Ga naar inhoud

Amd64 en linux


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Binnenkort komt er hier een nieuw AMD64 systeem, vermoedelijk een met een NForce4 chipset uitgerust moederbord. Nu lijkt dit natuurlijk een prachtige aanwinst, maar ik wil toch graag weten hoe het met de ondersteuning onder linux zit. Zo zit er namelijk heel veel functionaliteit op het moederbord geintegreerd. Zo zitten er op de Asus A8N-SLI bijvoorbeeld 2 s-ata controllers die beiden ook weer raid ondersteunen en ook nog een gewone p-ata controller die ook weer raid ondersteund. Het bord is o.a. uitgerust met onboard geluid en 2 netwerkaansluitingen etc. Ik vrees echter dat veel van deze componenten niet goed ondersteund zullen worden. Is er wellicht al iemand die ervaring heeft met dergelijke hardware onder linux en waar zou ik meer betrouwbare informatie kunnen inwinnen omtrend dit onderwerp ? P&B
Link naar reactie
Naar mijn weten zou net met NForce allemaal goed moeten komen, zolang je niet die raid activeert, anders maak je het jezelf nodeloos lastig, en geen mandrake 3.0 met kernel 1.2 gaat draaien (m.a.w. iets recents zoeken, of zelf ff laatste kerneltje bakken van kernel.org) NVidia levert zelf weer de drivers :D http://www.nvidia.com/object/linux_nforce_amd64_1.0-0292.html
Link naar reactie
[quote:2721cfb23e="Tekkie"]Naar mijn weten zou net met NForce allemaal goed moeten komen, zolang je niet die raid activeert, anders maak je het jezelf nodeloos lastig, en geen mandrake 3.0 met kernel 1.2 gaat draaien (m.a.w. iets recents zoeken, of zelf ff laatste kerneltje bakken van kernel.org) NVidia levert zelf weer de drivers :D http://www.nvidia.com/object/linux_nforce_amd64_1.0-0292.html[/quote:2721cfb23e] Die chipset drivers waarnaa je link verwijst, die zijn alleen nodig wanneer je een eigen kernel maakt neem ik aan ? Als je een voorgebakken amd64 kernel kiest zit je wel goed ? Dat de NForce4 zo goed compatible zou zijn verbaast me enigszinds, want het is een vrij nieuwe chipset met veel geintegreerde onderdelen (lees softwarematig ?). Zo is er idd de dubbele s-ata ondersteuning met raid, iets wat mij al een foutgevoellige oplossing lijkt. Het realtec geluid zal ook wel een softwarmatige / codec voorziening zijn die onder linux niet volledig kan worden benut...nu moet ik zeggen dat ik sowieso al een audigy2 had overwogen...mits deze goed wordt ondersteund en aanzienlijke voordelen biedt t.o.v. de geintegreerde realtec geluidchips. Dan heel belangrijk...de netwerkkaarten...gigabit lan geintegreerd klinkt leuk, maar bieden ze wel wat b.v. een 3com kan bieden ? of is het hier ook een processorbelastende softwarematige oplossing die slechts de basisfunctionaliteit biedt en zaken als wake-on-lan en promiscious, etc. niet ondersteunen ? Kortom, het verbaast me dat veel van deze onderdelen toch al zo vlot onder linux kunnen werken, maar ik ben bang dat je dan ernstig minder functionaliteit tot je beschikking hebt dan onder windows of met 'echte' hardware...of valt dit allemaal wel mee ? P&B
Link naar reactie
Aangezien het hier nvidia's eigen drivers betreft, en geen reverse-engineered, zal het allemaal wel meevallen. De soundkaart vervangen met een echte kaart zou ik wel doen, die realtek chipjes zijn over het algemeen rommel. Er komt geluid uit, maar daarmee is het wel gezegd. Niet alle onboard spul is software driven; ze kunnen een onboard chip ook gewoon aan de pci bus hangen. Een audigy zou je in theorie ook terug kunnen brengen tot 1 of 2 chippies en ze onboard plakken. Feit blijft dat er voor onboard spul door de meeste fabrikanten gekozen word voor goedkope chippies die anders onverkoopbaar zijn :wink: Promisc. mode zou ik me ook maar niet teveel druk om maken. Dat driver pakket van nvidia heeft binaries voor enkele gangbare distributies, als je wat anders gebruikt moet je de kernel sources geinstallerd hebben. Je hoeft geen kernel zelf te bakken, maar dan compileeren de drivers zichzelf tegen die kernel source.
Link naar reactie
[quote:8f07c57c59="Pinky & The Brain"]Binnenkort komt er hier een nieuw AMD64 systeem, (..) Asus A8N-SLI [/quote:8f07c57c59] Ik neem aan dat je bedoelt de [url=http://usa.asus.com/prog/spec.asp?m=A8N-SLI%20Deluxe&langs=09]A8N-SLI Deluxe.[/url] [quote:8f07c57c59="Pinky & The Brain"]Kortom, het verbaast me dat veel van deze onderdelen toch al zo vlot onder linux kunnen werken, maar ik ben bang dat je dan ernstig minder functionaliteit tot je beschikking hebt dan onder windows of met 'echte' hardware...of valt dit allemaal wel mee ? [/quote:8f07c57c59] Waarschijnlijk gaat niet alles werken. Enkele ervaringen daarover staan [url=http://www.linuxquestions.org/questions/history/261903]hier[/url] en [url=http://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?threadid=274521]daar.[/url] Ik zelf heb ook enige tijd geleden de aanschaf van een [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=125841&highlight=nvidia+amd64]AMD64 pc[/url] overwogen. Maar tot nu toe heb ik 'm nog niet gekocht. Ik was toch niet helemaal zeker van de GNU/Linux ondersteuning. Ik verwacht dat SuSE Linux 9.2 Professional nog niet vlekkeloos zal werken op een AMD64 nForce3 of nForce4 moederbord.
Link naar reactie
Even wat algemene opmerkingen van iemand die de stap naar 64-bits net gemaakt heeft ;). De RAID controller is vaak een nep controller (ook op mijn AMD64 board). Het komt erop neer dat er een "SATA RAID BIOS" inzit die niet veel meer kan dan de RAID volumes aanmaken. De rest wordt met de speciale driver gedaan. Als je RAID wilt gaan gebruiken kun je dus beter software RAID gebruiken. (De ervaring leert dat software RAID zowiezo vaak betrouwbaarder is, omdat de firmwares lang niet altijd even goed zijn, zelfs op bijv. 3Ware controllers). Ik heb zelf gisteren een AMD64 MB plus CPU gekocht. Het (Gigabyte K8VT800) is een heel betaalbare board (77 Euro). En de IDE/SATA controllers lijken perfect te werken op Linux en NetBSD. Ook is er een onboard LAN (Realtek), veel USB poorten, geluidskaart (niet geprobeerd), enz. Een leuke betaalbare board, en hij lijkt perfect te werken. Overigens moet ik nog een opmerking over distributies toevoegen. Veel "64 bits" distributies zijn [b:bf975af818]niet[/b:bf975af818] volledig 64 bit; Fedora, SuSE en Mandrake zijn mixen van 32 en 64 bits applicaties. Debian is wel in een volledig 64 bits variant te krijgen, en mijn eerste ervaringen zijn erg positief. Debian heeft ook een aantal ia32* compatitibiteitpackages, waarmee het mogelijk is 32 bits applicaties te (blijven) draaien. Maar dat is eigenlijk alleen voor OpenOffice en een aantal closed-source apps nodig. Zelfs Sun's Java development kit is tegenwoordig in 64 bits variant te krijgen. Ben je avontuurlijk, dan is het leuk naar NetBSD te kijken. NetBSD draait al jaren 64 bits op een aantal platformen (AFAIK sinds 1996), en is dus qua base system helemaal "64 bits clean".
Link naar reactie
Hallo Daniel, Proficiat met je nieuwe systeem ! Zelf overweeg ik dus ook een amd64 systeem, echter dan wel met een nforce4 chipset. In eerste instantie was ik niet van plan om raid te gaan gebruiken, maar ja...zeg nooit nooit...die dubbele controllers interesseren mij vooral om het feit dat je er aardig wat schijven in kwijt kunt... Bij de nforce chipset heb ik nogal ernstige twijfels bij de geintegreerde componenten zoals de geluidskaart (ga ik niet gebruiken heb ik al besloten) en de nic's....deze laatst genoemden zijn volgens mij geen volwaardige nic's en zullen dus volgens mij nogal wat missen t.o.v. mijn huidige 3com 10/100 mbit kaart. Volgens Tekkie hoef ik me niet druk te maken, maar het is voor mij wel belangrijk dat b.v. wake on lan etc. wordt ondersteund. Wat de 64 bit's distributies betreft, daar heb ik nog geen keus in gemaakt...mijn desktops draaien slackware, maar mijn servers debian. Debian is dus al wel in een geheel 64bits variant te krijgen..., maar ik zou evt. ook nog gewoon een 32-bits distro kunnen gebruiken. Grote twijfel heb ik namelijk nog over beschikbaarheid van bepaalde software voor het 64-bits platform. Als je een 64 bits distro installeert, dan zullen je programma's ook allemaal geschikt moeten zijn voor 64bits neem ik aan...je kunt geen 32bits software draaien in een 64bits omgeving...of het zal i.i.g. niet 100% compatible zijn neem ik aan. NetBSD waag ik me voorlopig nog niet aan, het klinkt leuk, maar ik beschouw het meer als een server platform...ik denk dat linux makkelijker is voor desktopgebruik...zeker voor nieuwe / exotische hardware. Maar hoe gaat het tot dusver met je nieuwe systeem ? Bevalt het goed, of ben je misschien al tegen een tekortkoming aangelopen ? Ben wel erg benieuwd namelijk :-), ben net zoals jolo een beetje afwachtend en wil liever geen miskoop doen ;-) P&B
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Nog even een vraagje.... Ik maakte mij in eerste instantie zorgen over de beschikbaarheid voor 64bits software onder een 64bits linux OS, maar is het niet zo dat in principe alle 32-bits software als 64 bits kan worden gecompiled ? Wat ik bedoel is dat als je de sourcecode hebt van een 32-bits applicatie en deze gewoon door de juiste compiler haalt dat je dan een 64-bits applicatie hebt ? Het zal misschien niet geoptimaliseert zijn voor het nieuwe platform, maar het zou wel moeten werken toch....of denk ik nu te simpel ? P&B
Link naar reactie
[quote:b01d3b307b="Pinky & The Brain"] Als je een 64 bits distro installeert, dan zullen je programma's ook allemaal geschikt moeten zijn voor 64bits neem ik aan...je kunt geen 32bits software draaien in een 64bits omgeving...of het zal i.i.g. niet 100% compatible zijn neem ik aan. [/quote:b01d3b307b] Jawel, veel distributies hebben IA32 compatibiliteitslibraries, en daarmee kun je gewoon voorgecompileerde 32-bits binaries draaien (bijvoorbeeld OpenOffice.org, Opera of VMWare). [quote:b01d3b307b] Maar hoe gaat het tot dusver met je nieuwe systeem ? [/quote:b01d3b307b] Goed. Het is leuk aan te klooien met 64 bits distributies. Ik draai zowiezo nog 32-bits Libranet (voor m'n werk) en 32-bits Slackware (eens een slackware fan, altijd een Slackware fan? ;)). Op 64 bits vlak heb ik Debian en NetBSD voor de AMD64 geprobeerd. SLAMD64 (een port van Slackware naar de AMD64) ga ik nog proberen... [quote:b01d3b307b] Bevalt het goed, of ben je misschien al tegen een tekortkoming aangelopen ? [/quote:b01d3b307b] Nee, nog niet. Behalve dat NetBSD geen Linux emulatie heeft op AMD64, maar wat betreft 64-bit Linux nog niet.
Link naar reactie
[quote:08771afa97="Pinky & The Brain"] Ik maakte mij in eerste instantie zorgen over de beschikbaarheid voor 64bits software onder een 64bits linux OS, maar is het niet zo dat in principe alle 32-bits software als 64 bits kan worden gecompiled ? [/quote:08771afa97] "32-bits software"? ;) Je kunt op een 32-bits machine ook prima berekeningen doen met 16 bits ints ;). Het voornaamste verschil is dat AMD64 een nieuw platform is, maar voor de rest heb ik nog geen probleem gehad bestaande software te compileren. [quote:08771afa97] Wat ik bedoel is dat als je de sourcecode hebt van een 32-bits applicatie en deze gewoon door de juiste compiler haalt dat je dan een 64-bits applicatie hebt ? [/quote:08771afa97] Er bestaat in broncodevorm niet echt veel verschil tussen 32-bit en 64-bit applicaties. Het voornaamste verschil is dat je op 64-bits machines zonder problemen 64-bit wijde getallen kunt maken, en daarmee kunt rekenen ;). [quote:08771afa97] Het zal misschien niet geoptimaliseert zijn voor het nieuwe platform, maar het zou wel moeten werken toch....of denk ik nu te simpel ? [/quote:08771afa97] Nee hoor, dat klopt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...