Ga naar inhoud

Debian vs Slackware


anoniem

Aanbevolen berichten

Nu ben ik nog niet zo lang (jaar of 3) bezig met Linux, maar ik snap al die commotie om 'Linuxwars' enzo niet. Zeker als het Slack en Debian betreft zie ik echt geen reden om een 'flamewar' te beginnen. Beide hebben een eigen kijk op bv beveiliging en handelen daarnaar, beide hebben een gestaag groeiende schare gebruikers en beide hebben tot heden overleeft in de 'commerciële' Linuxwereld. Waarom zou de één dan beter zijn dan de ander, ze zijn er toch beide in geslaagd te overleven? Dus beide hebben hun bestaansrecht bewezen. Helaas moet ik constateren dat veel (maar niet alle) flamewars beginnen door onnadenkende tieners die 'hun' distro persé belangrijker en groter en veiliger en nieuwer en beter vinden dan 'die ander...' Dat kan 'die ander' natuurlijk niet op zich laten zitten en zo heb je een 'oorlog'... Gelukkig hebben we hier zeer nadenkende mod's die een flamewar in de kiem smoren, maar die zijn niet altijd online... Lijkt me dus heel verstandig dat de Linuxgebruikers op dit forum niet ingaan op dergelijke 'provocaties'. Groet, M.V. Wesstein PS: als je het echt wilt weten: Debian wel, Slack nog niet geprobeerd :P
Link naar reactie
  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Yep. Bamboe geeft goed het onderscheid aan. Slackware is vrijwel volledig onder controle van Patrick Volkerding. Hij kent de distributie tot op details van buildscripts. Gooi daar meer dan 10 jaar ervaring aan toe, en je hebt gewoon een hele solide Linux distributie. Natuurlijk kun je zonder een leger aan vrijwilligers een dergelijke kwaliteitscontrole niet volhouden voor een grote hoeveelheid packages. Debian bevalt een aantal malen meer software, maar heeft aan de andere kant het probleem dat niet alle vrijwilligers evenveel kennis hebben, waardoor er ook nogal brakke packages zijn (vergelijk het met LinuxPackages.net). Daarnaast denk ik dat je nog een ander onderscheid kunt maken: Slackware is een echt Unixy systeem. Packages zijn niet meer dan tarballs met twee extra simpele bestanden. De configuratietools, simpele flexibele shell scripts. En de packagekeuze is ideaal voor mensen die hun systeem meer op een traditionele Unix-achtige wijze gebruiken. Veel Slackers doen hun dagelijkse werk in een xterm, met pine/mutt, vi/emacs en LaTeX, en doen dit al jaren. De gemiddelde Debiaan kickt meer veel nieuwe software. Ze zijn gecharmeerd door apt-get en apt-en het liefst elk nieuw vrije software pakket dat er bestaat. GNOME 2.8 en Evolution zitten in -current? apt-getten die hap. De ene benadering is niet slechter of beter dan de andere, het is gewoon een kwestie van een andere smaak, en het op een andere manier gebruiken van het systeem. Zelf zit ik al jaren vastgeroest in xterm, mutt/pine, vi, etc., dus ik ben vrij Unixy (ben nogal allergisch voor KDE, GNOME en alle gerelateerde spul ;)).
Link naar reactie
[quote:9440f51aca="danieldk"]Veel Slackers doen hun dagelijkse werk in een xterm, met pine/mutt, vi/emacs en LaTeX, en doen dit al jaren. [/quote:9440f51aca] Nja, ik denk dat je de slackers nu toch wel wat over dezelfde kam scheert, ik voldoe bv. lang niet aan dit stereotype. Alhoewel ik 5 jaar vrijwel exclusief slack gebruik en zowat elk mogelijke taak perfect kan uitvoeren in de console, heb ik toch liefst een zo gebruiksvriendelijk mogelijke werkomgeving (gnome met pan, evolution, firefox, ...) voor mijn dagelijks werk en de meeste nieuwe slackers gaan ook eerder die kant uit. Zelfs Patrick Volkerding gebruikt KDE als dagelijkse werkomgeving. [quote:9440f51aca="danieldk"] De gemiddelde Debiaan kickt meer veel nieuwe software. Ze zijn gecharmeerd door apt-get en apt-en het liefst elk nieuw vrije software pakket dat er bestaat. GNOME 2.8 en Evolution zitten in -current? apt-getten die hap. [/quote:9440f51aca] Debian-current?
Link naar reactie
Iedereen heeft het constant over "flame-wars". Ik vind dit niet bepaald een flame-war. Dit is een keurige nette "discussie" als je het mij vraag. Eigenlijk is het niet eens een discussie, want niemand zit echt super elkaars standpunten tegen de vlakte te halen. Iedereen somt gewoon wat dingen op die kenmerkend/verschillend zijn voor Debian en Slackware. Dat was ook precies wat ik vroeg. Dus iedereen die tot nu toe geantwoord heeft en dat nog van plan was te gaan doen, ONWIJS BEDANKT. Want zoals ik het nu snap is Slackware gewoon net iets kaler dan Debian en daardoor moet je zelf af en toe iets meer doen. Maar dat maakt mij niet uit, want juist DAAR neem ik linux voor. Ik kan linux waarschijnlijk toch niet echt gebruiken zoals windows, want ik kan er de meeste games niet op spelen een aangezien ik een Gamer ben ik heb ik er dus niet zoveel aan. Ik wil alleen een ervaring rijker zijn en daarom even linux proberen. Ik ben van plan gewoon een dualboot systeem te maken met windows en linux. Want buiten het feit dat ik Gamer ben vind ik het ook leuk om wat met de software te klooien. Ik weet alleen nog niet welke distro. Waarschijnlijk ga ik voor Slackware kiezen, vanwege bovenstaande reden. Maar nogmaal Thanks allemaal.
Link naar reactie
Dit is ook geen flame-war.... verre van. Maar in het verleden zijn die er genoeg geweest. Ik denk dat de meesten hier daar hun buik van vol hebben. Komt bij dat velen hier (in deze discussie) elkaar al een tijdje kennen... weten wat we aan elkaar hebben... en het is gewoon niet nodig/zinvol om hierover een flame war te beginnen. De meesten gebruiken toch waar ze zin in hebben. Topics als "die vs die" worden de laatste tijd meestal ontvangen met een "Oh jee.... daar heb je er weer een" En daar bedoelt men zowel onderwerp als TS mee..... no offense.... Je hebt mazzel gehad.... goede antwoorden gehad.... vaak is dat niet zo of moet het er met moeite uit distileren.
Link naar reactie
[quote:6c4d48add0="Bamboe"] Nja, ik denk dat je de slackers nu toch wel wat over dezelfde kam scheert, ik voldoe bv. lang niet aan dit stereotype. [/quote:6c4d48add0] Stereotypes komen altijd tot stand met scheren over kammen. [quote:6c4d48add0]Zelfs Patrick Volkerding gebruikt KDE als dagelijkse werkomgeving.[/quote:6c4d48add0] Hoh, wacht! We weten alleen dat van de twee DE's KDE Patrick's voorkeur geniet. Hij heeft bij mijn weten nog nooit gezegd KDE als dagelijkse werkomgeving te gebruiken. Zijn e-mail zijn iig met Pine geschreven (de laatste keer dat ik ernaar gekeken heb), dat komt toch al in de buurt van Unixy gebruik ;). [quote:6c4d48add0="danieldk"] Debian-current?[/quote:6c4d48add0] Experimental.
Link naar reactie
[quote:2b6ba2315a="PeterK"] Ik denk dat de meesten hier daar hun buik van vol hebben. Komt bij dat velen hier (in deze discussie) elkaar al een tijdje kennen... weten wat we aan elkaar hebben... en het is gewoon niet nodig/zinvol om hierover een flame war te beginnen. [/quote:2b6ba2315a] Ik heb iig twee mensen die deelnamen in dit topic in real life gezien (meerdere malen). Het wordt toch wel heel erg duur als ik na elke flamewar bij de volgende meeting iedereen op biertjes moet gaan trakteren ;). (/me checkt z'n lijstje; Peter heeft iig nog 1 van me te goed ;) )
Link naar reactie
[quote:bf97adadcb] Ik heb iig twee mensen die deelnamen in dit topic in real life gezien [/quote:bf97adadcb] /me meldt Maakt 3 dus ;) Overigens betekent minder packages en niet meteen het nieuwste willen automatisch een stabielere distro. Dat is ook de reden dat veel code praktisch in 1 keer compileerd. en ./configure, make, checkinstall achter elkaar inkloppen is IMHO ook niet veel werk.... :)
Link naar reactie
[quote:c6ffb9cfe0="MarTech"]Ik kan linux waarschijnlijk toch niet echt gebruiken zoals windows, want ik kan er de meeste games niet op spelen een aangezien ik een Gamer ben ik heb ik er dus niet zoveel aan.[/quote:c6ffb9cfe0] Waarschijnlijk meer games dan je denkt. Doom 3, UT (2003, 2004), Half-Life, Q2, Q3A, Wolfenstein ET, Return the castle Wolfenstein, Max Payne, America's Army, MOHAA, Max Payne 2, GTA Vice City, Battlefield 1942, Battlefield: Vietnam, WarCraft III, Diablo II, PainKiller en nog veel en veel meer. Zie ook: http://www.transgaming.com/products_linux.php Op ons andere "forum" (nedlinux.nl) hebben we daar ook regelmatig leuke discussies over.
Link naar reactie
[quote:96ba0c6102="m3ssi4h"] Voor al uw Slackware packages: http://www.linuxpackages.net/ en http://www.slackware.com/pb/ en anders kan je ze zelf prima bakken met check install bijvoorbeeld.[/quote:96ba0c6102] Klopt, maar er zijn minder packages beschikbaar voor slackware dan voor debian waardoor je bij slackware sneller from source zult moeten compileren. Nadat apt is geconfigureerd werkt apt-get op Debian zeer eenvoudig. Bij slackware zul je zelf op zoek moeten gaan naar de packages. Nadeel bij debian is dat lang niet alle software in deb formaat is en dat apt-get dus helaas niet altijd werkt. [quote:96ba0c6102]Dus zoals ik al zei [b:96ba0c6102]beide[/b:96ba0c6102] hebben een prima package management system elk op hun eigen manier natuurlijk. Het zijn [b:96ba0c6102]beide[/b:96ba0c6102] ook zeer goede distro's.[/quote:96ba0c6102] Slackware heeft in zijn packagemanagement geloof ik geen dependency-checking zitten en debian heeft dat wel. Het is geloof ik zo dat slackware-packages in feite binaries zijn met informatie erbij waar de packages moeten worden geinstalleerd terwijl debian-packages vergezeld gaan van informatie m.b.t. dependencies e.d. Het zijn inderdaad beide zeer goede distro's. [quote:96ba0c6102]/me heeft echt geen zin in zo'n kinderachtige flame-war.[/quote:96ba0c6102] Er is geen kinderachtige flame-war. Er wordt gevraagd naar de verschillen tussen debian en slackware en iedereen geeft daar zijn visie over, maar er zijn een paar lolbroeken die om onduidelijke redenen beginnen over flamewars en dergelijke. Dat zegt meer over die individuen dan over degenen die op een fatsoenlijke manier distro's met elkaar willen vergelijken. Er zijn verschillen tussen debian en slackware en die kunnen wat mij betreft prima besproken worden - dat is wel zo zinvol want er zijn een hoop mensen die zich afvragen wat de verschillen tussen de distro's zijn en proberen uit te zoeken welke distro hij het liefste wil gebruiken.
Link naar reactie
[quote:0f1c02f6ba="computerbacterie"] Klopt, maar er zijn minder packages beschikbaar voor slackware dan voor debian waardoor je bij slackware sneller from source zult moeten compileren. Nadat apt is geconfigureerd werkt apt-get op Debian zeer eenvoudig. Bij slackware zul je zelf op zoek moeten gaan naar de packages. [/quote:0f1c02f6ba] Compileren is w.b.t. de meeste software heel erg simpel. En bepaalde applicaties, als apache, php, of sendmail worden vaak handmatig gecompileerd om een andere configuratie te gebruiken dan de standaardconfiguratie voor de distro. Voor software die ik permanent gebruik maar ik tegenwoordig gewoon een SlackBuild script. Je hebt er geen omkijken na, en als je wilt kun je de boel toch nog tunen. [quote:0f1c02f6ba] Slackware heeft in zijn packagemanagement geloof ik geen dependency-checking zitten en debian heeft dat wel. [/quote:0f1c02f6ba] Nee, Slackwars houden over het algemeen niet zo van dependency checking. Bovendien, de beste dependency tool blijft nog altijd [b:0f1c02f6ba]ldd[/b:0f1c02f6ba]. [quote:0f1c02f6ba] Het is geloof ik zo dat slackware-packages in feite binaries zijn met informatie erbij waar de packages moeten worden geinstalleerd [/quote:0f1c02f6ba] Zelfs dat niet, je kunt ze naar arbitraire lokaties installeren. Het enige wat er in zit is een file met de naam [i:0f1c02f6ba]slack-desc[/i:0f1c02f6ba], dat een beschrijving van de package geeft, en vaak een scipt met de naam [i:0f1c02f6ba]doinst.sh[/i:0f1c02f6ba] dat gebruikt wordt om bepaalde dingen te doen, zoals het aanmaken van symlinks voor libraries.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...