Ga naar inhoud

[gentoo] hmm Xorg gebruikt 150MB aan geheugen ?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hmm, de laatste tijd heb ik last van een trage beeldopbouw. Dit kwam nadat ik xorg en een deel van gnome geupgrade had. Na wat rondneuzen, viel het mij op dat een aantal programma's erg veel geheugen gebruikten. Maar bij Xorg viel mij op dat het gemiddeld ongeveer 150 MB is. Is dat normaal of is er iets mis met de instellingen? Verder zag ik dat evolution ook iets van 100mb per gebruiker gebruikt. En gnome-terminal gebruikt al 50mb. Is dit allemaal normaal? Ik heb niet veel verstand hiervan, maar gnome-terminal is geen groot/zwaar programma. Dus lijkt me 50mb wel erg veel.
Link naar reactie
[quote:f43f520aa7="maximilaan"]waar haal je die informatie vandaan?[/quote:f43f520aa7]Op zijn nederlands heet het onder gnome procesbeheer en ook een beetje gok/reken werk als je in top het geheugengebruik bekijkt. Als de pc net is opgestart, dan is er ongeveer 200 MB in gebruik. Log je in op Gnome dan wordt hetop eens 500 (max) en wordt er wat geswapped. Eerst haalde ik de 500mb geen eens.
Link naar reactie
[quote:f28ed2104a="m3ssi4h"]Lijkt mij dat je meer dan genoeg fysiek en swap geheugen over hebt. Check zelf maar ;)[/quote:f28ed2104a]Inderdaad dat zie ik ook, maar mijn beeldopbouw blijft traag. Misschien heb ik een USE-flag te veel of te weining aangegeven. Maar het geheugengebruik viel mij op, dus vandaar mijn vraag. Maar als de aantal MB's normaal is, dan zij het zo. Dan moet ik opzoek naar een andere oplossing.
Link naar reactie
X gebruikt in werkelijkheid niet zoveel geheugen als in het top overzicht staat. Het probleem is dat vaak het videogeheugen meegeteld wordt, omdat het ook videogeheugen representeerd, en een deel van het geheugen dat door X applicaties gebruikt wordt. Een representatief overzicht van geheugengebruik kun je zien met: [b:cae44051bb]pmap <PID van X>[/b:cae44051bb]
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...