Ga naar inhoud

Iso's / bin's mounten


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Volgens mij moet het mogelijk zijn om een iso-image van een cd gewoon te mounten als ware het een cd toch ? In plaats van het mounten van het cdrom-device mount je dan het .iso bestand. Op die wijze hoef je cdrom / dvdrom iso niet noodzakelijk op een cd/dvd te branden om het te kunnen gebruiken. Zou dit ook mogelijk zijn met .bin images ? Of ben je daar weer speciale tools voor nodig ? Programma's als cdrwin (onder windows) b.v. maken gebruik van .bin imagefiles i.c.m. een .cue file. Het zou wel handig zijn als je doe ook rechtstreeks zou kunnen mounten... Ik heb nu namelijk enkele .bin images en ook een .iso image op een kleine hd staan. Deze images bevatten backups die ik nog niet op een cd heb gebrand. Helaas heb ik momenteel geen brander tot mijn beschikking dus zal ik het met deze images moeten doen. Omder windows zou ik het wel voorelkaar kunnen krijgen, maar onder linux moet het dus ook lukken, want het is de bedoeling dat ik z.s.m. voor 100% kan migreren naar het linux platform. Het mooiste zou zijn dat je deze images rechtstreeks zou kunnen mounten, want dat scheelt nogal wat overhead. Met die iso zou dat wel moeten lukken dacht ik, maar met die bin's zal dat niet lukken denk ik. Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken ? Met vriendelijke groet, P&B
Link naar reactie
Info over het mounten van iso en bin/cue bestanden vind je [url=http://linuxreviews.org/howtos/cdrecording/]hier[/url]. Zie punt 2.1.4 van deze pagina voor een link naar een tool om bin-bestanden te mounten. Ik had deze link trouwens vrij snel [url=http://www.google.nl/search?hl=xx-bork&newwindow=1&q=linux+mount+.bin+images]gevonden[/url]
Link naar reactie
[quote:3e74caf7ea] Info over het mounten van iso en bin/cue bestanden vind je hier. Zie punt 2.1.4 van deze pagina voor een link naar een tool om bin-bestanden te mounten. Ik had deze link trouwens vrij snel gevonden [/quote:3e74caf7ea] Zelf heb ik ook wel gezocht, maar ik had weinig vertrouwen in mijn ingeslagen weg, daarom wou ik het voor de zekerheid hier op het forum voorleggen. Ze weten hier altijd meer dan wat je jezelf ooit kunt leren... [quote:3e74caf7ea] Pinky & The Brain ik heb hier een tijdje geleden een hele mooie tutorial over geschreven kijk maar: http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?t=15820 [/quote:3e74caf7ea] Top artikel m3ssi4h ! Helder en duidelijk. Toch heb ik nog wel 1 vraag omtrend het mounten van .iso's. Ze moeten als 'loopback-device' worden gemount.... Wat is een loopback device ? En waarom dienen ze zo te worden gemount ? I.i.g. hartelijk dank voor de aanwijzinen :-) P&B
Link naar reactie
[quote:573ec15c94="m3ssi4h"]Een loop back device is zeg maar een virtueel device (niet fysiek). Omdat normaal een cd-rom vanaf een fysiek station gemount wordt en dit bij een image niet voorhanden is wordt een loop back device gebruikt.[/quote:573ec15c94] Je kunt ook geencrypte filesystems als loopback mounten heb ik gelezen...dat is leuk ! Al twijfel ik toch sterk aan de toegevoegde waarde van een dergelijke encryptie ? Nedlinux is idd een interessante informatiebron waar ik maar eens vaker heen moet surfen :) ! P&B
Link naar reactie
VMware kan ook direct een ISO mounten als ware het een CD. Dan kan je een distro downloaden en uitproberen zonder te branden. Als je 'm daarna native wilt installeren dan moet je wel eerst ff fikke. Handig als je jezelf afvraagt: "zal ik een partitie vrij maken voor BSD of is dat te moeilijk...". Kan je veilig spelen met die slices en zo.
Link naar reactie
Aangezien dit topic nog redelijk recent is en mijn vraag wel past bij het iso onderwerp stel ik hem hier, zodoende raakt het forum niet vervuilt met allemaal korte draadjes. Ik zit nu met het volgende dillemma....gelukkig kan ik me nu helemaal redden met iso bestanden etc., maar het zelf maken is nog een probleem, want mijn enige goede cd-lezer is de cdrom-drive. Nu moest ik snel even een .iso maken voor een windows gebruiker, dus ik dacht piece of cake...dat doen we even.... Ik had eigelijk [b:e68b992078]mkisofs[/b:e68b992078] willen gebruiken, maar dat maakt een iso van je gemounte file system. De geadviseerde methode is meestal om [b:e68b992078]readcd[/b:e68b992078] te gebruiken. Nog een andere optie is [b:e68b992078]dd[/b:e68b992078], maar dd werkt niet zo goed bij alle CD's als Readcd heb ik mij laten vertellen. Daarom dus Readcd geprobeerd, maar helaas werkt dat alleen met je brander als lezer...de source-cd dient dus in de brander te zitten anders werkt het niet. Mijn brander is echter niet goed in lezen en laat het vaak afweten waar mijn gewone cdspeler het wel goed doet. Dus mijn vraag, waarom is Readcd beter dan b.v. de mkisofs / dd methode (Zelf denk ik dat het met beveiligingen, of i.i.g afwijkende formaten van doen heeft ?) en is er misschien een Readcd tool die gewoon mijn cd-speler kan gebuiken ? (Zelf denk ik dat het met beveiligingen, of i.i.g afwijkende formaten van doen heeft ?) P&B
Link naar reactie
Met k3b kun je ook iso-images van een cd maken, en k3b gebruikt hiervoor mkisofs, geen readcd. Je zegt dat mkisofs een iso maakt van een gemount bestandssysteem. Waarom is dat een probleem? Of wil je iso maken van een audiocd? Wat ik ook niet begrijp, waarom wil readcd alleen werken met je brander, en niet met je cdromspeler? Max
Link naar reactie
[quote:a3bc662e26="maximilaan"]Met k3b kun je ook iso-images van een cd maken, en k3b gebruikt hiervoor mkisofs, geen readcd. Je zegt dat mkisofs een iso maakt van een gemount bestandssysteem. Waarom is dat een probleem? Of wil je iso maken van een audiocd? [/quote:a3bc662e26] Waarom is mij ook niet helemaal duidelijk, maar de howto's vermelden dat readcd beter is om een kopie te maken dan mkisofs, want de laatste maakt niet een iso rechstreeks vanaf de bronschijf, maar van een gemount filesystem. Waarom dat laatste minder goed zou zijn dan readcd is mij ook niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed dat het met errorcorrection / badclusters / beveiligingen van doen heeft. Het gemounte filesystem is namelijk niet een 1 op 1 weerspiegeling van wat er op de cd staat ? [quote:a3bc662e26] Wat ik ook niet begrijp, waarom wil readcd alleen werken met je brander, en niet met je cdromspeler? Max[/quote:a3bc662e26] Misschien ligt het aan mijn systeem (oude kernel etc.), maar je dient het device op te geven in de vorm van 0,0,0 b.v. Dat heeft te maken met de scsi-emulatie van branders geloof ik en mijn cdrom maakt daar logischerwijs geen gebruik van en dus kan ik die niet gebruiken i.c.m. cdread. P&B
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...