Ga naar inhoud

OpenOffice.org 1.1.4 NL installeren in Mandrake 10.1


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik weet dat ik nogal wat vragen stel. Maar ik heb nu de nieuwste OpenOffice 1.1.4 in het Nederlands gedownload. Het bestand i s genaamd: OOo_1.1.4_LinuxIntel_install_nl.tar.gz Leuk en aardig. Maar hoe krijg ik dit nu geinstalleerd. Open office NL versie 1.1.3 staat nog op de computer waarop Mandrake 10.1 draait. Als ik dit soort zip bestand aanklik wordt het geopend maar daarin allemaal fijltjes, maar dan???? Ik weet dat het wel een beetje basis cursus Linux is, maar voor een nieuweling moet ik het toch stap voor stap onder de knie krijgen. Via het Mandrake Configuratie scherm kwam ik niet verder, je kan daar alleen pakkertten installeren en bijwerken enz.. Hans
Link naar reactie
[quote:7569b367f1="honingbij"]Maar ik heb nu de nieuwste OpenOffice 1.1.4 in het Nederlands gedownload. Het bestand i s genaamd: OOo_1.1.4_LinuxIntel_install_nl.tar.gz Leuk en aardig. Maar hoe krijg ik dit nu geinstalleerd.[/quote:7569b367f1] Heb je al geprobeerd met de installatie instructies van de OpenOffice.org site zelf? http://www.openoffice.org/dev_docs/instructions.html#linux
Link naar reactie
goed die instructies staan daar. Maar kan je je voorstellen voor een nieweling dat ik daar geen zak van begrijp. Waarom is dat zo lastig. Maar ik zal proberen geduldig te zijn en het niet zo snel op te geven. 1.vraag: hoe kan en waar kan ik inloggen als root. Ik weet dat je dat moet doen voor het Mandrake gebruikerscentrum? 2. Wat is een tarball en wat moet ik als tarball invullen?. 3. wat bedoelen ze met cd. Een cd of change directory?. 4. Aangeraden om de oude versie van open office te verwijderen. Waar kan ik deze vinden en hoe verwijder je deze.? 5. Ik neem aan dat het de bedoeling is het zwarte scherm van konsole te openen. Daar staat iets van mijn naam met een dollarteken. Moet ik hiervandaan inloggen als root. En moet ik in dat scherm proberen exact al die commando ś in te typen en kijken van wat er gebeurt? Ben zeker geinteresseerd in een rpm. Zoals ik begrepen heb met de installatie van Firefox kan je daarmee automatisch installeren. Ik wist en weet helaas niet waar ik de Map met Firefox moet plaatsen . Deze staat nu nog in file/home/user. Niet echt handig lijkt mij Hans
Link naar reactie
[quote:a62b7de391="honingbij"] 1.vraag: hoe kan en waar kan ik inloggen als root. Ik weet dat je dat moet doen voor het Mandrake gebruikerscentrum? [/quote:a62b7de391] Ga met de toetsencombinatie [ctrl][alt][f2] naar tty2 en log daar in als root of open een terminal (in KDE kan dat met [alt][f2]: konsole) en tik daar 'su -' en geef je root wachtwoord. [quote:a62b7de391]2. Wat is een tarball en wat moet ik als tarball invullen?. [/quote:a62b7de391] Een tarball is zoiets als een zip-bestand. In de open source wereld worden meestal archieven gemaakt met het programma tar en deze worden vervolgens gecomprobeerd met bzip2 of gzip (het traditionele zip formaat dat jij kent doet beide in een). Tarballen hebben daarom meestal de extensie .tar (niet gecomprimeerd) .tar.gz (gecomprimeerd met gzip) of .tar.bz2 (met bzip2 gecomprimeerd). De tarball voor GNU/Linux voor OO 1.4 NL vind je [url=ftp://ftp.nluug.nl/pub/office/openoffice/localized/nl/1.1.4/OOo_1.1.4_LinuxIntel_install_nl.tar.gz]hier[/url]. [quote:a62b7de391]3. wat bedoelen ze met cd. Een cd of change directory?.[/quote:a62b7de391] cd is een commando om naar een andere map te gaan en staat idd voor change directory [quote:a62b7de391]4. Aangeraden om de oude versie van open office te verwijderen. Waar kan ik deze vinden en hoe verwijder je deze.?[/quote:a62b7de391] Meestal in /usr/local of /opt en anders kun je hem vinden door als root even 'updatedb' te tikken en vervolgens 'locate OpenOffice' te doen. Dan vind je de map en die mik je, wederom als root weg met 'rm -rf /path/naar/map'. Als je het netjes wilt doen in Mandrake kun je het beste de OpenOffice rpm deinstalleren, met 'rpm --remove openoffice' oid, maar daar heb ik geen verstand van, dus zoek dat even na met 'man rpm' of 'rpm --help'. Overigens niet om het een of ander, maar mocht je ergens nog een lege partitie of oude PC hebben ga dan eens aan de kloot met Slackware. Dan leer je met vallen en opstaan de basis van het non-grafische GNU/Linux en dat kan heel goed van pas komen. Zoiets als OO installeren is echt een puur sec basic dingetje, wat geen probleem zou mogen zijn na het optuigen van Slackware.
Link naar reactie
inloggen als root doe je door een terminal te openen en[code:1:232015dfab]su -[/code:1:232015dfab] in te voeren, gevolgd door enter Het root-wachtwoordt wordt gevraagd. vul dit in. LET OP. je ziet geen text. nu ben je root De oude versie kan je verwijderen middels rpm -e . Mocht je de rpm ontvangen hebben, dan kan je makkelijk rpm -Uvh pakketnaam.rpm invullen als root. Je wordt dan geupgrade naar de hoogste versie NB: ik heb een rpm gebakken. Ik kan deze op me ftp-zetten, zodat je hem kan downloaden. Laat het weten AUB [code:1:232015dfab]/usr/src/packages/RPMS/i586 # ls . .. openoffice.org-1.1.4-1.suse91.i586.rpm[/code:1:232015dfab] nogmaals, Ik heb de RPM op een suse9.1 bak gebouwd.. Ik wil wel vermelden dat ikzelf een rpm van Yoper heb geinstalleerdt, zonder enige problemen.
Link naar reactie
Ik heb zeker wel belangstelling voor deze rpm. Dan gaat het installeren een stuk eenvoudiger. Het deistalleren van de oude versie van OpenOffice 1.1.3 is niet moeiilijk via Het Mandrake Configuratie scherm en dan software verwijderen. Jammer dat je daarvandaan niet gedownlloade software kan installeren. Door simpel naar de software te bladeren, selecteren en installeren. Maar om het te leren ga ik het toch proberen. Al vraag ik mij af of ik er wel zoveel op vooruit ga, van versie 1.1.3 naar 1.1.4. Maar zoals een ieder wil ik blijkbaar ook bij de tijd blijven. ------------------------------------------------------------------------------- Hieronder zijn de installatie stappen voor OpenOffice 1.1.4. Ik heb voor feedback tussen haakjes gezet van wat ik den van wat daarmee wordt bedoelt. Is meer ter controle of de installatie stappen kloppen die ik moet uitvoeren. The setup is an X application. 1.Make sure you are root . (Via het mandrake Configuratiescherm kan ik inloggen als root) 2.Download the tarball from OpenOffice.org (the download can be done from any user account and then moved), and extract the tarball (.tar.gz file) to a temporary directory. "/tmp" is a good place for example. For the purpose of this example, I will assume you have downloaded the tarball to your /tmp directory. (De gedownloade file heb ik uitgepakt in de map /tmp) 3.Open a terminal, such as xterm or konsole. (via de konsole in het Mandrake Configruratiescherm ben ik ingelogd als root) To extract the tarball, change to the /tmp directory: cd /tmp (vanuit het kosole scherm verander ik van directory en ga ik naar /tmp en pak uit???) and extract the tarball: "tar -zxvf [tarball name]". (wat moet ik hier als tarball name invullen???? in tmp staat nu de map Ooo-installatie = tarball name) 4.This should create a directory "OOo_1.1x_LinuxIntel_install". ("x" in this sense is a suffix to version 1.1 that will depend on the version you downloaded.) 5.Change into this directory: cd OOo_1.1x_LinuxIntel_install. 6.Execute the setup script for a "network" installation. This is done with the following command: "./setup -net" This is a friendly installation process which will prompt you for a destination directory and other OpenOffice installation options. When the setup is finished, you should have a complete "network" installation installed in the destination directory you specified. De huidige OpenOffice versie is in de volgende dircetories geplaarst, zie onder, maar hoofdzakelijk in usr/lib . Ik neem aan dat ik de nieuwe OpenOffice versie daar ook moet plaatsen. ‎/etc/openoffice ‎/etc/openoffice/autoresponse.conf ‎/etc/openoffice/openoffice.conf ‎/usr/bin/oocalc ‎/usr/bin/ooconfigimport ‎/usr/bin/oodraw Hans
Link naar reactie
De naam van de tarball is gewoon de naam van het bestand dat je gedownload hebt. Als er een dir met de naam 'Ooo-installatie' staat dan is het uitpakken dus gelukt. Nu moet je nog even het volgende doen: [code:1:a3c4efdf1e] cd /tmp ./install [/code:1:a3c4efdf1e] Dan wordt de zooi gewoon in /usr/local gezet (aan te raden) en kun je vervolgens als user nog even een persoonlijke install doen met: [code:1:a3c4efdf1e] cd /usr/local/OpenOffice.org1.1.4 ./setup [/code:1:a3c4efdf1e] Daarna worden er automatisch menu-items aangemaakt en kun je OO opstarten.
Link naar reactie
Hartstikke bedankt. Al doende leet men. Heb ik het goed begrepen. Zo ´n RPM bestand kan je zo installeren. Ik zal het zerker downlloaden. Heb de rpm van ongeveer 6,6mb groot gedownload. Hoe moet ik hier mee verder. Ik heb al de ongeveer 74 mb grote uitgepakte bestand OOo-installatie in de /tmp map staan. Moet ik deze combineren of moet ik de rpm erin plaatsen. Kan je mij vertellen van hoe nu verder. Hans
Link naar reactie
[quote:f77e900fb5]De naam van de tarball is gewoon de naam van het bestand dat je gedownload hebt. Als er een dir met de naam 'Ooo-installatie' staat dan is het uitpakken dus gelukt. Nu moet je nog even het volgende doen: Code: cd /tmp ./install Dan wordt de zooi gewoon in /usr/local gezet (aan te raden) en kun je vervolgens als user nog even een persoonlijke install doen met: Code: cd /usr/local/OpenOffice.org1.1.4 ./setup Daarna worden er automatisch menu-items aangemaakt en kun je OO opstarten. _________________[/quote:f77e900fb5] Ik heb om het gamakkelijk te maken de instructies uiitgeprint. Verwijderen van de oude versie van OpenOffice was geen punt. Nu wil ik OpenOffice 1.1.4 installeren. Voor de duiidelijkheid ik heb de gedownloade versie van OpenOffice al uitgepakt. In de map file:/home/hans/tmp staat nu het bestand: OOo-installatie ---------------------------------------------------------------------------------------- [u:f77e900fb5]Installatie[/u:f77e900fb5] Via het Mandrkake configuratie scherm waarbij ik al ingelogd ben als root open ik de Console. Daar staat [root@localhost hans]# Daarachter type ik: cd /tmp Daarna krijg ik: [root@localhost tmp]# Daarachter type ik: ./install Dan krijg ik de volgende melding: bash: ./install: no such file of directery Ik heb nog een beetje zitten spelen door install te vervangen door OOo-installatie en dergelijke. Maar blijkbaar zijn de commando ś niet goed. Graag hulp wat ik fout doe en wat de juiste commando instructies zijn??? Zal voor een ervaren linuxer een eitje zijn maar ik zou niet weten wat de juiste commando s meoten zijn. Nog even voor de duidelijkheid : In de map file:/home/hans/tmp staat nu het bestand: OOo-installatie Hans
Link naar reactie
Bedoeld werd de map /tmp en niet /home/hans/tmp, maar dat doet er weinig toe. Als je het bestand gedownload hebt, waarvan ik de link gegeven heb dan heet dat OOo_1.1.4_LinuxIntel_install_nl.tar.gz. Deze heb je als het goed is al uitgepakt en dan krijg je de directory OOo-installatie, dat is dus _geen_ bestand. Wat je dus moet doen is: [code:1:82a8d78f1f] cd /home/hans/tmp/OOo-installatie ./install [/code:1:82a8d78f1f] En dan vervolgens als user: [code:1:82a8d78f1f] cd /usr/local/OpenOffice.org1.1.4 ./setup [/code:1:82a8d78f1f]
Link naar reactie
Super het lukt. Als eerst ging de installatie goed. Als tweede als usr inloggen ce .usr/local/OpenOffice.org1.1.4 ./setup De installatie start. Via volgende en volgende enz. doorloop ik alle stappen. Maar loop nu vast op Java setup. Ik neem aan dat deze al is geinstalleerd. (JavaHome) . Ik moet handmatig bladeren naar waar java staat op de computer. Maar kan het gewoon nergens vinden. Kan iemand mij helpen met het vinden van de plaats waar javaHome staat. Tot dan laat ik de computer maar aan en stop met de verdere installatie Hans
Link naar reactie
Uiteindelijk is het verwijderen van de oude versie van OpenOffice en de installatie van de nieuwe versie gelukt. Het is inderdaad een min of meer steile leercurve. Maar kan ik er van uitgaan dat het installeren van andere programma ´s op een vergelijkbare wijze gaan. Hieronder heb ik voor de liefhebbers precies beschreven hoe ik het heb gedaan van stap tot stap. De huidige locatie waar OpenOffice 1.1.4 is opgeslagen is /home/hans. Kan ik de map OpenOffice.org.1.1.4 gewoon via knippen en plakken ergens anders neer zetten, of gaat dat niet vanwege allerlei verbindingen met andere onderdelen. Ik ben me wel bewust dat ik dan stap vier opnieuw moet uitvoeren. Wat is normaal gesproken de standaard map voor programma ´s in Mandrake. Hans ----------------------------------------------------------------------------- Installeren van OpenOffice 1.1.4 Installatie stappen. In dit stappen plan heb ik steeds mijn user naam hans ingevuld. Voor een ieder is de naam natuurlijk anders. Dan moet je steeds hans vervangen door je eigen bebruikersnaam. Als eerste heb ik de oude versie van OpenOffice verwijderd. Open Mandrake Configuratie centrum. Kies Software beheer – Software verwijderen. Bij alle paketten op groep selecteer je bij Kantoor alle OpenOffice onderdelen en verwijder deze. Als tweede stap. Download OpenOffice 1.1.4 voor Linux: OOo_1.1.4_LinuxIntel_istall_nl.tar.gz Dit is een gecomprimeerd bestand. Uitpakken door er met rechts op te klikken en dan Acties – Uitpakken naar. Ik heb daarvoor /home/hans/tmp voor gekozen. In de map /home/hans/tmp staat nu de map Ooo-installatie. Log in als root. Open het Mandrake configuratiecentrum – Systeem – Console en open daar Console. In het zwarte scherm zie je dan staan [root@localhost hans]#. Type daarachter: cd /home/hans/tmp/OOo-installatie gevolgd door<enter> type dan: ./install gevolgd door <enter> Het installatie proces start met de melding: installatie started, pleace be patient. ..........Installatie completed. In de map usr/local/ is dan een map OpenOffice.org1.1.4 gecreëerd. De derde stap is als gebruiker in dit geval hans in te loggen in Console. In het zwarte scherm staat dan [hans@localhost hans]$ type daarachter: cd/usr/local/OpenOffice.org1.1.4 gevolgd door<enter> installatie van OpenOffice 1.1.4 start. Je krijgt dan een melding; Open Office is geen Nederlandse versie en de vraag OpenOffice 1.1.4 in een nieuwe map installeren. Via volgende, volgende enz. Volg je de stappen in het installatie proces waaronder de gebruikers voorwaarde accepteren. Kies locale installatie. Bepaal de installatie directory. Lukte bij mij alleen in de directory /home/hans/, ben hier niet helemaal blij mee dat het in de map /home/hans tussen alle andere documenten staat. Daarna krijg je de vraag om de java ondersteuning mee te installeren. Deze is standaard in de Mandrake 10.1 Official 3 CD versie niet geïnstalleerd. Is niet echt nodig alleen bepaalde functies in OpenOffice werken dan niet. Apart te downloaden vanaf de Sun website waar ook de installatie instructies van Java staan. Ik heb Java gedownload en geïnstalleerd. Handmatig moet je de plaats aangeven waar Java Runtime Environment geïnstalleerd staat. Installatie afsluiten, installatie voltooid. De vierde stap is om OpenOffice 1.1.4 in de lijst van Start – Kantoor -Tekstverwerkers geplaatst te krijgen. Open daarvoor het Mandrake Configuratiecentrum. Kies Systeem – Menu “s – Systeem menu. Selecteer in de lijst linksonder Kantoor – tekstverwerkers. Deze is dan blauw geselecteerd. Klik boven op de knop Toepassing toevoegen. Geef de titel naam b.v. OpenOffice tekstverwerker. Blader naar de locatie waar OpenOffice geïnstalleerd staat. In mijn geval is dat /home/hans/OpenOffice.org1.1.4/program. Open deze map en selecteer: swriter voor de tekstverwerkeren klik op Oke. Klik daarna op het Pictogram symbool en kies een geschikt symbool plaatje voor de tekstverwerker. Klik als laatste boven op de knop Opslaan en de instellingen worden opgeslagen. Voor de andere toepassingen uti het OpenOffice pakket doe het zelfde als voor de tekstverwerker maar dan kies je scalc voor spreadsheet programma, simpress voor Presentatieprogramma en sdraw voor Tekenprogramma. De installatie is nu volledig klaar en je kan nu met OpenOffice 1.1.4 gaan werken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...