Ga naar inhoud

[Debian] Installatie: Harde schijf niet gevonden


Aanbevolen berichten

Hallo, Na een project op school te hebben gehad ben ik geinteresseert geworden in Linux. Thuis draaide ik hier een server met Windows 98. Maar Nu wou ik Linux Debian installeren. Allereerst dit even: De server heeft even voor het gemak 1 HD. Deze staat gewoon Primary en op de Master aangesloten. De BIOS vindt hem ook zo. Verder is er niks met de harde-schijf aan de hand want deze heeft ook Window 98 gedraaid. Het probleem is dus dat hij bij het aanmaken van de partities geen harde-schijf kan vinden. Heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen komen. Verder heb ik al gezocht op google (ik kan natuurlijk fout zoeken Smile ) en op dit forum. Maar had niks kunnen vinden. Specs: 120 MHZ 32 MB-Ram 1,4 Gig hd (ik heb nog meer maar voor alle simpelheid heb ik er maar even 1 in gezet) Misschien is het ook wel handig te weten hoe die gepart is. Hij is op Fat 32 gepart. Is dit een probleem of kan dit? Hij geeft ook aan bij het installeren: No Kernel modules where found, zou dit er iets mee te maken hebben? Als er nog meer vragen zijn hoor ik dat wel... *dit hierboven is een beetje opgelost maar het werkt nog niet* Ik ben er achter gekomen dat hij de IDE drivers niet kan laden. [url]http://home.tiscali.nl/vdspoel/TF/linux.jpg[/url] Helaas kan ik de drivers niet van het internet halen. Zijn er nog andere manieren om dit op te lossen? Bedankt, DC
Link naar reactie
[quote:67fd075977="DarkCrusader"]Maar Nu wou ik Linux Debian installeren. (..) Ik ben er achter gekomen dat hij de IDE drivers niet kan laden. [/quote:67fd075977] Ten eerste de correcte benaming is Debian GNU/Linux. Ten tweede vermeld er ook altijd bij om welke versie het gaat. Maar ik neem aan dat je versie 3 r4 bedoelt. Als je deze vanaf cd opstart gebruikt deze standaard de verouderde 2.2.x kernel. Je kunt beter de 2.4.x kernel gebruiken. Dat doe je met de boot options bf24. De IDE drivers zouden op de installatie cd moeten staan. Enne je plaatje werkt niet. Ik krijg dan deze fout te zien [code:1:67fd075977] Not Found The requested URL /vdspoel/TF/1.jpg was not found on this server. Apache/1.3.33 Server at home.tiscali.nl Port 80[/code:1:67fd075977] Of heb je het plaatje al verwijderd?
Link naar reactie
Allereerst bedankt voor je reactie! Ik ben net thuis in Linux dus ik zou niet weten welke versie heb. Ik heb gewoon de Image gedownload waar ik eigenlijk nog geen gebruik van heb gemaakt. Ik heb de boot.img gepakt en uitgepakt op de diskette gezet. Hiermee heb ik de setup opgestart. Maar ik zou nog even kijken op de cd (weet u toevallig ook welke driver dit is?) Ik ben er maar vanuit gegaan om bij het opstarten (met floppy's) vraagt hij als ik nog drivers wil laden. Ik ga er van uit dat ik het hier moet doen? Oja, plaatje is gefixd. Hartelijk bedankt! :)
Link naar reactie
[quote:faa3b4958f="DarkCrusader"]Ik ben net thuis in Linux dus ik zou niet weten welke versie heb. Ik heb gewoon de Image gedownload waar ik eigenlijk nog geen gebruik van heb gemaakt. Ik heb de boot.img gepakt en uitgepakt op de diskette gezet. Hiermee heb ik de setup opgestart.[/quote:faa3b4958f] Welke boot.img? Je PC kan dus niet opstarten vanaf CD? Voor mij is het al enig tijd geleden dat ik nog boot diskettes voor Debian GNU/Linux heb gemaakt. Maar waarschijnlijk heb je nodig de images uit de map: dists/woody/main/disks-i386/3.0.23-2002-05-21/images-1.44/bf2.4 rescue.bin root.bin driver-1.bin driver-2.bin driver-3.bin driver-4.bin En welke versie je hebt staat in de README.txt in de hoofd-map van Debian CD1. [quote:faa3b4958f="DarkCrusader"]Oja, plaatje is gefixd. [/quote:faa3b4958f] Het plaatje had wel iets scherper gekund. Maar ik neem aan dat het om 1 van de drivers gaat, die op 1 van de 4 drivers disks staat.
Link naar reactie
Plaatje had zeker scherper gemogen :-? Anyway, installatiediskettes gebruiken is een prima manier, maar t vréét tijd, diskettes en een hoop moeite. Kun je de betreffende PC van CD-ROM laten booten? Als dat het geval is ben je sneller (iig makkelijker) af met de actuele Debian installatie CD-R. Overigens, bedenk ik me net, is 120MHz proc, 32 MB RAM en 1,4 GB HDD wel errug weinig voor een PC, zelfs als het een server is... Nu is het voor jou natuurlijk een leerproject, dus laat je daar vooral niet door tegenhouden ;) Toch denk ik dat Debian voor deze setup te zwaar is, ik adviseer je één van beide dingen te doen: a) upgrade het systeem naar tenminste 500 MHz proc, 64 MB RAM en 4 GB HDD of b) kies een lichte Linux variant, bv Basic Linux De laatste mogelijkheid is natuurlijk het goedkoopst, maar je hebt dan geen grafische installer waardoor je alles vanaf de commandline moet doen. Als je geen ervaring hebt opgedaan met DOS raad ik je die laatste mogelijkheid niet aan.... Succes en laat tzt het resultaat eens zien :) Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
@m3ssi4h, ik neem aan dat je daar geen X en andere grafische zaken op hebt staan? ;) Die zijn voor beginners echter wel makkelijk en dan is 120MHz wel wat traag. Tuurlijk weet ik ook wel dat je een volwaardige Linux distro op een 386 kunt prakken, maar da's dan wel een naar huidige maatstaven lichtgewicht: vroege Red Hat of Suse bv met X 1.0 :8) De huidige distro's zijn stevig aan de maat, zeker als je een standaard desktop-install doet (dus met X en games etc). Nu is Linux heel goed schaalbaar, dus ook met een moderne Debian distro zul je best wegkomen op zulke oude hardware, maar dan moet je geen grafische zaken willen hebben :roll: Weet je, ik denk dat we in de basis dezelfde gedachtenlijn volgen, tis maar net hoe je t uitlegd ;) Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
[quote:211bc9173a="M.V. Wesstein"]@m3ssi4h, ik neem aan dat je daar geen X en andere grafische zaken op hebt staan? ;) Die zijn voor beginners echter wel makkelijk en dan is 120MHz wel wat traag. Tuurlijk weet ik ook wel dat je een volwaardige Linux distro op een 386 kunt prakken, maar da's dan wel een naar huidige maatstaven lichtgewicht: vroege Red Hat of Suse bv met X 1.0 :8) De huidige distro's zijn stevig aan de maat, zeker als je een standaard desktop-install doet (dus met X en games etc). Nu is Linux heel goed schaalbaar, dus ook met een moderne Debian distro zul je best wegkomen op zulke oude hardware, maar dan moet je geen grafische zaken willen hebben :roll: Weet je, ik denk dat we in de basis dezelfde gedachtenlijn volgen, tis maar net hoe je t uitlegd ;) Groet, M.V. Wesstein[/quote:211bc9173a] X == evil op een server ;) Maar een distro als Slackware of Debian zonder X draait prima als thuis-servertje op zo'n oude PC. Vaak is dat ook een veel leukere uitdaging dan zo'n distro op een nieuwe PC te plaatsen. En inderdaad we volgen dezelfde gedachten lijn ;)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...