Ga naar inhoud

Ubuntu eigenaardigheden


anoniem

Aanbevolen berichten

Zier er op het eerste gezicht prachtig uit, wil wat ermee spelen maar... Live CD gestart, netwerk geconfigureerd. Maar de meeste programma's, liever gezegd niets start op als ik erop klik. Soms staat linksonder starting xyz maar er komt niks. Onder VmWare installeren komen er fouten met het bestandssysteem, namelijk [color=red:000eefe6e8]Base system installation error[/color:000eefe6e8] [color=darkblue:000eefe6e8]The debootstrap program exited with an error (return value 1) Check /var/log/messages or see virtual console 3 for the details.[/color:000eefe6e8] Waarmee de installatie mislukt is. De Live CD blijft onder VM-Ware al meteen hangen. Ik ben bezig op een normaal systeem zonder exotische hardware, namelijk [url=http://specs.tweak.to/7387]deze[/url]. Op dit moment even geen harddisk exclusief vrij voor een test installatie.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Bij mij gebeurt precies hetzelfde, geen enkel programma werkt op de live-cd (behalve Firefox). Bij een installatie van de 32bitversie (op andere pc dan in mijn onderschrift) gaf hij eerst steeds een foutmelding; hij kon een bepaald bestena niet vinden op de cd. Dat was toen ik er een nieuwe partitie voor had gemaakt. Toen ik de hele schijf geformatteerd had deed hij het wel gewoon. (Op dit moment wordt hij op een computer naast mij geïnstalleerd...) Bij de 64bitversie had ik ook een probleem: ik wist niet wat ik moest selecteren bij iets over videodrivers. Je kreeg daar een enorme lijst met mogelijkheden (ben een beginner met Linux) en ik selecteerde gewoon vga. Toen het geïnstalleerd was gaf hij daar een foutmelding over en kon ik het niet meer veranderen. Ook kon ik niet meer in Winxp komen want Ubuntu werd meteen gestart. Toen heb ik die partitie maar geformatteerd en nu werkt alles weer (maar geen ubuntu dus :S). De live-cd ziet er prachtig uit maar nog niet alles werkt optimaal (kan natuurlijk aan mij liggen :oops: )
Link naar reactie
Ik heb zowel de live cd geprobeerd als de install disk. De live cd werkte bij mij niet. Ik heb een Nvidia fx5200 videokaart en deze kaart schijnt in de live versie problemen te geven. De install versie werkt zonder problemen. Ik ben geen programmas tegengekomen die niet werken. Ik ben evenwel niet onder de indruk van Ubuntu en heb het weer verwijderd. Maar ja, das een persoonlijke smaak. Voor wie interresse heeft stuur me een berichtje: ik heb wat Ubuntu cd-setjes over. Ik ben graag bereid je een setje, ongefrankeerd, toe te sturen.
Link naar reactie
Ik type dit nu vanaf de live cd van Ubuntu met Firefox. Het gaat goed, althans op deze laptop dan (een Dell Latitude D800). Alle applicaties kan ik zonder meer starten. Netwerk wordt ook vanzelf herkend (DHCP). Op mijn andere wat oudere laptop, een Dell Latitude C600, wil 'ie na de opstart in Grub helemaal niets meer doen. Een Kernel Panic. Op het forum van Ubuntu zijn de verhalen verschillend, maar opvallend vaak dat de Live CD niet werkt. Het kan verschillen, per pc/laptop. Maar waar het 't 'm nu precies in zit? Ik weet het niet.
Link naar reactie
[quote:06262989aa="KayJay"]De meerwaarde is enkel de installer[/quote:06262989aa] De oude de Woody installer was een ramp, maar de nieuwe Sarge installer is zo goed en zo gebruikersvriendelijk dat ik me sterk afvraag waarom iemand dan de Ubuntu installer zou willen gebruiken. Verder is het zo dat als je in Debian Sarge voor een desktop systeem kiest je dan Gnome en de alle grafische meuk kant en klaar geinstalleerd krijgt.
Link naar reactie
tjonge daar komt die discussie weer. voor de gemiddelde gebruiker is de debian installer niet gebruikersvriendelijk (de slackware installer ook niet overigens, ook al vind ik die wel gebruikersvriendelijk , maar ik gebruik Gnu/Linux al jaren) Voor de gemiddelde gebruiker is het erg belangrijk dat de installer grafisch is, en er mooi uitziet. Wat Debian en ervaren Gnu/Linux gebruikers vinden van de installer is niet representatief Voor zover ik weet is die Ubuntu installer grafisch..
Link naar reactie
[quote:0f8a9d02a7="Bamboe"]Nope, niet grafisch... is gewoon een monddood gemaakte sarge installer.[/quote:0f8a9d02a7] Dan heb ik niks gezegt.. En zie ik de meerwaarde ook niet [quote:0f8a9d02a7="m3ssi4h"]Als ik windows 2000 wil installeren is het eerste gedeelte van de installer ook niet grafisch. Met name het formateren c.q. paritioneren gedeelte. Raar eigenlijk dat mensen daar dan niet op afknappen ;)[/quote:0f8a9d02a7] De meeste mensen rammen 20x op enter en laten Windows het partitioneren doen
Link naar reactie
het voordeel van ubuntu is voor de leek dan, dat je geen opties hebt en ook nix fout kunt doen Verder vind ik ubuntu ook nix, ondanks dat ik een verfent gnome gebruiker ben. Je kunt niet als root inloggen, en dat vond ik heel raar terwijl je wel met sudo su root kan worden en dan met het wachtwoord dat je voor de gebruiker hebt gegeven. het kan zijn dat ik het niet helemaal snap maar mij lijkt dit niet logisch Effe off topic, ik baal er van dat slack straks geen gnome meer gaat meeleveren, moet ik naar een andere distro op zoek :-? :cry: :(
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...