Ga naar inhoud

Meerdere files tegelijkertijd tailen


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi, ik wil graag in 1 (virtuele) console, meerdere logfiles tegelijktijd kunnen volgen. tail -f file1 file2 doet dat wel, maar daarbij worden regels van beide files door elkaar heen gegooid (weliswaar met een header, maar toch) Waar ik naar zoek is een mogelijkheid om m'n scherm / virtuele console "in 2 te splitsen" zodat op de bovenste helft tail -f file1 loopt,en op de onderste tail -f file2. Weet iemand of/hoe dit te realiseren is?
Link naar reactie
Meerdere mogelijkheden: Als je KDE als WindowManager hebt: Start een terminal Schuif zodanig dat het window de bovenste helft van je scherm inneemt. klik links onder. Een tweede shell wordt gestart over de eerste heen. Maar onderin de statusbalk zie je beide. Rechts klikken op 'Shell no 2'. Klik op 'Detach Session' (of wat dat ook is in het Nederlands). Nu komt het tweede terminal-scherm los van het eerste in een eigen window. Schuif dat naar de onderste helft van je scherm en in elk van de terminals kun je je log-file tonen. Weet niet of andere WM's dit Detach feature ook kennen in hun konsole-proggie. Alternatief (werkt altijd). Start een enkele console. Maak een aparte dir aan (ik noem hem maar even Log). $ mkdir Log $ cd Log $ ln -s </path/logfile 1> rlog $ ln -s </path/logfile 2> tlog $ echo "-------------------------" > streep (een text-file met een scheidings-streep dus). $cd .. $ find Log -true -exec tail \{\} \; Achtereenvolgens vindt hij op alfabetische volgorde je files en drukt het laatste deel van elk af. (met scheidings-streep voor jouw gemak). $man find om dit reuze krachtige proggie te leren kennen (bestaat dus niet in windBlows....). Douwe.
Link naar reactie
[quote:79322486b3="Douwe"] Alternatief (werkt altijd). Start een enkele console. Maak een aparte dir aan (ik noem hem maar even Log). $ mkdir Log $ cd Log $ ln -s </path/logfile 1> rlog $ ln -s </path/logfile 2> tlog $ echo "-------------------------" > streep (een text-file met een scheidings-streep dus). $cd .. $ find Log -true -exec tail \{\} \; Douwe.[/quote:79322486b3] helaas, hoewel het in de buurt komt van wat ik wil. De foutmelding dat "Log" een directory is die niet te tailen is, neem ik op de koop toe, maar op deze manier is geen tail -f te doen, en juist dat -f maakt het zo interessant... Maar k ga verder speuren...
Link naar reactie
screen kan, is niet echt moeilijk hoor. maar makkelijker is misschien twin http://linuz.sns.it/~max/twin/ Voor screen kan je een klein scriptje schrijven met bijv. de naam 'myscreen':[code:1:5b7affef38]split split screen tail /var/log/logfile1 focus down screen tail /var/log/logfile2 focus down screen tail /var/log/logfile3 [/code:1:5b7affef38]Start screen dan met: [b:5b7affef38]screen -c myscreen[/b:5b7affef38] Dit maakt drie vensters aan met in elk venster een ander commando. Met Ctrl-A,TAB kun je wisselen van window (je kunt ook shells en dingen als MC in screen vensters hebben). Met Ctrl-A:quit stop je screen inclusief alle commando's.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...