Ga naar inhoud

Dual Boot voor WinXP en Fedora


anoniem

Aanbevolen berichten

Op mijn laptop staat nu WindowsXP pro SP2, maar ik wil er graag een dual boot systeem van maken. WinXP moet ten alle tijde behouden blijven in verband met software voor mijn studie. Windows staat op c:\ wat een NTFS partitie is. d:\ is een NTFS partitie waar ik mijn gegevens, muziek en films op heb staan. 1) Op d:\ wil ik mbv Partition Magic een stuk lege ruimte maken zodat ik daar Fedora kan instaleren, en d:\ wil ik gaan gebruiken als /home. Daarvoor zal ik het eerst om moeten zetten naar FAT32 ben ik bang. Is dat om te zetten, of moet ik dan eerst d:\ verkleinen en er een 3e partitie als FAT bij maken, en dan de gegevens overzetten? 2) Hoe kan ik de d:\ partitie mounten als /home ( ervanuitgaande dat die dan inmiddels FAT32 is), en heeft dit ook invloed op de windows-omgeving? en dan bedoel ik het mounten op zichzelf, uiteraard niet het veranderen van gegevens op die partitie 3) Tevens heb ik 512 MB ram, is 1024 swap dan genoeg? 4) Heb ik een bootpartitie nodig? als ik een bootpartitie maak, start WinXP dan nog normaal op? bij voorbaat dank, Harm-Tido
Link naar reactie
[quote:7f75a38c30="harmtido"] 2) Hoe kan ik de d:\ partitie mounten als /home ( ervanuitgaande dat die dan inmiddels FAT32 is), en heeft dit ook invloed op de windows-omgeving? en dan bedoel ik het mounten op zichzelf, uiteraard niet het veranderen van gegevens op die partitie [/quote:7f75a38c30] Je kunt geen FAT32 partitie als /home gebruiken vrees ik. FAT32 ondersteund het rechtensysteem op bestanden zoals Unices dat hanteren (met read, writes en exutable bits) niet afaik. [quote:7f75a38c30] 3) Tevens heb ik 512 MB ram, is 1024 swap dan genoeg? [/quote:7f75a38c30] Ja eigenlijk zelfs teveel. Met 512 MB ben je er ook. [quote:7f75a38c30]4) Heb ik een bootpartitie nodig? als ik een bootpartitie maak, start WinXP dan nog normaal op?[/quote:7f75a38c30] Nee. Een bootpartitie is alleen een extra luxe. Als je die niet hebt worden bootloader en kernels gewoon op de rootpartitie gezet. De bootloader zet je tijdens de installatie in het MBR en daarvan uit kun je dan of GNU/Linux of Windows booten. Een aparte bootpartitie staat daar los van.
Link naar reactie
Gisteravond Fedora Core 3 er bij gezet op mijn notebook. Vooraf ongeveer 8 GB vrij gemaakt op de schijf. Daarna een image gemaakt van de partitie met FC3, deze gaf toen diverse storingsmeldingen dit ik genegeerd heb. Voor wat betreft het werken met dual boot lijkt tot zover allemaal in orde. -hws-
Link naar reactie
[quote:f03f83a946="Marcel de Reus"][quote:f03f83a946="harmtido"] 2) Hoe kan ik de d:\ partitie mounten als /home ( ervanuitgaande dat die dan inmiddels FAT32 is), en heeft dit ook invloed op de windows-omgeving? en dan bedoel ik het mounten op zichzelf, uiteraard niet het veranderen van gegevens op die partitie [/quote:f03f83a946] Je kunt geen FAT32 partitie als /home gebruiken vrees ik. FAT32 ondersteund het rechtensysteem op bestanden zoals Unices dat hanteren (met read, writes en exutable bits) niet afaik. [/quote:f03f83a946] Maar heb ik dan wel een mogelijkheid om die Fat32 partitie te benaderen in linux? Want ik heb altijd begrepen dat Linux in het algemeen overweg kan met bijna alles behalve NTFS. En als ik die partitie kan mounten, waar en hoe doe ik dat dan, en kan ik daar als gewone user ( niet root) ook bij? Want daar wil ik dan onder andere mijn mp3 collectie op laten staan. [quote:f03f83a946] [quote:f03f83a946] 3) Tevens heb ik 512 MB ram, is 1024 swap dan genoeg? [/quote:f03f83a946] Ja eigenlijk zelfs teveel. Met 512 MB ben je er ook. [/quote:f03f83a946] Is 512 hier bedoeld als minimum dat linux nodig heeft om te werken, en is 1024 beter om soepel te werken, of merk je er geen verschil in?
Link naar reactie
[quote:988c3bef61]Maar heb ik dan wel een mogelijkheid om die Fat32 partitie te benaderen in linux? Want ik heb altijd begrepen dat Linux in het algemeen overweg kan met bijna alles behalve NTFS. En als ik die partitie kan mounten, waar en hoe doe ik dat dan, en kan ik daar als gewone user ( niet root) ook bij? Want daar wil ik dan onder andere mijn mp3 collectie op laten staan. [/quote:988c3bef61] Zie deze draad(je)[url]http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=140314&sid=5adff020c5700b94030b6dad7a526722[/url] Greetz, dJezzer 8)
Link naar reactie
[quote:9261182a93="harmtido"]Is 512 hier bedoeld als minimum dat linux nodig heeft om te werken, en is 1024 beter om soepel te werken, of merk je er geen verschil in?[/quote:9261182a93] Van swap gebruik word je computer nooit soepeler :wink: Op het moment dat je computer ook maar in de buurt komt van het gebruiken van 512Mb swap...is het echt wel tijd voor wat meer RAM...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...