Ga naar inhoud

Zelf Kernel Modules Maken


Aanbevolen berichten

[quote:110e588a7b="Pinky & The Brain"]Ik had namelijk de slackware 2.4.26 geloof ik en gistermorgen heb ik fan kernel.org de 2.4.30 gehaald. Deze heeft dus een ander versienummer en zou zijn modules dus ook in een eigen subdir plaatsen ? Dan zou het dus geen problemen mogen opleveren en kan ik gewoon met beide kernels de nvidiadriver gebruiken ? [/quote:110e588a7b] Het klopt inderdaad dat elke andere kernel versie zijn modules in een andere sub directory plaatst. Dat neemt niet weg dat bij het installeren van de nvidia drivers met het installatie script, dat ook de nvidia modules uit een oudere/nieuwere kernel worden verwijderd. Daarom adviseerde ik om van deze nvidia module een back-up te maken. Zodat je deze nadat de nvidia driver installatie is voltooid, weer terug kunt kopiëren.
Link naar reactie
Jolo, naar mijn ervaring blijven de oude nvidia drivers gewoon staan hoor als je een nieuwe kernel installeert ... maar een backup voor de zekerheid kan geen kwaad :) De nvidia module verdwijnt alleen maar als je opnieuw make modules_install doet in de kernel source tree terwijl in de oude module directory nog een nvidia module stond. Je kan wel problemen krijgen met de oude kernel als je nu een nieuwere versie van de nvidia drivers installeert dan diegene dat er al opstond. De nieuwe kernel zal dan de nieuwe nvidia driver gebruiken en de GLX drivers voor X worden ook geupdate, maar als je dan de oude kernel terug boot wordt de oude kernel driver geladen die het niet zal doen met de nieuwe GLX drivers. Je zal dus ook de nvidia drivers moeten installeren voor de oude kernel als je die nog zou willen gebruiken. Maar vanaf dat je een nieuwe kernel hebt die volledig naar wens draait mag al die 2.4.26 zooi gerust naar /dev/null worden doorverwezen dus moet je je daar al geen zorgen meer over maken. Klinkt dit ingewikkeld? Maak dan je borst maar nat als je zelf modules wilt gaan schrijven :)
Link naar reactie
[quote:a990ab8cd9="Bamboe"]Jolo, naar mijn ervaring blijven de oude nvidia drivers gewoon staan hoor als je een nieuwe kernel installeert ... maar een backup voor de zekerheid kan geen kwaad :) De nvidia module verdwijnt alleen maar als je opnieuw make modules_install doet in de kernel source tree terwijl in de oude module directory nog een nvidia module stond. [/quote:a990ab8cd9] Maar een simpel copy commando voor het compileren vand de nieuwe kernel biedt hier hulp ? Dan kun je na het compileren de copy weer terugzetten en alles werkt als tevoren ? Dan zouden beide kernels met de nvidia driver werken als ik het goed begrijp... [quote:a990ab8cd9] Je kan wel problemen krijgen met de oude kernel als je nu een nieuwere versie van de nvidia drivers installeert dan diegene dat er al opstond. De nieuwe kernel zal dan de nieuwe nvidia driver gebruiken en de GLX drivers voor X worden ook geupdate, maar als je dan de oude kernel terug boot wordt de oude kernel driver geladen die het niet zal doen met de nieuwe GLX drivers. Je zal dus ook de nvidia drivers moeten installeren voor de oude kernel als je die nog zou willen gebruiken. Maar vanaf dat je een nieuwe kernel hebt die volledig naar wens draait mag al die 2.4.26 zooi gerust naar /dev/null worden doorverwezen dus moet je je daar al geen zorgen meer over maken. Klinkt dit ingewikkeld? Maak dan je borst maar nat als je zelf modules wilt gaan schrijven :) [/quote:a990ab8cd9] Deze kernel had ik puur gemaakt om te experimenteren met kernels-compileren en kernelmodules, niet om mijn systeem te verbeteren o.i.d. De oude kernel blijft voorlopig dus nog gewoon mijn normale werk systeem. Het is idd toch nog best lastig en dit zijn toch echt onvoorziene problemen welke ik dus niet had verwacht. [quote:a990ab8cd9="m3ssi4h"] [quote:a990ab8cd9] Het heeft me bijna de hele dag gekost, want ik ben elke optie stap voor stap langsgegaan en heb alles gelezen :lol:. [/quote:a990ab8cd9] :o:o:o [/quote:a990ab8cd9] Hé gochemerd, wel juist quoten hé, anders trek je de zaken uit hun verband. [quote:a990ab8cd9] Het heeft me bijna de hele dag gekost, want ik ben elke optie stap voor stap langsgegaan en heb alles gelezen :lol:. [b:a990ab8cd9]Vervolgens duurde het compilen erg lang op mijn systeem :oops:.[/b:a990ab8cd9] [/quote:a990ab8cd9] Eerst moest ik natuurlijk de nodige documentatie / wiki / faq / tutorials doornemen aangezien ik nog nooit een kernel had gecompiled. Vervolgens moesten de kernelsources worden gedownload. Deze moesten worden geconfigureerd en dat heb ik gedaan door stap voor stap elke optie langstegaan en de toelichting van al deze opties te lezen. Dat is nog best veel werk aangezien er heel veel opties zijn en sommige een erg uitgebreide toelichting hebben. Tijdens dit proces loop je dan tegen problemen aan welke je eerst dient uit te zoeken, zoals ... wat voor type cpu heb ik ? (welke core), etc. Vervolgens toen dit llemaal achter de rug was kon het compilen pas beginnen een aangezien het al weer een verouderde computer is (misschien dat sommigen mijn speurtocht naar het ideale systeem om mijn huidige desktop op te volgen nog herinderen ?) duurt het compilen erg lang :oops:. Kortom, het duurde me bijna een hele dag en ik moet zeggen dat ik het niet eens ze slecht vindt, aangezien ik het nog nooit had gedaan en nog veel 'research' moest plegen. In het vervolg zal het vast snelelr gaan, aangezien ik nu redelijk weet welke stappen ik dien te volgen en wat welke opties betekenen... Dat jij het sneller kunt is dan mooi voor jou, maar ik had er gister dus eits meer tijd voor nodig ;). P&B
Link naar reactie
Ik ga je niet met de shell leren werken om te leren hoe je je module directories kan beheren, onthoud gewoon dat elke kernel zijn eigen (unieke) module directory moet hebben en dat dat normaal gezien geen probleem vormt als de kernels een verschillend versienummer hebben (de directory is gewoon genaamd naar het versienummer). En met kernel bedoel ik dus de uiteindelijke kernel image die je in /boot ofzo neerpoot, en niet de source tree in /usr/src/linux-x.x.x . Dat je alle opties naleest is goed, maar natuurlijk zal je dit de volgende keren wel sneller kunnen doen. Ook is meestal de default waarde wel goed, als een optie standaard afstaat en je hebt geen idee wat het is is het meestal goed om het ook af te laten staan. In de documentatie staat dan ook dikwijls "If unsure, say N" of "If you don't understand anything of this, say N" :) Bij mij duurt het alles bij elkaar nog geen half uur, maarja, kernels compileren was zowat het eerste dat ik leerde toen ik +/- 8 jaar geleden met linux begon. En wat de hardware betreft, ik weet niet met wat voor iets voorhistorisch jij nog werkt maar een ietwat deftige mobo + cpu + ram kost helemaal niet veel, zeker niet tweedehands...
Link naar reactie
[quote:cf22847685="Bamboe"] Dat je alle opties naleest is goed, maar natuurlijk zal je dit de volgende keren wel sneller kunnen doen. [/quote:cf22847685] Thanks, natuurlijk zal het een volgende keer sneller gaan, dan is het slechts een kwestie van minuten aangezien ik nu redelijk weet waar alle opties voor dienen. Daarom vindt ik het ook zo belangrijk om alles te lezen, want de basis is altijd belangrijk, zeker de eerste keer dien je je goed in te lezen en verdiepen in de materie. [quote:cf22847685] Bij mij duurt het alles bij elkaar nog geen half uur, maarja, kernels compileren was zowat het eerste dat ik leerde toen ik +/- 8 jaar geleden met linux begon. En wat de hardware betreft, ik weet niet met wat voor iets voorhistorisch jij nog werkt maar een ietwat deftige mobo + cpu + ram kost helemaal niet veel, zeker niet tweedehands...[/quote:cf22847685] Zucht, waarom wordt door iedereen mijn computer toch altijd afgekraakt :cry:. Inmiddels een jaar of 7 oud denk ik dus vrij bejaard volgens de hedendaagse computermaatstaven. Veel mensen kraken mijn systeem af, want hij is verouderd en traag, maar ze gaan dan wel voorbij aan het feit dat hij nog steeds operationeel is en tot mijn volle tevredenheid werkt ! Misschien moet ik maar eens een meldpunt computerdiscriminatie oprichten ? Toch een knappe prestatie gezien het intensieve gebruik hier...., maar idd ... het is echt nodig om een nieuw systeem te nemen, want er alt bijna niet meer mee te werken... P&B
Link naar reactie
[quote:63fec4e271="Pinky & The Brain"] Zucht, waarom wordt door iedereen mijn computer toch altijd afgekraakt :cry:.[/quote:63fec4e271] Iedereen? Wellicht iedere keer dezelfden? :P [quote:63fec4e271="Pinky & The Brain"] Inmiddels een jaar of 7 oud denk ik dus vrij bejaard volgens de hedendaagse computermaatstaven. [/quote:63fec4e271] Da's idd een oud beessie... [quote:63fec4e271="Pinky & The Brain"] Veel mensen kraken mijn systeem af, want hij is verouderd en traag, maar ze gaan dan wel voorbij aan het feit dat hij nog steeds operationeel is en tot mijn volle tevredenheid werkt ! [/quote:63fec4e271] Juist! En dát is het enige dat telt :P Ik heb hier een werkende PC staan met een (ongekoelde) 8088 proc! 8) [quote:63fec4e271="Pinky & The Brain"] Toch een knappe prestatie gezien het intensieve gebruik hier...., maar idd ... het is echt nodig om een nieuw systeem te nemen, want er alt bijna niet meer mee te werken...[/quote:63fec4e271] En dat is dus volkomen subjectief. Jouw eisen en verwachtingen, en vnl die van de door jou gebruikte software, zijn gestegen. Jouw PC heeft nog een lang gebruiksleven voor zich als bv LAN-server. Of Bittorrent-supernode ;) Of backup machine. Of...<enter choise. Press Enter for default value>... ;) Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...