Ga naar inhoud

[SuSE 9.2] Linux, OS X en Samba samen in een netwerk


Aanbevolen berichten

Op mijn thuisnetwerk draai ik sinds kort een machine met SuSE 9.2. Verder gebruik ik een Mac met OS X 10.3. Aangezien ik regelmatig bestanden uit moet wisselen vanaf beide computers heb ik getracht een netwerkconnectie te maken via Samba. Beide pogingen (vanaf de Mac de Linux-bak bereiken & vice versa) werkten niet. Op internet las ik ook iets over connecties via NFS, maar in veel discussies raden ze gebruikers van NFS toch aan te werken met Samba. Weet iemand duidelijk (zoveel kaas heb ik er nu ook weer niet van gegeten) uit te leggen hoe je zo'n connectie tot stand kan brengen? Ik heb namelijk geen problemen als ik met mijn Mac probeer de PC te bereiken wanneer deze onder Windows draait.
Link naar reactie
Het is gebruikelijk bij Mac om AppleTalk te gebruiken, met de Apple OS'sen waarmee ik tot nu toe heb gewerkt (niet OSX) kun je niet op windows (en samba) shares komen. http://netatalk.sourceforge.net/2.0/htmldocs/ Meeste distributies zouden wel pakketjes voor atalk moeten hebben neem ik aan. De setup bestaat uit een daemon en een kernel module.
Link naar reactie
Ik ga eens naar Netatalk kijken. Eerlijk gezegd dacht ik dat dat iets van de oudere OS-en is. In OSX kom het niet zo prominent naar voren. Zeker het proberen waard, dat wel. [quote:e882627774="MrLeeJohn"]www.samba.org he.... en mn http://us1.samba.org/samba/docs/ en http://us1.samba.org/samba/docs/using_samba/toc.html[/quote:e882627774]Mja, de gebruikershandleiding kon ik zelf ook wel vinden, die heb ik namelijk gewoon gebruikt tijdens de eerste pogingen die op niets uitliepen. :)
Link naar reactie
OSX is toch een compleet ander OS. Ik zou in eerste instantie niet naar appletalk kijken. > Mja, de gebruikershandleiding kon ik zelf ook wel vinden, die heb ik namelijk gewoon gebruikt tijdens de eerste pogingen die op niets uitliepen Tja, als je om een handleiding vraagt ipv precies uit te leggen wat er mis is, dan krijg je dus zo'n antwoorden. Volgende stap.... leg maar eens precies uit wat wel en wat niet werkt. Evt met het posten van je smb.conf.
Link naar reactie
Probleem is dat niets werkt, er wordt aan beide kanten geen verbinding tot stand gebracht. De Mac dient alle gegevens automatisch "op te halen" als je een SMB-connectie gaat maken. Als ik met Windows ga verbinden haalt hij standaard de naam van de werkgroep op en de computernaam. Daarna verschijnt er een lijst met beschikbare shares. Als ik verbinding probeer te krijgen met Linux vanaf de Mac krijg ik alleen een error waarbij het op lijkt dat er geen enkele beschikbare computer op het opgegeven adres te bereiken is. Voor de volledigheid de error: [quote:fea9e84d8f]The Finder cannot complete the operation because some data in " smb://mensch-suse" could not be read or written. (Error code -36).[/quote:fea9e84d8f] Hierbij de smb.conf: [code:1:fea9e84d8f]# Samba config file created using SWAT # from ***.*.*.*.* (***) # Date: 2005/04/08 19:33:38 # Global parameters [global] workgroup = BEUKENLAAN server string = mensch-suse map to guest = Bad User username map = /etc/samba/smbusers printcap cache time = 750 printcap name = cups logon path = \\%L\profiles\.msprofile logon drive = P: logon home = \\%L\%U\.9xprofile wins support = Yes printer admin = @ntadmin, root, administrator cups options = raw include = /etc/samba/dhcp.conf [homes] comment = Home Directories valid users = %S read only = No inherit acls = Yes browseable = No [profiles] comment = Network Profiles Service path = %H read only = No create mask = 0600 directory mask = 0700 store dos attributes = Yes [users] comment = All users path = /home read only = No inherit acls = Yes veto files = /aquota.user/groups/shares/ [groups] comment = All groups path = /home/groups read only = No inherit acls = Yes [printers] comment = All Printers path = /var/tmp create mask = 0600 printable = Yes browseable = No [print$] comment = Printer Drivers path = /var/lib/samba/drivers write list = @ntadmin, root force group = ntadmin create mask = 0664 directory mask = 0775[/code:1:fea9e84d8f]
Link naar reactie
Volgens mij schrikt de frase "OS X" in de topictitel mensen een beetje af... [size=9:976bca1f28]Zo te zien kan niemand iets met de smb.conf... :-? [/size:976bca1f28] Ik heb NetaTalk geïnstalleerd, maar de handleiding doet me duizelen. Verder heb ik nu een daemon die het opstarten van Linux danig vertraagd. Maar nog steeds geen verbinding tussen de twee computers. Ik heb wel het idee dat het aan de Linuxbak ligt (hij is blijkbaar onzichtbaar in het netwerk) & niet aan OS X.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...