Ga naar inhoud

Is deleted ook ECHT weg??


anoniem

Aanbevolen berichten

Stom zeg, ik heb een ikoontje van mijn KDE bureaublad gedeleet; ik dacht dat ik daarmee alleen het ikoontje zou weghalen, maar nu kan ik de onderliggende 150 MB aan gegevens niet maar vinden, ook niet in de "Trash". Bij een "concurrend operating system" gaat het geloof ik naar de prullenbak, waar je het weer uit kunt halen-hoe werkt dat bij KDE? Is het echt weg? (dubbel stom:geen backup gemaakt) :oops: :oops: :oops:
Link naar reactie
Je krijgt als je rechts klikt op een icoon TWEE opties: Move to Trash en Delete.. ALs je op Delete drukt is je file/directorie inderdaad echt weg, alhoewel, het hangt af van het file-systeem van de partitie, waarop dit alles staat. Voor het file-systeem Ext2 bestaat er een undelete proggie , mits je natuurlijk niet bent gaan doorwerken na het verlies van je file(s). Google mbv. "linux undelete" leidt je verder.
Link naar reactie
Om wat voor icoontje ging het dan? Normaal gooi je namelijk inderdaad aleen een snelkoppeling weg met een dergelijke actie. Pak de naam van een van de bestanden eens en tik in een konsole 'locate naambestand'. Het kan zijn dat je eerst even als root 'updatedb' moet draaien, maar let op: als je een ext2 filesystem hebt is er dus idd ook in het geval van echt verwijderen een kans op redden en is verder werken af te raden. Elke extra file die je wegschrijft kan de oude data overschrijven namelijk.
Link naar reactie
[quote:a6d2097f62="Figaro"]Stom zeg, ik heb een ikoontje van mijn KDE bureaublad gedeleet; [/quote:a6d2097f62] Hoe heb je dat gedaan? [quote:a6d2097f62] ik dacht dat ik daarmee alleen het ikoontje zou weghalen, maar nu kan ik de onderliggende 150 MB aan gegevens niet maar vinden, ook niet in de "Trash". [/quote:a6d2097f62] Tja, dat hang van het icoontje af :) Had je een map op je bureaublad staan? Zo ja, dan zijn de gegevens weg, zo neen, dan zul je moeten uitvogelen waar dat icoontje naar verwees.. [quote:a6d2097f62] Bij een "concurrend operating system" gaat het geloof ik naar de prullenbak, waar je het weer uit kunt halen-hoe werkt dat bij KDE? [/quote:a6d2097f62] Eigenlijk hetzelfde, als je op de toets [delete] klikt gaat het naar de prullenbak, klik je op de toetsen [shift][delete], dan wordt het permanent verwijderd. KDE vraagt je om een bevestiging, bij de ene of je het naar de prullenbak wilt verplaatsen, en bij de andere optie of je het wilt verwijderen. Onder de rechter muisknop zitten zoals aangegeven 2 verwijder opties: "naar prullenbak" en "verwijderen" Vraag is dus, welke heb jij gekozen?? Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...