Ga naar inhoud

Monitor installeren die geen linux drivers heeft


anoniem

Aanbevolen berichten

Geen enkele monitor werkt met drivers, de vooringestelde monitors in Linux hebben enkel de juiste specificaties in zich. Om hem goed te laten werken dien je een generieke monitor te selecteren in de configuratie en handmatig de specificaties van je monitor (te vinden in het boekje van de monitor, op internet, of op het floppy dat bij de monitor was geleverd) opgeven. Als je SuSE hebt, en je hebt een flop bij de monitor, dan kun je die flop gebruiken om SuSE zelf te laten uitvogelen wat de specificaties zijn. Max
Link naar reactie
Zoals Max al heeft uitgelegd, de aansturing v/e monitor gebeurd hardwarematig waarbij het OS alleen bepaalde instellingen nodig heeft om correct te functioneren. Dat M$ dat 'drivers' noemt zal best, maar het is een onjuiste benaming. Betere benaming is 'configuratie-file' of 'hardware-instellingen' Aangezien dit een Linux Forum is gaan we hier niet verder met M$ gerelateerde software :-? Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
Het gaat om twee waardes in je X-configuratie in de sectie monitor: HorizSync specificeert de horizontale sync (fH) VertRefresh specificeert de verticale sync (fV) [code:1:8f9cd9bb6d]Section "Monitor" Identifier "Generic Monitor" HorizSync 28-68 VertRefresh 43-85 # HorizSync 28-49 # VertRefresh 43-72 Option "DPMS" EndSection[/code:1:8f9cd9bb6d] De uitgekommenteerde waardes waren de defaults bij een Ubuntu installatie van een laptop. De nieuwe waardes zijn bepaald onder windows en met de OSD van de externe monitor (deze moet kunnen aangeven wat de HSync en VSync zijn, anders werkt het systeem niet). Dit was voor mij de enige manier aangezien ik de specs van de monitor (Dell E773s) nergens kon vinden. Je kunt het gebruiken als je nergens de specs kunt vinden Kies onder windows de minimale resolutie die je wilt gebruiken (was bij mij 1024x768) en de max refresh rate die je wilt gebruiken. Kijk in de OSD van de monitor wat de bijbehorende frekwenties (fV en fH) zijn en schrijf deze op. Als je een out-of-sync op je monitor krijgt, heb je te hoog gegrepen en probeer je een lagere refresh. Kies nu onder windows de de volgende resolutie die je wilt gebruiken en de max refresh rate. Lees opnieuw via het OSD de waardes uit voor fV en fH. Herhaal voor alle resoluties die je wilt gebruiken. 1024*768@90Hz => 73.0kHz / 90Hz; out of sync 1024*768@85Hz => 68.8kHz / 85Hz 1152*864@75Hz => 67.5kHz / 75Hz Daarna heb ik de hoogste waardes gepakt en deze in de config-file geplakt; zoals te zien heb ik alleen de hoge waardes aangepast en de lage niet veranderd. Bij de fH (HorizSync) heb ik een kleine veiligheidsmarge aangehouden, hoewel dit waarschijnlijk niet echt nodig is. De oefening kun je doen op dezelfde machine (als je dual boot hebt met Windows) of op een andere machine. Voorwaarde is dat de videokaart op de 'test'-machine hetzelfde is of beter dan die je werkelijk gebruikt. Op die manier kun je namelijk de grenzen vast stellen. Het heeft weinig zin om een videokaart te gebruiken die 1024x768 slechts bij 60Hz kan aansturen terwijl de uiteindelijke kaart dit op zijn slofjes bij 100Hz kan. PS 1) Monitor moet onder Windows uiteraard wel goed herkend worden 2) fH (HorizSync) is de waarde in kHz fV (VertRefresh) is de waarde in Hz
Link naar reactie
[quote:32c830ea20="KayJay"] nee joh.. ik plaats een call bij de helpdesk[/quote:32c830ea20] En dan stel je de vraag:" Waar kan ik Linux-drivers vinden voor mijn Philips 109S-monitor? Ik verwacht dan geen bruikbaar antwoord van ze ;) En dan is het handig om meer kennis van zaken te hebben. Maar dat is zowiezo het geval bij Linux. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...