Ga naar inhoud

OpenOffice.org 1.1.4 NL installeren in Mandrake 10.1


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:20c69ea5a8="honingbij"]Maar kan ik er van uitgaan dat het installeren van andere programma ´s op een vergelijkbare wijze gaan. [/quote:20c69ea5a8] Nee, OpenOffice is vrijwel het enige programa dat je zo moet installeren. De meeste andere programma's download je als source-tarball. Dat houdt in dat je wederom een tarball moet uitpakken, maar dat daar vervolgens de broncode van het programma uitkomt. Deze installeer je meestal met './configure && make && make install', maar je moet soms nog wat opties meegeven. Hiervoor moet je de development sectie installeren in je Mandrake software programma en het is vaak handig checkinstall te gebruiken ( './configure && make && checkinstall make install' ) zodat er een rpm wordt gemaakt die je later makkelijk kunt verwijderen. [quote:20c69ea5a8]De huidige locatie waar OpenOffice 1.1.4 is opgeslagen is /home/hans. Kan ik de map OpenOffice.org.1.1.4 gewoon via knippen en plakken ergens anders neer zetten, of gaat dat niet vanwege allerlei verbindingen met andere onderdelen. Ik ben me wel bewust dat ik dan stap vier opnieuw moet uitvoeren. Wat is normaal gesproken de standaard map voor programma ´s in Mandrake.[/quote:20c69ea5a8] Dat is slechts een map met persoonlijke instellingen voor OpenOffice. Die kun je dus alleen in je home neerzetten, daar staan alle persoonlijke instelligen. Veel programma's gebruiken daar echter verborgen directories voor. Doe maar eens 'ls -la' in /home/hans. Voor OpenOffice kun je eventueel ook een verborgen dir gebruiken. Dan moet je de huidige verwijderen 'rm -rf /home/hans/OpenOffice.org1.1.4 en vervolgens stap 4 herhalen. Kies dan als directory /home/hans/.OpenOffice1.1.4 door de punt zal het als een verborgen map worden beschouwd. De standaardlokatie voor programma's is vaak /usr of voor grote projecten zoals KDE /opt. Als je zelf programma installeert doe je dat echter meestal in /usr/local zodat je onderscheid houdt. Als het goed is, is /usr/local voordat je er zelf iets inzet leeg en kun je hem in theorie dus gewoon weggooien als je van al die programma's afwilt. Als je checkinstall gebruikt kun je ook /usr gebruiken ( './configure --prefix=/usr && make && checkinstall make install' ), omdat het programma dan gewoon in de packagedatabase komt en altijd makkelijk te verwijderen is.
Link naar reactie
Nu ontdek dat er in de map /usr/local een map OpenOffice.org1.1.4 staat van 197mb. Open ik deze map dan kan ik via swriter OpenOffice tekstvewerker openen. En verder de spreadsheat enz. Nu staat er een excacte copie van deze map in /home/hans. In deze map staat dus ook een map OpenOffice.org1.1.4 die ook 197mb groot is waarvan uit ik ook alle OpenOffice programma ´s kan opstarten. Mijn vraag is nu kan ik deze map OpenOffice.org1.1.4 die in de map /home/hans is geplaatst niet gewoon verwijderen en OpenOffice toepassingen opstarten vanuit /usr/local. Lijkt mij een beetje dubbelop. Twee maal dezelfde map, of liigt het iets ingewikkelder. Hans
Link naar reactie
Als dat zo is dan heb je een fout gemaakt tijdens de persoonlijke installatie. Dat die map in /usr/local zo groot is klopt, daar staat namelijk de wezenlijke programmatuur. De map in je home moet echter veel kleiner zijn, die bevat namelijk enkel wat pesoonlijke instellingen. Door een dergelijke opzet te hanteren hoeft OpenOffice.org maar een keer geinstalleerd te worden, terwijl alle gebruikers toch hun eigen instellingen kunnen maken zonder de boel van elkaar te slopen. Bovendien hebben gebruikers zo geen toegang tot het echte programma, dus kunnen ze daar ook niets aan kapot maken, enkel hun eigen config kunnen ze om zeep helpen. Tijdens de installatie (de persoonlijke, stap 4 dus) word gevraagd wat voor installatie je wilt doen. Ik weet niet precies hoe ze heten uit mijn hoofd, maar je moet iig de voorgeselecteerde nemen, waar iets van 10 MB bij staat. De andere is een volledige installatie in je home map, dus wat je nu hebt. [code:1:515bbdd9e0] rm -rf ~/OpenOffice.org.1.1.4 cd /usr/local/OpenOffice.org.1.1.4 ./setup [/code:1:515bbdd9e0] note: ~ is het teken voor je 'thuismap' voor een gebruiker is dat standaard '/home/gebruikersnaam' en voor de root is dat normaliter /root
Link naar reactie
Dat is inderdaad het probleem. IK had kunnen kiezen voor een netwerkinstallatie als gebruiker maar heb als gebruiker gekozen voor de locale installatie vandaar deze grootte, stap 3 Hoe los ik het op. De map in home/gebruiker weggooien en opnieuw als gebruiker installeren maar dan netwerkinstallatie kiezen, Dus stap 3 weer uitvoeren. Dat alles in het kader van het leerproces. Hans
Link naar reactie
Ik heb de door jou hierboven beschreven stappen uitgevoerd. Wat ik eerst niet in de gaten had was dat je met rm -rf/OpenOffice.org1.1.4 de hele map OpenOffice uit /home/hans verwijderde. Heb daarna de installatie opniew uitgevoerd maar heb dan voor werkstation installatie gekozen 2.3mb inplaats van het eerder gekozen locale installatie 226.6mb. Daarna via Mandrake Configuratie scherm alle programma onderdelen gekoppeld aan het Start (KDE) menu. Het werkt. Maar ik ben toch een aantal zaken tegengekomen die nog niet soepel werken. 1. Ten eerste in het start (KDE) menu staat bij Kantoor - Tekstverwerkers 2 maal OpenOffice tekstverwerker. De een met een letter verschil = schrijffoutje . Met de eerste kan ik de tekstverwerker opstarten. De tweede is teveel en werkt niet. Via Mandrake Configuratie centrum , systeem , systeemmenu kan ik deze 2e niet verwijderen, staat daar ook niet bij. Hoe schoon ik dit op, staat een beetje slordig 2. Klik in de map /home/hans op een reeds opgeslagen document kan deze niet worden geopend. Krijg de melding: KDEInit kon /home/hans/OpenOffice.org1.1.4/program/swriter' niet opstarten. Dit geld ook als ik nu een niew document maak en deze opsla en dan via home/hans probeer te openen. Dat adres wat KDEInit probeer te open is de oude en verwijderde locatie van OpenOffice tekstverwerker. De nieuwe locatie is /ust/local/OpenOffice.org1.1.4/program/swriter Blijkbaar moeten de opgeslagen documenten verteld worden waar swriter = OpenOffice tekstverwerker zich bevindt. 3. Mandrake KDE slaat de Recente documenten op zodat je de vanuit Start (KDE) snel op kan starten. Hier aanklikken werkt niet . Krijg de volgende foutmelding: KDEInit kon '/home/hans/OpenOffice.org1.1.4/program/swriter' niet opstarten. Ook hier gaat het erom dat swriter niet gevonden kan worden. Hoe leg ik deze koppeling wel. Hans
Link naar reactie
[quote:cc586905c3="honingbij"]Wat ik eerst niet in de gaten had was dat je met rm -rf/OpenOffice.org1.1.4 de hele map OpenOffice uit /home/hans verwijderde. [/quote:cc586905c3] rm staat voor remove, -r voor recursive (ook directories) en -f voor force (negeer foutmeldingen). Dat maakt rm een heel krachtig en gevaarlijk tooltje, met het commando 'rm -rf /' kan je als root je hele systeem leeggooien bijvoorbeeld. [quote:cc586905c3] 1. Ten eerste in het start (KDE) menu staat bij Kantoor - Tekstverwerkers 2 maal OpenOffice tekstverwerker. De een met een letter verschil = schrijffoutje . Met de eerste kan ik de tekstverwerker opstarten. De tweede is teveel en werkt niet. Via Mandrake Configuratie centrum , systeem , systeemmenu kan ik deze 2e niet verwijderen, staat daar ook niet bij. Hoe schoon ik dit op, staat een beetje slordig [/quote:cc586905c3] Rechtermuisknop op de K (ster in de taakbalk) en dan menubewerker kiezen. Daarmee moet je de verkeerde eruit kunnen halen en van de ander de spellingsfout kunnen verbeteren. [quote:cc586905c3]2. Klik in de map /home/hans op een reeds opgeslagen document kan deze niet worden geopend. Krijg de melding: KDEInit kon /home/hans/OpenOffice.org1.1.4/program/swriter' niet opstarten. Dit geld ook als ik nu een niew document maak en deze opsla en dan via home/hans probeer te openen. Dat adres wat KDEInit probeer te open is de oude en verwijderde locatie van OpenOffice tekstverwerker. De nieuwe locatie is /ust/local/OpenOffice.org1.1.4/program/swriter Blijkbaar moeten de opgeslagen documenten verteld worden waar swriter = OpenOffice tekstverwerker zich bevindt. [/quote:cc586905c3] Dit kun je instellen in [alt][f2]: kcontrol en dan KDE componenten, bestandsassociaties. [quote:cc586905c3]3. Mandrake KDE slaat de Recente documenten op zodat je de vanuit Start (KDE) snel op kan starten. Hier aanklikken werkt niet . Krijg de volgende foutmelding: KDEInit kon '/home/hans/OpenOffice.org1.1.4/program/swriter' niet opstarten. Ook hier gaat het erom dat swriter niet gevonden kan worden. Hoe leg ik deze koppeling wel.[/quote:cc586905c3] Zie 2. Hans[/quote]
Link naar reactie
[quote:73655dd182] 1. Ten eerste in het start (KDE) menu staat bij Kantoor - Tekstverwerkers 2 maal OpenOffice tekstverwerker. De een met een letter verschil = schrijffoutje . Met de eerste kan ik de tekstverwerker opstarten. De tweede is teveel en werkt niet. Via Mandrake Configuratie centrum , systeem , systeemmenu kan ik deze 2e niet verwijderen, staat daar ook niet bij. Hoe schoon ik dit op, staat een beetje slordig [/quote:73655dd182] Rechtermuisknop op de K (ster in de taakbalk) en dan menubewerker kiezen. Daarmee moet je de verkeerde eruit kunnen halen en van de ander de spellingsfout kunnen verbeteren. [quote:73655dd182]2. Klik in de map /home/hans op een reeds opgeslagen document kan deze niet worden geopend. Krijg de melding: KDEInit kon /home/hans/OpenOffice.org1.1.4/program/swriter' niet opstarten. Dit geld ook als ik nu een niew document maak en deze opsla en dan via home/hans probeer te openen. Dat adres wat KDEInit probeer te open is de oude en verwijderde locatie van OpenOffice tekstverwerker. De nieuwe locatie is /ust/local/OpenOffice.org1.1.4/program/swriter Blijkbaar moeten de opgeslagen documenten verteld worden waar swriter = OpenOffice tekstverwerker zich bevindt. [/quote:73655dd182] Dit kun je instellen in [alt][f2]: kcontrol en dan KDE componenten, bestandsassociaties. [quote:73655dd182]3. Mandrake KDE slaat de Recente documenten op zodat je de vanuit Start (KDE) snel op kan starten. Hier aanklikken werkt niet . Krijg de volgende foutmelding: KDEInit kon '/home/hans/OpenOffice.org1.1.4/program/swriter' niet opstarten. Ook hier gaat het erom dat swriter niet gevonden kan worden. Hoe leg ik deze koppeling wel.[/quote:73655dd182] De bij 2 en 3 beschreven stappen gingen meteen goed. Alleen bij 1 had ik een beerje problemen. Via K (ster) en dan menubewerker stond bij Kantoor teskstverwerkers er maar een OpenOffice tekstverwerker tussen, dus ik kon de 2e niet verwijderen. Uitenidelijk de OpenOffice tekstverwerker totaal verwijderd en weer toegevoegd en daarna was dat probleem ook uit de wereld. Ik schrijf al jouw tips en andere op en maak zo een eigen handleiding. Weet uit ervaring dat als ik dingen zelf opschrijf dat ze beter blijven beklijven. Nogmaals bedankt daarvoor. Nog een paar andere vragen. Ja ik blijf bezig. Ik werk nu vaak met mijn laptop aangesloten aan een 19 inch CRT monitor. Dat is prettig niet alleen om het grotere scherm en beter toetsenbord maar ook omdat het lekker stil is. De Fujitsu-Siemens Lifebook C-6637 met een Pentium Mobile lll 1 GHz prcessor is mestal nauwelijks hoorbaar in tegenstellng tot mijn desktop PC. Zowel op mijn laptop als op de CRT monitor is de resolutie 1024 bij 768. Ik gebruik als webbrowser Mozella Firefox 1.x NL en dat bevalt mij goed. Wat ik alleen lastig vindt is dat voor mij ondanks dat ik geen slechte ogen heb de letters van websites vaak iets te klijn zijn. Ik heb al bij gezocht of ik dat standaard wat groter kan instellen. Mogelijjk weet jij hoe dat kan? Op het 14,1inch scherm van de laptop is dat echt te klein. Verder werk ik voor e-mail met Kmail . Ik ontvang minimaal 50 spams per dag, wat een ellende. Open de windows xp systeem gebruik ik Mailwasher die bij alle spam automatishc aanvinkt en kan ik met een druk op de knop deze al bij de provider dumpen. Ik zoek een goed spamfilter die min of meer automatisch alle spam dumpt. Zijn er goede spamfilters. Ik voel er niets voor om zelf van de grond af aan een spamfilter te compileren dat voelt alsof ik weer het wiel aan het uitvinden ben? Als laatste vraag. Bij windows xp gebruikte ik een handig RSS feedreader. Ik weet dat Mozella FIrefox live-bladwijzers heeft, maar vindt dat niet handig. Ik zoek eigenlijk een aparte RSS niews feed lezer. Gewoon een simpele die precies doet wat het moet doen en meer ook niet? Hans
Link naar reactie
[quote:0b30a0cd7f="honingbij"]Mogelijjk weet jij hoe dat kan? Op het 14,1inch scherm van de laptop is dat echt te klein.[/quote:0b30a0cd7f] Toevallig gebruik ik sinds kort ook Firefox 1.0 Nederlands, dus je hebt geluk ;) Je kunt de gemiddelde letterype grote wijzigen onder Bewerken/Voorkeuren/Algemeen/Lettertypen & Kleuren. Ook kun je door control in te drukken en dan aan je scrollwiel te draaien de letters dynamisch groter of kleiner maken. [quote:0b30a0cd7f]Zijn er goede spamfilters. Ik voel er niets voor om zelf van de grond af aan een spamfilter te compileren dat voelt alsof ik weer het wiel aan het uitvinden ben?[/quote:0b30a0cd7f] Onder GNU/Linux moet je onderscheidt maken tussen een programma dat e-mail als SPAM markeert en een filter. Kmail heeft zelf al een filterfunctie dus als je provider de e-mail al als SPAM markeert (dit kun je controleren door even in de header van de mail te kijken in Kmail) kun je het gelijk eruit filteren. Anders wordt het meer werk. [quote:0b30a0cd7f]Als laatste vraag. Bij windows xp gebruikte ik een handig RSS feedreader. Ik weet dat Mozella FIrefox live-bladwijzers heeft, maar vindt dat niet handig. Ik zoek eigenlijk een aparte RSS niews feed lezer. Gewoon een simpele die precies doet wat het moet doen en meer ook niet?[/quote:0b30a0cd7f] Straw.
Link naar reactie
[quote:7d588ccc90]Zijn er goede spamfilters. Ik voel er niets voor om zelf van de grond af aan een spamfilter te compileren dat voelt alsof ik weer het wiel aan het uitvinden ben?[/quote:7d588ccc90] Onder GNU/Linux moet je onderscheidt maken tussen een programma dat e-mail als SPAM markeert en een filter. Kmail heeft zelf al een filterfunctie dus als je provider de e-mail al als SPAM markeert (dit kun je controleren door even in de header van de mail te kijken in Kmail) kun je het gelijk eruit filteren. Anders wordt het meer werk. Mijn provider heeft wel een mogelijkheid om spam te filteren maar daar voor moet je betalen. Ik heb hier niet voor gekozen, dat ik ook nog geld moet dokken om van die troep af te komen. Dat moet ik dus zelf doen. Met Mailwasher onder WIndows XP ging dat super. Dus ik moet het met Kmail dus zelf doen. Ik zie dat ik Kmail de mogelijkheid voor spamfilters in zit maar die moet je dus zelf maken. Kan je nier standaard voor gecofigureerde filters gebruiken. Dus weer niet opnieuw het wiel uit vinden. Of hoort dat bij het eewig tweaken van het systeem tot je het leuk gaat vinden om de computer helemaal naar je eigen wensen in te richten.Graag zoek ik een goede simpele te bedienen en liefst met zo weinig mogelijk handelingen oplossing ???? Zie dat de RSS newsfeed reader Straw voor GNOME is. Maar ik gebruik KDE als desktop omgeving. Kan dan Sraw dan werken onder KDE. Ben niet van plan om te schakelen Naar GNOME. Hans
Link naar reactie
het is mij wel gelukt om Straw te downloaden en ook akregator als RSS newslezers. Maar het lukt mij voor geen meter om deze geinstalleerd te krijgen. Ze aan de praat kijgen lukt wel maar krijg dan meldingen van bepaalde libaries e.d. die niet kloppen en dan houdt het op. Wist dat je met Firefox ook RSS feeds kan lezen via LiveBookmarks. Wist eerst niet hoe maar het is eigenlijk heel simpel. Ben je op een websites met RSS feeds dan zie je en livebookmark icoontje helemaal in de rechteronderhoek. klik je hierop dan verschijnt een regel, Klik daar dan op dan kan je de Live bookmark toevoegen. De livebookmarks kan je via tabbladen laden. Werkt goed, laat het maar zo even om te zien hoe het bevalt. ----------------------------------------------------- Onderstaande info van de Firefox website Live Bladwijzers Live Bladwijzers is een nieuwe functie in Firefox dat u en weblog koppen in uw bladwijzerwerkbalk of bladwijzermenu laat zien. Met één blik kunt u snel de laatste koppen zien van uw favoriete sites. Ga direct naar de artikelen die u interesseren — wat u tijd bespaart. Een website werkt met Live Bladwijzers als u dit icoontje rechtsonderin uw browser ziet. Door op het icootje te klikken en vervolgens een RSS feed te selecteren krijgt u het Bookmark toevoegen venster te zien. Selecteer ‘OK’ en u zult de Live Bladwijzers samen met uw andere bladwijzers zien. Veel mensen vinden het handig om hun Live Bladwijzers op te slaan in hun bladwijzerwerkbalk-map.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...