Ga naar inhoud

[Knoppix 3.7] Read Only bestanden editen


Aanbevolen berichten

Geprobeerd met Knoppix een bestand /boot/grub/menu.lst (=read only) te editen in mijn multiboot Windows / Fedora / SUSE systeem. Via Ctrl-Alt-F1 als root met de vi editor alleen lezen, kon het gewijzigde bestand niet onder de zelfde naam opslaan. Actie dus mislukt. Uiteindelijk lukte mij de gewenste aanpassing wel door SUSE te starten als root, Fedora te mounten en de gewenste regels uit Fedora naar SUSE te copieëren. Dit lijkt mij niet de handigste weg. Wie weet hoe ik met de Knoppix cd moet handelen? -hws-
Link naar reactie
Knoppix van CD is voor mij alweer een tijdje geleden dus ik kan het zomaar helemaal mis hebben. Maar volgens mij mount Knoppix uit veiligheidsoverwegingen de gevonden harddisk-partities altijd ReadOnly. Je kunt dat dacht ik veranderen door een rechtsklik op het betreffende schijf-icoon op de desktop. Jim
Link naar reactie
Nou, dit is wat de handleiding van Knoppix erover zegt: Bij het werken met Knoppix moet je met enkele bijzonderheden rekening houden. De wachtwoorden voor zowel de standaardgebruiker als voor root zijn veiligheidshalve uitgeschakeld, zodat je niet even snel met een [b:112f8f6fa8]su[/b:112f8f6fa8] superuser-rechten kunt krijgen. Als je desondanks toch root-rechten nodig hebt, start je het benodigde programma met [b:112f8f6fa8]sudo[/b:112f8f6fa8], of je start de onder KNOPPIX in het KDE-startmenu te vinden root-shell of je verandert de identiteit met [b:112f8f6fa8]sudo su[/b:112f8f6fa8] in een console. [b:112f8f6fa8]sudo vi[/b:112f8f6fa8] zou dus bijvoorbeeld het gewenste effect moeten hebben. Hoop dat je er wat aan hebt, Jim
Link naar reactie
[quote:334ff7f9a3="hws"]Geprobeerd met Knoppix een bestand /boot/grub/menu.lst (=read only) te editen in mijn multiboot Windows / Fedora / SUSE systeem. Via Ctrl-Alt-F1 als root met de vi editor alleen lezen, kon het gewijzigde bestand niet onder de zelfde naam opslaan. Actie dus mislukt. Uiteindelijk lukte mij de gewenste aanpassing wel door SUSE te starten als root, Fedora te mounten en de gewenste regels uit Fedora naar SUSE te copieëren. Dit lijkt mij niet de handigste weg. Wie weet hoe ik met de Knoppix cd moet handelen? -hws-[/quote:334ff7f9a3] Uitgaande van de grafische interface, je klikt op het icoon op de desktop om de partitie te mounten, en vervolgens klik je met de rechter muisknop op dat icoon en selecteer je de optie die de partitie-toegang omzet naar read/write. En dan kun je de bestanden dus bewerken en opslaan op die partitie. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...