux


Aanbevolen berichten

Ik ben in de afgelopen week weer eens begonnen met het donwloaden en uitproberen van linux. ik heb dit in mijn computer-jaren meerdere malen geprobeerd maar erg succesvol was dit echter nooit. nu heb ik mandrake 10.1 (dvd iso) gedownload en ben halverwege met de nieuwe fedore (dvd-iso). zit er ook nog eens een dvd van suse 9.2 bij de CT! en ik ben helemaal happy! suse installeren was een makkie! alleen mijn wireles kaart geinstalleerd krijgen werkt niet. ik krijg tijdens de isnatllatie al de melding dat de atmel-firmware niet aanwezig is. nu ben ik een zware newbie dus ik kan met mijn windows partitie wel op internet maar ja.... wat moet ik downloaden en hoe krijg ik dat op mijn linux systeem? (diskette maybe, of zijn de filesystems niet compatible?) ondertussen heb ik mandrake ook maar eens geprobeerd maar daar lukt het ook niet bij. ik vind persoonlijk ook dat suse mij meer aanspreekt omdat het (zoals ik nu kan zien) gebruiksgemak groter is. ik heb mijn hoop dus maar op fedora gezet. misschien herkent die distro alles wel automatisch! maar toch. mocht er iemand zijn die mij kan helpen om het toch onder suse gedaan te krijgen zou ik echt helemaal happy zijn! ter informatie: ik gebruik de dwl-120 usb wireless adapter. onder windows gebruik ik een statisch adres: 192.168.1.121 subnet: 255.255.255.0 standaard gateway: 192.168.1.254 ik woon in en studentenhuis waar iedereen inlogt op een router. dus rechtstreeks via mijn gewone lan kaart is er (jammer genoeg niet bij) wie kan voor mij een howto schrijven? ik zou dit echt zeer waarderen!
Link naar reactie
[quote:9651def927="jelle_smid"] suse installeren was een makkie! alleen mijn wireles kaart geinstalleerd krijgen werkt niet. ik krijg tijdens de isnatllatie al de melding dat de atmel-firmware niet aanwezig is. [/quote:9651def927] Heb je al op Internet gezocht naar of er Linux-ondersteuning is voor je wireless adapter? [quote:9651def927] hoe krijg ik dat op mijn linux systeem? (diskette maybe, of zijn de filesystems niet compatible?) [/quote:9651def927] linux kan ntfs uitlezen, dus je kunt dingen downloaden onder windows, en dan in linux openen. geen gehannes met diskettes dus. suse zet windows in de map /windows/c [quote:9651def927] ondertussen heb ik mandrake ook maar eens geprobeerd maar daar lukt het ook niet bij. [/quote:9651def927] op zich is dat te verwachten, suse is momenteel een van de beste op gebied van hardwareondersteuning/herkenning. [quote:9651def927] ik heb mijn hoop dus maar op fedora gezet. misschien herkent die distro alles wel automatisch! [/quote:9651def927] ik vrees van niet, maar je kunt het altijd proberen :) Fedora vraagt over het algemeen meer handwerk dan SuSE of Mandrake. [quote:9651def927] ik woon in en studentenhuis waar iedereen inlogt op een router. dus rechtstreeks via mijn gewone lan kaart is er (jammer genoeg niet bij) [/quote:9651def927] ik log ook op een router in, maar dan wel via een gewoon lan-kaartje :) Max
Link naar reactie
Ok, dus ik ga me houden aan Suse. prima maar dan moet ik dus drivers hebben van die kaart. zoals ik dus al zijn ben een totale newbie dus een uigebreide help zou ik echt wel kunnen gebruiken. over het gehannes met floppy: ik heb linux op een apart systeem draaien. geen windows partitie dus...... ben wel gedoemd om met diskette te werken. alvast bedankt voor je hulp ps. kde in het fries? hmmmzzz ben geen expert. kijk eens naar omrop fryslan. het programma tukkelteamen kan je maybe helpen.... :lol:
Link naar reactie
[quote:d9d9534989="jelle_smid"][knip] maar ja.... wat moet ik downloaden en hoe krijg ik dat op mijn linux systeem? (diskette maybe, of zijn de filesystems niet compatible?)[/quote:d9d9534989]Je kunt onder Windows een flop formateren in het MsDos filesysteem. Linux kan dat lezen & schrijven. en de hierna te noemen driver er op zetten. Het is plm 720 kb, dus dat past. Onder Linux kan je dat ding mounten (filesystem: vfat). Kijk in je Suse handboeken. en vervolgens copieren naar een nieuwe dir Atmel in he home-dir. [quote:d9d9534989="jelle_smid"][knip] ik gebruik de dwl-120 usb wireless adapter. onder windows gebruik ik een statisch adres: 192.168.1.121 subnet: 255.255.255.0 standaard gateway: 192.168.1.254 [/quote:d9d9534989]Simpel: dwl-120 usb wireless adapter linux als zoektem in Google brengt je naar de sourceforge-site, met daarin je driver. Na enig geklik kom je dan op http://sourceforge.net/projects/atmelwlandriver/ Aldaar download je dus atmelwlandriver-3.4.1.0 op je flop. Start je linux op copieer je driver naar je Atmel dir (zie boven). $cd Atmel $ tar xjf atmelwlandriver-3.4.1.0.tar.bz2 Er ontstaat een nieuwe dir. $ cd atmelwlandriver $ less README Hier staat dus het bepaald niet simpele voorschrift (zeker voor een newbie) hoe je driver te bouwen. Het veronderstelt minstens dat je ooit zelf een nieuwe kernel voor je distro hebt gecompileerd. Weet niet hoe eenvoudig dit is voor Suse (draai zelf Slackware). En wireless lan heb ik ook al niet. Zeer gedeeltelijke hulp dus, maar een start.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...