Ga naar inhoud

lettertekens


anoniem

Aanbevolen berichten

Is er eigenlijk een betere manier om trema's, umlauts, etc.. Nou ja, alle lettertekens dus te gebruiken dan KcharSelect? Ik weet eigenlijk wel zeker van wel, maar ik heb geen idee meer. De Windows optie staat mij niet zo aan, maar zou ik bijvorbeeld onder Openoffice wel weer prettig vinden. het liefst zou ik combinaties maken met alt, etc. Waar stel ik dat in?
Link naar reactie
Je kunt een composekey toewijzen op je toetsenbord en zo speciale tekens maken Voorbeelden: é = [compose][']+[e] ë = [compose][shift]["]+[e] € = [compose][=]+[e] Er zijn verschillende manieren waarmee je dit kunt activeren. Aangezien je het over kcharselect heb ga ik je de KDE-manier uitleggen. Start het [url=settings:///Accessibility]configuratiecentrum van kde op en ga naar de sectie regio en toegankelijkheid[/url] ->toetsenbordindeling Ga naar tabblad [i:19a67ff832]xkb-opties[/i:19a67ff832] en zoek naar [i:19a67ff832]Samensteltoets[/i:19a67ff832]. Kies alhier een toets uit die je wilt gebruiken (toets [Menu] is meest gebruikelijk) en bewaar je wijzigingen. Succes, Max
Link naar reactie
[quote:d435ec4a71="Hinko"]Mijn dank is groot. Je moet wel vlugge vingers hebben hier voor overigens, want je hebt ongeveer 1 nanoseconde om de twee karakters in te voeren. [/quote:d435ec4a71] Nou, daar doe ik altijd wel wat langer over ;) je houdt de compose-toets ingedrukt terwijl je op de toetsen voor het speciale teken klikt, laat daarna alles los (neemt een slok koffie) en klikt dan op de letter waarop het speciale teken van toepassing is. [quote:d435ec4a71] Waar kan ik een lijstje vinden met alle combinaties?[/quote:d435ec4a71] Geen idee :) Voor de meest gangbare speciale tekens zijn ze makkelijk te vinden omdat ze hetzelfde zijn als je bij een internationaal toetsenbordindeling krijgt (onder windows bijv..). Bij minder gebruikelijke toetsen is het een kwestie van experimenteren :) Bij ° (gradenteken) krijg je als je compose-o in drukt, gevolgd door een o å (a met rondje erboven) krijg je door met compose-o en een a in de meeste gevallen gaat het om dergelijke vrij logische combinaties (zoals de = e voor een €uroteken) Max
Link naar reactie
[quote:1b64e39f4d="maximilaan"][quote:1b64e39f4d="Hinko"]niet voor " want dan krijg je een Ä ipv ä en idem uiteraard voor andere toetsen waar een shift bij nodig is..[/quote:1b64e39f4d] Nou, je moet dit doen [compose]+[shift]+["], dan alles loslaten, en dan de [a] indrukken. Max[/quote:1b64e39f4d] Ja, of (ben ik inmiddels achter) [compose] vervolgens [shift]+["] en dan [a] Mijn fout eerder was dat ik dacht dat je [compose] tijdens het hele proces inhield, waardoor ["] al weer vervallen was (immers gevolgd door [compose])
Link naar reactie
[quote:dc2a15a811="Hinko"]Waar kan ik een lijstje vinden met alle combinaties?[/quote:dc2a15a811]Kijk eens in /usr/X11R6/lib/X11/locale/<charset>/Compose . voor charset neem je bijvoorbeeld iso-8859-1, dus [url=file:///usr/X11R6/lib/X11/locale/iso8859-1/Compose]/usr/X11R6/lib/X11/locale/iso8859-1/Compose[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...