Ga naar inhoud

Java app's ontwikkelen onder linux


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik wil graag java programma's gaan maken onder linux. Nu ben ik op zoek naar een goed ontwikkelings programma wat ook onder linux draait. De pakketten als netbeans etc. ken ik wel, deze zijn zelf in java geschreven en daardoor platform onafhankelijk. Dit is echter geen optie, want mijn computer is niet zo snel meer en die pakketten zijn aan de zware kant. Eigelijk ben ik op zoek naar een mooi programma, waarin ik vanuit de console java app's kan maken. Het liefst wel eentje met een goede code completion...dat is wel zeer gewenst. Zijn er dergelijke programma's beschikbaar ? Zo, ja...zijn ze goed genoeg om b.v. een netbeans te vervangen ? Alvast bedankt, P&B
Link naar reactie
Zelf gebruik ik al wel eens eclipse, maar da's ook in java geschreven. Even snel rondgezocht op freshmeat en mij leken de Java Development Environment for Emacs (http://freshmeat.net/projects/jdee/) wel interessant (moet je wel van emacs houden natuurlijk), of anders TIA ( http://www.pegasoft.ca/tia.html ), maar op 't eerste zicht ondersteunt dat geen auto-completion. Ik gebruikt Kate (onderdeel van KDE) ook wel graag om te programmeren, kan je makkelijk veel bestanden tegelijk in openen, heeft goeie syntax highlighting en je kan een terminal onderaan je venster plaatsen (extreem handig). 't Heeft wel geen ingebouwde syntax controle of autocompletion.
Link naar reactie
[quote:f8c60ef151] Java op EMACS werkt heel erg prettig. Op Vi(m) is natuurlijk ook geen probleem. Allebei goede en prettige editors, en als je console programma's gaat schrijven heb je toch geen grafische zut nodig. [/quote:f8c60ef151] Grafische zut ben je niet altijd nodig nee, soms is simpeliteit en snelheid ook erg fijn. Hoewel het een console omgeving is....wou ik er toch ook wel 'grafische zut' mee maken hoor....ik beperk me niet tot console applicaties. Alleen ik ben ook geen fan fan die sleur en pleur tools waar je de venstertjes gewoon tekent en de knopjes d'r oppleurt etc...., om het te leren moet je de basis goed onder de knie krijgen, dan kun je later altijd nog met een JBuidler of iets dergelijks aan de slag gaan. Dat Jde lijkt mij een top oplossing ! Volgens mij precies waar ik naar zocht... Op zich ben ik een groot voorstander van console aplicaties, die kan je overal namelijk gebruiken door simpelweg in te loggen via ssh op je eigen pc. Zware GUI ontwikkel omgevingen bieden natuurlijk ook zo hun voordelen, maar vaak heb je geen computer bij de hand waar je favoriete programeer omgeving op draait of zijn ze te zwaar voor de beschikbare pc's. Als je echter op je eigen thuis-pc een console-ontwikkel omgeving hebt, dan kun je dus bijna overal vandaan echt programeren zonder dat je je zorgen hoeft te maken of de betreffende computer waar je achter zit wel met jouw favo programmeer tools is uitgerust. Bijkomend voordeel is dat je de code ook centraal hebt staan al is CVS natuurlijk ook erg handig ;-). Je zou ook gewoon in nano kunnen editten en dan gewoon met de jdk of sdk (hoe dat tegenwoordig ook maar heet) kunnen programeren, maar voor een beginnend programeur zoals ik is o.a. code-completion en b.v. packagemanagement wel erg handig. Vooral code-completion is een must ! Heb het net even op een Debian woody box geprobeerd, maar daar heb ik maar vanaf gezien. Apt-get leverde namelijk de volgende mededeling op het scherm : The following NEW packages will be installed: bsh eieio elib java-common jde jdk1.1 semantic speedbar xlib6g Nou, die jdk1.1 is me toch echt iets te oud...., dat zou toch minimaal 1.3 of 1.4 moeten zijn. Zelf werk ik momenteel namelijk al met 1.5 beta. In iedergeval hartelijk dank voor de tips ! P&B
Link naar reactie
[quote:295a4060ec="Tekkie"]Wat voor (gratis) goede lichtgewicht editors ken je eigenlijk voor windows? Ik ben daar naar op zoek. Inclusief code completion en taalgevoeligheid voor C(++) en java. En/of een lichtgewicht Eclipse alternatief voor windows.[/quote:295a4060ec] Echt goede 'lichtgewicht' editors onder windows ken ik niet..., maar wellicht dat jij een andere definitie voor lichtgewicht hanteerd dan ik. De programma's waar ik mee bekend ben zijn o.a. JBuilder (school, maar te duur voor thuis en best zwaar), Netbeans (gratis, maar in java geschreven en daardoor ook zwaar / traag), IntelliJ (een hele leuke editor, ook in java maar vele malen beter dan netbeans, helaas niet gratis). Ik wil echter zelf graag over naar een linux ontwikkel tool en dan vooral iets wat niet zelf in java is geschreven, omdat het dan onnodig mijn niet al te snelle pc belast. Vooral een ontwikkel tool voor in console vindt ik zeer interressant om de in eerdere posts al genoemde voordelen. JDE lijkt ideaal wat dat betreft, helaas heb ik het nog niet kunnen installeren, want ik liep tegen enkele problemen op. In eerste instantie zou ik het op een debian-box installeren, maar die gaf nogal wat dependecies aan en dan zou ik wel een hele oude java versie gaan gebruiken. Nu durf ik het echter ook niet op mijn slackware box te installeren, want ik vrees dat veel van de dependencies er daar ook niet op staan en mijn kennis is niet zo groot dat ik het zelfstandig kan oplossen...
Link naar reactie
Ik vroeg het omdat mijn Linux PC (Pentium4) snel zat is voor Eclipse (en/of JBuilder) maar mijn (windows) laptop computer is inmiddels alweer een wat ouder beestje, en een omgeving die niet binnen de jvm draait is wat sneller daarop, omdat de jvm toch vrij veel geheugen kost. Was misschien beetje offtopic vraag, maar ik zag het zo langskomen en dacht... Bedankt voor de link naar Jcreator, ik ga hem uitproberen.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Samen met mijn java cursus (OU) kwamen Borland's JBuilder & Together mee. Uiteraard met een gebruiksaanwijzing hoe je die onder windows moet installeren. Op de CD's zag ik ook een linux install script en.... Ja Hoor! Loopt net zo goed, zo niet beter, op linux. Wil je open-source dan is er niets beter dan Eclipse. IBM's websphere-suite is daar ook op gebaseerd.
Link naar reactie
[quote:c075c27bf7="dr_te_z"]Samen met mijn java cursus (OU) kwamen Borland's JBuilder & Together mee. Uiteraard met een gebruiksaanwijzing hoe je die onder windows moet installeren. Op de CD's zag ik ook een linux install script en.... Ja Hoor! Loopt net zo goed, zo niet beter, op linux. Wil je open-source dan is er niets beter dan Eclipse. IBM's websphere-suite is daar ook op gebaseerd.[/quote:c075c27bf7] Hmmm, bedoel je die grote gele boeken van de OU ? Daar heb ik er ook enkele van, waardeloze boeken, worden hier niet echt gewadeerd en daarom snel voor ca. 25 een fatsoenlijk javaboek gekocht. Visueel programeren toch ?......hmmm, daar heb ik geen cd bijgekregen....misschien heb je dan toch iets anders. JBuilder draait dus ook gewoon onder linux, maar welke JBuilder heb je dan ? Persoonlijk ben ik ook geen liefhebber van JBuilder....een groot log programma met een nogal eigenzinnige compiler. P&B
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...