Ga naar inhoud

Ubuntu eigenaardigheden


anoniem

Aanbevolen berichten

We gaan hier goed off-topic, mss tijd voor een split-off? Dropline is een gnome versie die speciaal aangepast en geconfigureerd is voor slackware, en heeft altijd meer features geboden dan de gnome die bij slackware zit. Een handigheidje is bv. dat wanneer je gdm gebruikt, je je pc kan herstarten rechtstreeks vanuit gnome, zonder eerst terug langs gdm te moeten dus. Ook zou je wat systeemconfiguratietaken rechtstreeks vanuit dropline gnome moeten kunnen uitvoeren. Dropline is doorgaans ook meer up-to-date dan de gnome versies in slackware. De gnome die bij slackware geleverd wordt is nogal kaaltjes, probeer bv. maar eens evolution gecompileerd te krijgen: je mist tonnen libraries. In dropline zitten evolution + alle nodige libraries + mooie themes, en het is gecompileerd voor i686, wat een klein beetje snelheidswinst oplevert. Maar dropline verandert ook een aantal fundamentele dingen in slackware, zoals het toevoegen van PAM (pluggable authentication module), wat door sommigen als een veiligheidsrisico wordt aanzien, en vervangt o.a. slackware zijn x.org door een eigen versie, die eveneens voor i686 gecompileerd is. De laatste versies (vanaf 2.8.0) leveren zelfs hal en dbus mee, wat een 2.6 kernel vereist om te functioneren (die zal je dus zelf moeten compileren), maar dat geeft je dan wel de mogelijkheid om verwisselbare media zoals cd's en usb drives automatisch te mounten en unmounten. Samengevat: dropline probeert een gebruiksvriendelijke, feature-rijke en snelle desktop-ervaring voor slackware te creëren en ze slagen daar aardig goed in, maar het gaat wel een beetje ten koste van slackware's KISS principe. Ik vind het zelf in elk geval een goede uitbreiding op slackware en installeer het telkens wanneer ik gnome op slackware wil draaien. (We hebben het ook al *hoest* [url=http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?t=12780&postdays=0&postorder=asc&highlight=dropline&start=0]hier[/url] *kuch* over dropline gehad. 'k Moet dringend eens iets doen aan die lelijken hoest...)
Link naar reactie
ubuntu is een flutprogramma in mijn ogen op mijn pc wil het niet eens opstarten... als ik hem erin doe en ik wacht zie ik leuk al die opstartmeldingen en als dat klaar is wordt het scherm zwart. er gebeurt dan niets tot ik de pc uitzet dan flits heel even het ubuntu scherm voorbij en dan ziet hij er prachtig uit maar meer zie ik niet. Geef mijn de installatie versie maar.. en liever een andere distro!
Link naar reactie
Ben na proberen toch ook maar afgehaakt op Ubuntu. Ik wilde een server installatie doen wat prima lukte, alleen toen las ik dat pakketten als Samba en Apache weliswaar geïnstalleerd kunnen worden, maar dat daar geen security updates voor komen via Ubuntu. Dus ik ben weer lekker met Mandrake 10.1 in de weer. Ligt toch net effe wat lekkerder in de hand.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...