Ga naar inhoud

Acer Travelmate 244LC toetsenbord (Numerieke toets.)probleem


anoniem

Aanbevolen berichten

Mijn zus werkt op haar werk al met Linux en OpenOffice als tekstverwerker. Nu heb ik om het voor haar gemakkelijk te maken ook Mandrake 10.1 op haar laptop een Acer Travelmate 244LC geinstalleerd. Ik heb de installatie 3 maal over moeten doen voor ik in de gaten had wat er aan de hand was. Tijdens de installatie vul je het root wachtwoord , gebruikersnaam en gebruikerswacht woord in. Na de installatie starten Mandrake Linux netjes op. Alleen om de Adsl verbinding via een Alcatel Speedtouch 330 usb modem in te stellen moet je als root inloggen. Wat ik ook probeerde het wachtwoord werkte niet. Ik dacht waarschijnlijk een fout gemaakt bij het opgeven van het rootwachtwoord. Dus nogmaals opnieuw Mandrake 10.1 linux installeren en goed opletten of ik de wachtwoorden goed intypten. Daarn weer hetzelfde progbleem. Tot ik bemerkte dat als ik een OpenOffice document opende en ik een simpele tekst inypte ik rare cijfers op het scherm kreeg inplaats van letters. Op het rechterdeel van het toetsen bord op de Acer Travelmate 244LC zitten ook in blauw aangegeven cijfers en deze zijn onder windows te activeren door linksonderaan de blauw gemarkeerde PN toets in te drukken. Bij de 3e installatie heb ik voor de wachtwoorden e.d. alleen letters gebruik van het linkerdeel van het toetsenbord. Het probleem Op het toetsenbord zit een geintegreerd Numeric Keypad. Speciale lettertoesen rechts op het toetsenbord hebben ook blauw gekleurde cijfers, die als ze geactiveerd zijn al numeriek keypad zijn te gebruiken. Deze is te activeren door de speciale functie toets PN (linksonderaan). Hou de PN toets ingedrukt dan kan je de blauw gemarkeerde cijfertoetsen = geintergreerde Numeric keypad gebruiken. Laat je de PN toets weer los dan kan je gewoon weer letters typen. Nu is het probleem dat dit bij Mandrake Linux standaard in omgedraait. Wil je gewoon letters typen dan moet je constant de PN toets ingedrukt houden. Al via Google gezocht en hier wordt ook een aantal malen dit vervelende probleem vermeld maar nergens is een goede oplossing te vinden. Dus normaal als je de geintegreerde numerieke toetsen wil gebruiken moet je de PN toets linksonder ingedrukt houden. Laat je deze los dan kan je het toetsenbord weer normaal gebruiken. Nu is het omgedraait. Wil ik normaal letters kunnen typen op het rechterdeel van het toetsenbord dan moet ik constant de PN toets ingedrukt houden. Laat ik deze los dan krijg je cijfers. Een ieder snapt dat dat geen werken is. Zoals het nu is kan je geen (Mandrake) Linux gebruiken op de Acer Travelmate 244CL. Ook andere toetsenbord instellingen zoals Nederlands (zeldzaam) enz. helpen ook niet. Weet iemand hoe dit vervelende probleem op te lossen? Hans
Link naar reactie
Via het mandrake Configuratie centrum kom ik niet verder daar kan je alleen de toetsenbord indeling instellen. Maar mogelijk kan ik wel iets aan het toetsenbord model doen via het KDE Configuratie centrum. Bij Invoerapperaten, toetsenbord staan maar een aantal instelmogelijkheden. Deze zijn: 1. Toetsenbord herhaling inschakelen. Nu staat er een vinkje bij, dus in ingeschakeld. Verder kan je hier de vetraging en het Herhalingstempo instellen. 2. Dit punt bied mogelijk meer soelaas. Numlock bij KDE-start, mogelijkheden: - Inschakelen (staat nu uit, niet aangevinkt) - Uitschakelen (staat nu uit, niet aangevinkt) - Ongewijzigd laten (staat nu aangevinkt) Ik denk dat mogelijk de oplossing bij punt 2 ligt. Het numlock meganisme is eigelijk omgedraaid. Dus al ik Numlock inschakel dan heb je grote kans dat het in werkelijkheid uit staat en je weer normaal letters kan typen op het rechterdeel van het toetsenbord. ijkt mij het uitproberen waard. Een andere mogelijheid om het toetsenbord model te wijzigen kan ik niet vinden. Waar kan ik XFree vinden? Hans
Link naar reactie
Ik heb XFree gevonden. toetsenbord model pc105. En bij toetsenbordindeling - Uw werkomgeving configureren kan je bij het tabblad Xkb-Opties tot in de details allerlei toetsencombinaties en toetsengedrag installen. Ik neem aan dat je dit bedoelt dat ik hier een mee moet gaan spelen en kijken of het een gunstig effect heeft Hans
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...