Ga naar inhoud

een Distro voor ma


anoniem

Aanbevolen berichten

Mijn moeder heeft een flaptop met een 64bits proc. nu zoek ik een distro voor haar, ze wil graag echt linux leren, nu staat er suse 9.2 op maar die is buggy en langzaam. Eigenlijk wilde mijn ma en ik er slackware op zetten maar deze is er natuurlijk niet in 64bit uitvoering dus welke slackware like distro is er in 64 bit uitvoering?????????????
Link naar reactie
  • Reacties 49
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik zou dan toch liever voor NetBSD of Debian gaan. Maar waarom niet gewoon Slack? De voornaamste reden waarom PV nog geen AMD64 versie van Slack heeft gemaakt is omdat de snelheidswinst op dit moment nog minimaal is? Wat? Ja, iedereen is goed geindoctrineerd door de marketingsmachine van AMD. Het probleem is dat vrijwel alle (mutlimedia, encryptie, compressie) algoritmen voor 32-bits machines zij bedacht. Om gebruik van 64-bits processoren te maken moeten deze algoritmen aangepast worden, en de vruchten daarvan gaan zich waarschijnlijk pas in 1 a 2 jaar afwerpen (of zelfs langer, kijk hoelang het met de overgang van 16 naar 32 bit heeft geduurd). Netto blijft over dat het voornaamste voordeel is dat de AMD64 meer geheugen kan alloceren, maar dat is alleen een issue op servers met veel geheugen, en dat de AMD64 meer registers e.d. biedt. Maar die zijn hoogstwaarschijnlijk ook gewoon vanuit 32-bit modus te gebruiken. Met dit in het achterhoofd zou ik gewoon Slackware installeren als ik jou was. Je kent het, en het alternatief levert momenteel bar weinig winst op.
Link naar reactie
Dan denk ik dat ik Daniels advies opvolg want Als het toch niet veel prestatie winst opleverd heb ik er weinig aan. En mijn pa was gister toevallig bij mij, hij zat effe achter mijn slack computer (zelf heeft ie een even snelle computer met suse 9.2) Hij vroeg zich af sinds wanneer ik die snelle compuer had, want een programma opstarten ging gemiddeld 10 keer sneller als bij zijn suse. Dus ik ga het gewoon met Slackware doen.
Link naar reactie
[quote:dc5ad14fa6="Emielcuijk"] En mijn pa was gister toevallig bij mij, hij zat effe achter mijn slack computer (zelf heeft ie een even snelle computer met suse 9.2) Hij vroeg zich af sinds wanneer ik die snelle compuer had, want een programma opstarten ging gemiddeld 10 keer sneller als bij zijn suse. [/quote:dc5ad14fa6] Tell me about it. Bij mijn studie draaien de computers SuSE, het is ongelovelijk traag en buggy as hell (ik geloof dat Konqueror nog de enige browser is die op mijn account draait, yep ze draaien plain SuSE met updates), daarnaast heeft SuSE allerlei obscure aliases, scripts, aanpassingen aan software e.d. die niet op andere Unices bestaan. ll of tolower anyone? (op andere unices heet zoiets gewoon tr "[:upper:]" "[:lower:]") Niet om te flamen, of andere distro's zwart te maken. Maar SuSE, RH e.d. zijn toch niet echt iets voor mij. En ze dragen niet bepaald bij aan standadisatie met hun eigen obscuriteiten.
Link naar reactie
[quote:786f6fa1cd="danieldk"]Maar SuSE, RH e.d. zijn toch niet echt iets voor mij. En ze dragen niet bepaald bij aan standadisatie met hun eigen obscuriteiten.[/quote:786f6fa1cd] Zelf vinden ze van wel http://www.linuxbase.org/ ;) Maar ik ben het wel met je eens hoor Daniel. Ik heb al een aantal keren bij SuSe flink onder de motorkap zitten neuzen en ik sta elke keer weer versteld over de complexiteit van het systeem. Daarom mijn petje af voor mensen die SuSe servers beheren of moeten beheren. Toch voel ik me met Debian en Slack beter op mijn gemak.
Link naar reactie
obscuur of obscuur.. het wijkt nauwelijks af van de standaard. Of het traag is weet ik niet.. als je wat tune loopt het redelijk. Ik heb meer mensen horen kankeren over de snelheid van SuSe.. maar na eens goed naar het systeem te kijken kregen ze toch een sneller systeem p.s. Onder de kap is niet moeilijk.. als je maar standaarden aanleerd.
Link naar reactie
[quote:6737b386fe="KayJay"] p.s. Onder de kap is niet moeilijk.. als je maar standaarden aanleerd.[/quote:6737b386fe] FYI: het is behoorlijk niet-standaard dat configuratiebestanden die algemeen UNIX gemeengoed zijn overschreven worden door iets dat SuSEConfig heet. Ja, ik weet het, je kunt het uitzetten. Dan kun je net zo goed iets gebruiken dat het niet gebruikt. En het probleem met standaarden is als er "minimaal" afgeweken wordt. Word bestanden werken gewoon niet. Maar als je geleerd wordt met GNU/Linux te werken, en je je kennis vervolgens weer bij kunt gaan stellen, omdat een distro afwijkt, dan heb je er weinig aan.
Link naar reactie
Mijn ervaring met SuSE en dergelijke is ook buitengewoon slecht. De meest obscure bugs en een systeem dat (veel) trager werkt dan slack of debian. Ik heb ook nog steeds geen goed zicht over hoe mandrake zich tot suse verhoudt qua "algemene kwaliteit", maar mijn persoonlijk ervaring met mandrake is, net zoals met suse, rotslecht. En ik zou gerust durven stellen dat Windows minder buggy is dan suse en mandrake. Soms vraag ik mij af hoe het komt dat bovengenoemde distro's zo vaak problemen opleveren. Is het omdat het bij die distro-bakkers zelf een puinhoop is, of zijn de linux kernels (met name de 2.6'ers) echt zo rot? Ik heb hier toevallig een systeem staan dat ik moet herstellen (nieuwe schijf erin, software opnieuw installeren), en maak er meteen maar een dual boot van zodat de klant niet meer aan windows vastzit. Sinds eergisteren is mandrake 10.1 official te downloaden, dus gaf ik dat nog maar eens een kans. (het moet immers gebruiksvriendelijk zijn, 't is voor een beginner) Maar vergeet het, de installatie gaat al binnen de 5 minuten de mist in omdat de kernel (2.6.8.1, flink gepatcht door mandrake) zich verslikt op de harde schijfcontroller (meldingen alla "hda: lost interrupt" e.d. in de dmesg waarna de boel vastloopt). Het gaat hier om een pc met nforce2 chipset, die ondertussen toch al goed ingeburgerd en ondersteund is. Met de hardware is niks mis, want Windows installeren en draaien ging perfect. Dan maar Ubuntu (eveneens kernel 2.6.8.1), en dat ding installeerde en draait fantastisch. Niet intimiderend en toch gebruiksvriendelijk. Ik ben nog steeds geweldig onder de indruk van die distributie, en ik zou ze dan ook ten zeerste aan je ma aanbevelen, Emiel! En ohja, Ubuntu is er ook in een 64-bits smaak.
Link naar reactie
[quote:1e0d219d8e="danieldk"] En het probleem met standaarden is als er "minimaal" afgeweken wordt. Word bestanden werken gewoon niet. Maar als je geleerd wordt met GNU/Linux te werken, en je je kennis vervolgens weer bij kunt gaan stellen, omdat een distro afwijkt, dan heb je er weinig aan.[/quote:1e0d219d8e] Wat een onzin.. een SuSE machine is prima te beheren als je al Red Hat of Mandrake ervaring hebt. De verschillen zijn vrij minimaal. Zo ben ik zelf tegen weinig verassingen aangelopen. Alles stond gewoon op de juiste plek. waar ik configuraties verwacht. Dat diegene die met exostische distrubuties werken het niet snappen kan ik niks aan doen. Tja.. slackware lijkt er in de verste verte niet op nee.. who cares Van SuSEonfig kan ik mee inkomen.. zet het gewoon uit. en stop met zeuren hierover. je hoeft het niet te gebruiken. Je hoeft ook niet alle browsers te gebruiken die meenkomen. Er wordt vaak onterecht gezeurd over deze distributie. Wat de boer niet kent dat vreet ie niet en is per definitie slecht. [quote:1e0d219d8e] En ik zou gerust durven stellen dat Windows minder buggy is dan suse en mandrake.[/quote:1e0d219d8e] erm.. moet ik dit soort onzin serieus nemen? kom eens met feiten svp. Of beter stop met appels en peren te vergelijken. je zou beter moeten weten [quote:1e0d219d8e] Soms vraag ik mij af hoe het komt dat bovengenoemde distro's zo vaak problemen opleveren.[/quote:1e0d219d8e] Ik heb er geen problemen mee. alles werkt. prima out of the box. Misschien doe je iets niet goed? Er is een nederlands mandrake forum. Het is vast erg simpel op te lossen. stel je vraag eerst daar eens
Link naar reactie
[quote:c350731567="KayJay"] Wat een onzin.. een SuSE machine is prima te beheren als je al Red Hat of Mandrake ervaring hebt. De verschillen zijn vrij minimaal. Zo ben ik zelf tegen weinig verassingen aangelopen. Alles stond gewoon op de juiste plek. waar ik configuraties verwacht. [/quote:c350731567] Ik heb het helemaal niet over beheren. Ik heb het voor [b:c350731567]gebruik[/b:c350731567] en/of lessen. Erg balen als je scripts hebt gemaakt voor een vak en het niet op fatsoenlijke andere distro's blijkt te werken, omdat SuSE allerlei wazige commando's en aliases toevoegd. [quote:c350731567] Dat diegene die met exostische distrubuties werken het niet snappen kan ik niks aan doen. Tja.. slackware lijkt er in de verste verte niet op nee.. who cares [/quote:c350731567] Oh? Probeer dan eens voor de grap Slack <-> Debian <-> NetBSD <-> OpenBSD <-> FreeBSD. Dan praten we wel weer. Je zult zien dat je dan amper tegen dit soort problemen aan zult lopen. Waarom? Ze hebben gewoon wat wordt verwacht van een UNIX-achtig systeem. En afwijkende gizmo's. [quote:c350731567] Van SuSEonfig kan ik mee inkomen.. zet het gewoon uit. en stop met zeuren hierover. je hoeft het niet te gebruiken. Je hoeft ook niet alle browsers te gebruiken die meenkomen. [/quote:c350731567] Dat is een nogal scheve vergelijking. Maar je onderstreept m'n punt alleen maar. De tools zijn zo incompatibel dat je ze uit moet zetten als je SuSE op een manier wilt gebruiken die we van UNIX gewend zijn. [quote:c350731567] Wat de boer niet kent dat vreet ie niet en is per definitie slecht. [/quote:c350731567] Ik ken SuSE heel goed. En ik heb al vaker gezegd dat ik SuSE stukken beter vind dan Fedora, Mandrake en dergelijke. Maar met een groote achterstand op Slack, *BSD, Debian e.d. [quote:c350731567]Ik heb er geen problemen mee. alles werkt. prima out of the box. Misschien doe je iets niet goed? Er is een nederlands mandrake forum. Het is vast erg simpel op te lossen. stel je vraag eerst daar eens[/quote:c350731567] Ik heb vaak gehad dat computers simpelweg niet bootten met "de mainstream" distro's. Dat is geen kwestie van vragen, maar een distro nemen die kernels niet kapotpatched.
Link naar reactie
[quote:15e3222c94="danieldk"] Ik heb het helemaal niet over beheren. Ik heb het voor [b:15e3222c94]gebruik[/b:15e3222c94] en/of lessen. Erg balen als je scripts hebt gemaakt voor een vak en het niet op fatsoenlijke andere distro's blijkt te werken, omdat SuSE allerlei wazige commando's en aliases toevoegd. [/quote:15e3222c94] Voor gebruik is er al helemaal weinig op aan te merken. Wat voor scripts maak je dan dat ze niet werken op SuSE? [quote:15e3222c94] Oh? Probeer dan eens voor de grap Slack <-> Debian <-> NetBSD <-> OpenBSD <-> FreeBSD. Dan praten we wel weer. Je zult zien dat je dan amper tegen dit soort problemen aan zult lopen. Waarom? Ze hebben gewoon wat wordt verwacht van een UNIX-achtig systeem. En afwijkende gizmo's.[/quote:15e3222c94] FYI, ik heb een lange tijd met slack gewerkt en ben door slackware begonnen met linux dus zijn we nog op speaking terms ? Debian is niks voor mij.. ik ben te politiek incorrect. Wat ik van een Gnu/linux verwacht is dat deze zich aan de standaarden houden ..Zo heb ik zowel in gebruik heel snel kunnen switchen tussen Mandrake, SuSE en Red Hat/Fedora. Dat kan alleen met standaarden. of is de LSB ineens slecht ? is het gebrek aan unix standaarden niet juist het geen waar UNIX door dood is gegaan ? Wat is een UNIX filosofie als elke hardware boer er maar mee aanklooide ? Tja dus geen oude UNIX standaarden maar LSB. Waarom wordt er altijd over UNIX gesproken? Gnu/s not unix remember? dat BSD's zich daar niet aan houden is logisch. [quote:15e3222c94] Dat is een nogal scheve vergelijking. Maar je onderstreept m'n punt alleen maar. De tools zijn zo incompatibel dat je ze uit moet zetten als je SuSE op een manier wilt gebruiken die we van UNIX gewend zijn. [/quote:15e3222c94] Weer dat ge-UNIX.. voor zover ik weet is SuSE linux en geen UNIX. Ik concludeer dat je van SuSE dus verwacht dat het als Unix werkt ? Tja dat gaat zeker niet werken. Mandake Linux werkt veel met wizzards. Maar je hoeft ze niet te gebruiken . Is de distributie slecht omdat een wizzard een fout kan maken ? terwijl je het ook op de klassieke manier kan doen. Waar jij over struikelt is de meerwaarde van een product. Ik ben het ook niet eens met de inhoud van die meerwaarde, maar zolang het systeem op de klassieke manier beheerd en gebruikt kan worden heb je geen recht om de distrubutie hier op te beoordelen. Dit geld ook over het eeuwige Mandrake is een klik distro gezanik . Het is meerwaarde. Scheve vergelijking? dacht het dus niet. [quote:15e3222c94] Wat de boer niet kent dat vreet ie niet en is per definitie slecht. [/quote:15e3222c94] [quote:15e3222c94] Ik ken SuSE heel goed. En ik heb al vaker gezegd dat ik SuSE stukken beter vind dan Fedora, Mandrake en dergelijke. Maar met een groote achterstand op Slack, *BSD, Debian e.d. [/quote:15e3222c94] Je kent het goed maar je snapt niet hoe het onder de kap zit ? En achterstand? achterstand waarin ? gebruikers doeleinden ? Out of the box hardware ondersteuning ? Iris scan ? [quote:15e3222c94]I Ik heb vaak gehad dat computers simpelweg niet bootten met "de mainstream" distro's. Dat is geen kwestie van vragen, maar een distro nemen die kernels niet kapotpatched.[/quote:15e3222c94] Tja ik heb ook vaak gehad dat computers domweg niet bootten met minder mainstream distro's. Ik vind dat nogal en wazig argument. elke kernel is een mix van ondersteunde hardware.. vaak ligt het op het zelfde niveau maar er zijn horizontaal en vertikaal afwijkingen per distrubitie. Nu verwacht ik het altijd gebruikte voorbeeld van Red Hat die een mislukte glibc oid had.. :roll:
Link naar reactie
[quote:0edd2d5918="KayJay"] Voor gebruik is er al helemaal weinig op aan te merken. Wat voor scripts maak je dan dat ze niet werken op SuSE? [/quote:0edd2d5918] Andersom. Scripts op SuSE werken niet op andere distro's. [quote:0edd2d5918] FYI, ik heb een lange tijd met slack gewerkt en ben door slackware begonnen met linux dus zijn we nog op speaking terms ? Debian is niks voor mij.. ik ben te politiek incorrect. [/quote:0edd2d5918] Ik ook, heck, ik gebruik Pine ;). Maar voor de rest gezien is het technisch wel een redelijk goede distro. Hoewel -testing de laatste tijd erg buggy is. M'n vriendin gebruikt Libranet geupdated naar testing, en ze heeft veel problemen met FireFox, XFree86 en GAIM. [quote:0edd2d5918] Wat ik van een Gnu/linux verwacht is dat deze zich aan de standaarden houden ..Zo heb ik zowel in gebruik heel snel kunnen switchen tussen Mandrake, SuSE en Red Hat/Fedora. Dat kan alleen met standaarden. of is de LSB ineens slecht ? [/quote:0edd2d5918] Heb ik ooit gezegd dat het goed is? ;) [quote:0edd2d5918] is het gebrek aan unix standaarden niet juist het geen waar UNIX door dood is gegaan ? Wat is een UNIX filosofie als elke hardware boer er maar mee aanklooide ? [/quote:0edd2d5918] Het punt is eerder dat ik "UNIX for the impatient", of wat voor boek dan ook kan kopen, en het met Slack, *BSD e.d. gewoon werkt. Op SuSE zijn de afwijkingen gewoon erg groot. [quote:0edd2d5918] Tja dus geen oude UNIX standaarden maar LSB. Waarom wordt er altijd over UNIX gesproken? Gnu/s not unix remember? [/quote:0edd2d5918] GNU is not UNIX in de zin dat het vrij is. En GNU is op Slack/Deb/etc. toch aardig UNIXy. Het verschil lijkt erop neer te komen dat ik een UNIXy systeem wil, en jij niet ;). [quote:0edd2d5918] Waar jij over struikelt is de meerwaarde van een product. [/quote:0edd2d5918] Nee, de mate waarin distributeurs slopen wat goed is. [quote:0edd2d5918]Dit geld ook over het eeuwige Mandrake is een klik distro gezanik . [/quote:0edd2d5918] Daar geef ik je gelijk, er wordt teveel over gezeurd. [quote:0edd2d5918] Je kent het goed maar je snapt niet hoe het onder de kap zit ? [/quote:0edd2d5918] [quote:0edd2d5918] Dat snap ik heel goed: onder de kap allerlei afwijkingen. Tja ik heb ook vaak gehad dat computers domweg niet bootten met minder mainstream distro's. Ik vind dat nogal en wazig argument. [/quote:0edd2d5918] Ik heb dat probleem nooit gehad. Bovendien, sinds wanneer zijn Slackware en Debian geen mainstream distro's? Kijk in de distrowatch top 100, of op het gemiddelde forum. Het stikt van de Slack/Deb gebruikers. Was Slack hier niet populairder als desktop en server dan welke andere distro dan ook? Slackware en Debian *zijn* mainstream. [quote:0edd2d5918]Nu verwacht ik het altijd gebruikte voorbeeld van Red Hat die een mislukte glibc oid had.. :roll:[/quote:0edd2d5918] Dat zou cliche worden ;). BTW. Het is heerlijk om weer een traditionele flamewar met KayJay te hebben ;). (Ik geloof dat wij daar aardig goed in zijn.)
Link naar reactie
Tja, daar komen jullie samen toch nooit uit. Wel vaag dat scripts die je voor suse schrijft niet werken onder andere distro's. Als anderom geen problemen oplevert, dan zou ik zeggen dat het aan de anderen ligt, en niet aan SuSE. Ik heb hier sinds deze week de nieuwe doos van suse op mijn bureau staan. Daar prijkt trots een sticker op dat SuSE in 2004 bekroond is door de LinuxUser&DeveloperAwards. Als het zo erg met SuSE gesteld is als hier wordt gesuggereerd, dan hadden ze die prijs nooit gekregen ;) Ook wat instabiliteit betreft, ik heb nog nooit meegemaakt dat SuSE instabiel was, vastliep etc.. (nou, ok 1 keer, maar dat kwam door een zelfgecompileerde driver voor een etech usb-modem, en in de readme werd al gewaarschuwd dat het systeem zou bevriezen als je de modem zou loskoppelen van het systeem). Wat snelheid betreft, de Engelsen zeggen altijd 'youre mileage may vary' En dat heb ik zelf bemerkt toen ik SuSE 9.1 op een oudere pc installeerde dan waar ik normaliter mee werk. Tot mijn verrassing was SuSE op dat systeem 2 x zo snel dan op mijn huidige systeem... Max
Link naar reactie
een kleine toevoeging voor max, Suse 9.2 is veel langzamer als 9.1 (in 9.1 vond ik het nog zeer acceptabe; qua snelheid) en mijn vader die er dagelijks mee werkt zegt ook dat hij meer buggy is dan 9.1 en overweegt dus terug te gaan. het voordeel dat mijn vader heel erg waardeerd in deze distro is dat alles er in zit en alles voor hem word ingesteld (hij wil alleen linux gebuiken en niet leren) maar voor mijn moeder ga ik gewoon voor slackware, mijn moeder leert dingen heel snel en zat in de dos tijd ook altijd overal .bat files voor te schrijven
Link naar reactie
[quote:7b9b223b3e="danieldk"] BTW. Het is heerlijk om weer een traditionele flamewar met KayJay te hebben ;). (Ik geloof dat wij daar aardig goed in zijn.)[/quote:7b9b223b3e] Tja daar zijn we inderdaad goed in :-D Het mooie is nu dat de keus van de distributie wordt bepaald door een filosofie die ieder steunt. Ik prefereer Gnu/Linux standaarden (LSB/FHS blablabla) en daniel voor de Unix standaarden. Maar wat ik wel wil toevoegen dat elke distributie wel iets heeft. Zo ben ik ook geen voorstander van SuSEconfig onder SuSE. ik distantieer me daar liever van. En er zijn ook zaken waar daniel zich aan irriteert bij zijn distributies (ik gebruik verder nauwelijks SuSe maar daar gaat het even niet om) Ik zit vaak dingen als "mijn ervaring dit. mijn ervaring is slecht blabla.", maar wat voor waarden hebben die eigenlijk. Daniel vind SuSe maar niks omdat het " globaar gezien even" tegen de unix standaarden aantrapt. Gezien een leek geen reet voor unix standaarden boeit is het argument cq de opmerkign eigenlijk nutteloos en kan het in de bekende daniel vs kayjay flamewar leiden. Als het over distributies gaat doe ik het volgende: Ik leg enkel de goede ervaringen voor. Op deze manier maak je nooit iemand agressief of verdrietig. Over het algemeen hoor je mij ook niet gauw flamen of mijn ervaringen uiten over andere distributies. Het heeft geen toegevoegde waarde <sarcasme> Behalve bij Debian gebruikers.. omdat ik geleerd heb dat de gebruikers ervan de meest politiek correcte gebruikers zijn die nooit naar je luisteren als je tegen ze praat :-D </sarcasme> sorry ik moest het even zeggen..
Link naar reactie
[quote:cde99f07b6="KayJay"]<sarcasme> Behalve bij Debian gebruikers.. omdat ik geleerd heb dat de gebruikers ervan de meest politiek correcte gebruikers zijn die nooit naar je luisteren als je tegen ze praat :-D </sarcasme> sorry ik moest het even zeggen..[/quote:cde99f07b6] Hahahahaha, lol @ kayjay. Die is leuk. Kayjay roelt echt :D. <Ik luister niet modus> Debian Ub3r-1337-G33k: Is er nog wat anders dan Debian dan? ;) </Ik luister niet modus>
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...