Ga naar inhoud

amsn installeren


Aanbevolen berichten

Hoi ik heb vanavond Suse 9.2 met Gnome geinstalleerd. Ik weet niks van linux eigenlijk, dus ik hoop dat iemand me als een newbie kan aanspreken :p Ik wil amsn installeren, het is een .bin bestand. ik inloggen als root met su en toen "sh amsn.......bin" Maar dan krijg ik de melding "cant execute binary file" . vervolgens deed ik "chmod u+x amsn......bin". toen weer "sh amsn..........bin" en weer krijg ik die foutmelding. Weet iemand wat ik nu fout doe? ik zit in de juiste directory want als ik "ls" intyp zie ik het bestand. groeten andre EDIT: Ik ben er wel achter gekomen hoe ik het kan installeren. Via de knop System en dan bestand uitvoeren... Maar nu heb ik het dus niet in de terminal gedaan, en dus zonder commando's. toch zou ik de juiste commando's willen weten om een .bin bestand te installeren.
Link naar reactie
Een bin bestand is oorspronkelijk gewoon een binary. Deze voer je uit door ./naambinary te tikken. Het commando sh gebruik je om shellscripts uit te voeren (kan ook met ./ als ze executable = uitvoerbaar zijn). Verwarrend kan zijn dat je inderdaad wel eens shellscrips tegen komt die op .bin eindigen (dat hoort dus eigenlijk niet, maar aangezien GNU/Linux verder niet naar extensies kijkt maakt het niet uit). Die kun je dus wel met sh uitvoeren. Executable maken 'chmod a+x' en uitvoeren './naambinary' werkt altijd. In het geval van amsn heb je overigens waarschijnlijk te maken met een tcl/tk script. Dan zou je hem ook met 'tclsh' kunnen uitvoeren. Met wat voor een bestand je te maken hebt kun je altijd even checken met 'file naambestand'. Succes!
Link naar reactie
[quote:d9b0df14f0="Endymion"]Tis al gelukt. weet alleen niet meer hoe, want was gisteren dat het me lukte :p Maar in principe hoef je geen sh voor een .bin bestand te zetten volgens mij? gewoon ./bestand.bin[/quote:d9b0df14f0] Voor een .bin bestand moet je idd geen sh zetten. sh gebruik je om een shell script uit te voeren. Je moet evt. nog wel een .bin bestand uitvoerrechten geven (chmod +x bestand.bin) voordat je het kan uitvoeren.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...