Ga naar inhoud

Inlog scherm veranderen van kleur


Aanbevolen berichten

Weet iemand hoe je het inlog scherm van kleur kunt veranderen ? Ik ben al met issue bezig geweest de codes voor tty date tijd wil wel \l \t \d maar in kleur krijg ik niet .Op het internet gevonden. http://huijts.student.utwente.nl/~jarkko/linux/lgh14/html/node222.html#4645 Hoe het zal moeten ! Maar krijg het niet goed ,moet er iets ingesteld worden voor VIM Ik krijg de indruk als ik op http://www.apeldoorn.hccnet.nl/howtonl/Vim-HOWTO-NL-2.html kijk dat dit moet . Als ik vim issue doe werkt ctrl -v wel ik krijg ^[ in het blauw maar alles wat ik verder in type krijg ik op het inlog scherm ????? Dus als iemand een kleine toelichting wil geven BVD
Link naar reactie
Je kunt tekst in kleur laten weergeven door gebruik te maken van zg. escape characters. Een voorbeeld: echo "^[[44;33;01mtest^[[m" Dit laat het woord test zien in gele letters op een blauwe achtergrond. Je moet de tekens niet letterlijk zo intikken! Tekens als ^[ zijn escape characters. Die kun je in bash (en vim) als volgt aanmaken. Druk op ctrl-v (tijdens de insert mode in vim), vervolgens op de ESC-toets en ten slotte de toets waar je het escape character van wilt hebben. Bij ^ is dat . Dit is wat ik bedoel en niet goed snap (zie eerste bericht)
Link naar reactie
[quote:bed03f033d="Fietser"] echo "^[[44;33;01mtest^[[m" Dit laat het woord test zien in gele letters op een blauwe achtergrond. Je moet de tekens niet letterlijk zo intikken! Tekens als ^[ zijn escape characters. [/quote:bed03f033d] Escape-tekens zijn markeringen die aangeven dat het letterteken dat er bij staat op een speciale manier behandeld moet worden. [quote:bed03f033d] Die kun je in bash (en vim) als volgt aanmaken. Druk op ctrl-v (tijdens de insert mode in vim), vervolgens op de ESC-toets en ten slotte de toets waar je het escape character van wilt hebben. Bij ^[ is dat [. [/quote:bed03f033d] Je moet ^[[ intypen, maar om te voorkomen dat dit normale lettertekens zijn kun je ze niet letterlijk intypen (dus niet de toetsen [b:bed03f033d]^[/b:bed03f033d][b:bed03f033d][[/b:bed03f033d][b:bed03f033d][[/b:bed03f033d]), maar via een omweg. test het maar eens in Bash (dus gewoon op de commandoprompt zelf, niet in Vim: Druk de volgende toetsen achter elkaar in: [b:bed03f033d]Ctrl + V[/b:bed03f033d] [b:bed03f033d]Esc[/b:bed03f033d] [b:bed03f033d][[/b:bed03f033d] Op het moment dat je Ctrl + V in drukt gebeurt er niks, er wordt geen letterteken achter de prompt gezet Als je vervolgens op Esc drukt verschijnt dit: [b:bed03f033d]^[[/b:bed03f033d], en dat is het escape-teken dat we willen hebben. Daarna druk je op de [b:bed03f033d][[/b:bed03f033d], het letterteken dat gemarkeerd dient te worden met het escape-teken.
Link naar reactie
Bedankt het is mijn nu gelukt de eerste regels van het inlogscherm in kleur te krijgen . Maar localhost login ,password en last login staan nog in het wit . Kan ik hier van ook de kleur en tekst veranderen ? Verder valt het mij op dat op de commandoprompt na ctrl -v esc direct ^[ komt en in vim na ctrl -v direct ^ staat en na esc [ komt en dit alles in het blauw ???? Weet je nog een goede site die hier over info heeft ? (graag NL) BVD
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...