Ga naar inhoud

Wachtwoord verlopen: server start niet meer op!


anoniem

Aanbevolen berichten

Op onze linux-server draait Firebird als database. De firebird daemon wordt gestart als gebruiker firebird. Deze gebruiker heeft kennelijk een wachtwoord (ik zou niet weten wat) dat na 60 dagen verloopt. Zolang de server blijft draaien is er niets aan de hand, maar nu komt het... Als de server opnieuw opstart, probeert init de firebird daemon te starten, echter deze blijft hangen omdat het wachtwoord voor gebruiker 'firebird' verlopen is! Het gevolg: de server start niet op! Dit is natuurlijk relatief eenvoudig op te lossen door op te starten in interactive mode, de firebird daemon over te slaan, de geldigheidsduur van het wachtwoord te verlengen en de daemon alsnog te starten, maar ik vind dit wel een vreemde gang van zaken. Ligt dit aan een verkeerde instelling van mij of zo? BTW, het betreft Mandrake linux 10, waarbij elk uur msec gedraaid wordt. Deze checkt allerlei zaken, en stelt onder andere bij *elke gebruiker* de geldigheid van het wachtwoord op 60 in! Dit is zeer ongewenst gedrag, zeker bij gebruikers die alleen door daemons gebruikt worden. Ik heb dit alleen kunnen oplossen door in de sourcecode (perl geloof ik) van msec iets aan te passen. Kan dit niet gemakkelijker?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...