Ga naar inhoud

Ubuntu (Vaste schijf herkennen?!)


anoniem

Aanbevolen berichten

Er is een verschil tussen herkennen en als pictogram op je desktop verschijnen. Als het BIOS de hardeschijf herkent doet Ubuntu dat waarschijnlijk ook. Wat je even moet uitzoeken is hoe de hardeschijf genoemd wordt tijdens de boot. Dit kun je bijvoorbeeld doen door 'dmesg' in te tikken in een console en de info even door te ploegen op zoek naar de merknaam van je hardeschijf bijvoorbeeld. Wat ook zou kunnen is zoeken op 'hd' of 'ide': [code:1:488c03bc0f] dmesg | grep hd dmesg | grep ide [/code:1:488c03bc0f] Waarschijnlijk zie je nu ergens je hardeschijf tussen staan. Ongeveer zo: [code:1:488c03bc0f] marcel@grima:~$ dmesg | grep hd ide0: BM-DMA at 0xfc00-0xfc07, BIOS settings: hda:DMA, hdb:pio ide1: BM-DMA at 0xfc08-0xfc0f, BIOS settings: hdc:DMA, hdd:pio hda: TOSHIBA MK4018GAS, ATA DISK drive hdc: Samsung CD-RW/DVD-ROM SN-324B, ATAPI CD/DVD-ROM drive hda: max request size: 128KiB hda: 78140160 sectors (40007 MB), CHS=65535/16/63, UDMA(100) hda: hda1 hda2 hda3 hda4 hdc: ATAPI 24X DVD-ROM CD-R/RW drive, 2048kB Cache, UDMA(33) EXT2-fs warning (device hda3): ext2_fill_super: mounting ext3 filesystem as ext2 Adding 522104k swap on /dev/hda2. Priority:-1 extents:1 EXT3 FS on hda4, internal journal marcel@grima:~$ [/code:1:488c03bc0f] In mijn geval heet de schijf hda. Wat je nu kunt doen is met 'cfdisk /dev/hdx' de hardeschijf partitioneren en vervolgens met 'mke2fs -j /dev/hdxy' de partities naar ext3 formatteren, waarin x staat voor de letter (bij mij een a) en y voor het partitienummer (ik heb dus partities hda1 hda2 hda3 hda4). Als de schijf helemaal niet gezien wordt door de kernel is er wat anders aan de hand. Dan moet je even na gaan of beide schijven op dezelfde IDE controller zitten (tenzij het een SCSI schijf is natuurlijk). Als ze op verschillende controllers zitten kan het namelijk zijn dat voor de ene geen support is meegenomen in de kernel en voor de andere wel.
Link naar reactie
Zoals ik al zei in mij eerste post ;) Ik heb Ubuntu nooit gebruikt, dus ik heb geen flauw idee hoe die ridel werkt, maar de commando's die ik netb gaf geven je de naam van de disk en vervolgens heb ik uitgelegt hoe je de disk kunt partitioneren en formatteren zodat Ubuntu hem wel kan lezen. Waarschijnlijk komt er daarna vanzelf een icoontje en zoniet dan moet je even de file /etc/fstab editen en zelf een icoontje aanmaken. Dat later, probeer eerst die schijf maar eens te formatteren zoals uitgelegd in mijn eerste post.
Link naar reactie
[quote:de425e0484="EzraVertommen"]Bij Device Manager staat ie er ookwel tussen en in Bios ook.. maar ik krijg gewoon geen icoontje. [/quote:de425e0484] Je moet je niet teveel fixeren op icoontjes op je desktop. Anders dan Windows gebruikt Linux geen drive-letters, dus kun je best 4 schijven in je pc hebben zonder dat je daarvoor aparte icoontjes nodig hebt om ze te benaderen. Het feit dat Ubuntu de harde schijf negeert komt waarschijnlijk doordat het een NTFS-schijf is. Om die om te zetten naar een Linux-bestandssysteem moet je een partitioneerprogramma opstarten, de ntfs-partitie wegdoen en daarvoor in de plaats een Linux-partitie aanmaken. Hoe je dat doet hangt af van het partitioneerprogramma dat Ubuntu meelevert. De suggestie van Marcel lijkt me het meest gebruikelijk. Naderhand hangt het van ubuntu af of die automagisch de nieuwe schijf toevoegd aan je bestandssysteem, of dat je dat handmatig moet doen, middels het bewerken van het bestand /etc/fstab Succes, Max
Link naar reactie
[quote:6e30214553="EzraVertommen"]Ook dat werkte niet... komniet in cfdisk... is er niet een bestandje die dat converteerd voor linux.Een soort partition magic?(maar dan voor linux)[/quote:6e30214553] Nee, dat is er niet. Maar je zou het partitioneren en formatteren kunnen doen met The most GNU/Linux on 1 floppy disk. Die is onder andere te downloaden op http://www.tux.org/pub/distributions/tinylinux/tomsrtbt/ Alleen gebruik je dan fdisk in plaats van cfdisk.
Link naar reactie
[quote:cb5498aa43="jolo"][quote:cb5498aa43="EzraVertommen"]Ook dat werkte niet... komniet in cfdisk... is er niet een bestandje die dat converteerd voor linux.Een soort partition magic?(maar dan voor linux)[/quote:cb5498aa43] Nee, dat is er niet. [/quote:cb5498aa43] Dat is er wel: Qtparted. Deze doet qua interface wel iets denken aan parition magic. Hij staat meestal op de cd's van knoppix, maar wordt ook met menig distributie meegeleverd. Max
Link naar reactie
[quote:9705db25a1="maximilaan"]Dat is er wel: Qtparted. [/quote:9705db25a1] De screenshot van Qtparted lijkt inderdaad op die van PartitionMagic. Maar Qtparted is toch alleen maar een GUI voor parted. Parted kan geen NTFS partities aanmaken, verkleinen of vergroten. Bovendien ook het verkleinen of vergroten van ext3 partities lukt niet altijd met parted, zoals ik al eens had gemeld in [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?p=842241&highlight=#842241]dit bericht.[/url] Dus daarom zie ik dit programma niet als een vervanger voor PartitionMagic.[quote:9705db25a1="maximilaan"]Hij staat meestal op de cd's van knoppix, maar wordt ook met menig distributie meegeleverd. [/quote:9705db25a1] In ieder geval niet bij SuSE 9.2. Ik heb 'm geprobeerd te compileren. [code:1:9705db25a1] jolo@linux:~/Downloads/qtparted/qtparted-0.4.4> ./configure <knip> checking for reiserfs_fs_create in -lreiserfs... no configure: error: *** reiserfsprogs library (libreiserfs) not found jolo@linux:~/Downloads/qtparted/qtparted-0.4.4> [/code:1:9705db25a1] reiserfs is echter al geïnstalleerd. [code:1:9705db25a1] jolo@linux:~> rpm -qa | grep reiserfs reiserfs-3.6.18-2 jolo@linux:~>[/code:1:9705db25a1] Zie ook deze discussie http://www.linux-web.de/thread.php?threadid=5281 De nieuwste officiële Knoppix 3.7 (kernel 2.6.9) heeft inderdaad qtparted-0.4.4
Link naar reactie
Die configure: error: *** reiserfsprogs library (libreiserfs) not found heb ik kunnen wegwerken, na het compileren/installeren van libreiserfs zoals wordt geadviseerd in [url=http://qtparted.sourceforge.net/forums/viewtopic.php?t=140&highlight=libreiserfs]deze discussie.[/url] De foutmelding werd toen [code:1:b3c840f5c4] checking for char *... yes checking size of char *... configure: error: cannot compute sizeof (char *), 77 See `config.log' for more details. jolo@linux:~/Downloads/qtparted/qtparted-0.4.4> [/code:1:b3c840f5c4] Dat probleem kon worden opgelost met [url=http://qtparted.sourceforge.net/forums/viewtopic.php?t=141&highlight=char]deze discussie.[/url] Toen volgde [code:1:b3c840f5c4]checking if Qt needs -ljpeg... no checking for lrelease... missing configure: error: *** lrelease (Qt translation compiler) not found. Please, reinstall Qt[/code:1:b3c840f5c4] Uit [url=http://qtparted.sourceforge.net/forums/viewtopic.php?t=196&highlight=lrelease]deze discussie[/url] begreep ik dat deze symbolic link nodig was [code:1:b3c840f5c4] linux:/usr/local/bin ln -sf /usr/lib/qt3/bin/lrelease lrelease [/code:1:b3c840f5c4][Enter] Dan pas ging het compileren goed [code:1:b3c840f5c4] <knip> global configuration -------------------- system : "linux" PREFIX : "NONE" QTPARTED_LDFLAGS : "" QTPARTED_LIBS : " -lreiserfs" QTDIR : "/usr/lib/qt3" Qt translation compiler : "/usr/local/bin/lrelease" supported file systems (0=no, 1=yes) ------------------------------------ ReiserFS : 1 Ext2fs/ext3fs : 1 Windows NTFS: : 1 Ibm JFS: : 1 Sgi XFS: : 1 Type "make" to compile QtParted jolo@linux:~/Downloads/qtparted/qtparted-0.4.4> [/code:1:b3c840f5c4] Maar toen gaf make deze error [code:1:b3c840f5c4] make[2]: Entering directory `/home/jolo/Downloads/qtparted/qtparted-0.4.4/ts' lupdate -verbose ../src/*.cpp ../src/*.h ../src/*.ui -ts qtparted_cs.ts /bin/sh: lupdate: command not found make[2]: *** [qtparted_cs.qm] Fout 127 make[2]: Leaving directory `/home/jolo/Downloads/qtparted/qtparted-0.4.4/ts' make[1]: *** [all-recursive] Fout 1 make[1]: Leaving directory `/home/jolo/Downloads/qtparted/qtparted-0.4.4' make: *** [all] Fout 2 jolo@linux:~/Downloads/qtparted/qtparted-0.4.4> [/code:1:b3c840f5c4] Dus nog een symbolic link erbij [code:1:b3c840f5c4] linux:/usr/local/bin # ln -sf /usr/lib/qt3/bin/lupdate lupdate[/code:1:b3c840f5c4][Enter] dan gaat make en als superuser make install goed. qtparted kan dan in SuSE 9.2 worden gestart via kdesu qtparted. Maar wat een moeite om alleen een parted GUI te configureren/installeren.
Link naar reactie
[quote:5e72ea8749="Marcel de Reus"]Welke naam heb je gevonden met de Device Manager oid dan? Als je die naam hebt kunnen we je verder helpen. Alles wat je met de bootable floppy's en cd's kan, kan ook gewoon vanuit Ubuntu dus dat is nergens voor nodig.[/quote:5e72ea8749] Er staat in dat rijtje(gewoon van boven naar onder): Samsung SCL-152L (dit is cdrom) IDE Host controller IDE Device master Maxtor 31024H1 (dat is de schijf met Linux erop) volume volume volume IDE device slave Quantum Fireball ST3.2A volume
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...