Ga naar inhoud

Debian vs Slackware


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

uit FAQ: Slackware: Slackware Linux is een van de oudste Linux distributies. Slackware Linux hangt het zogenaamde KISS principe (keep it simple stupid) principe aan. Dat wil zeggen dat er zo weinig mogelijk ballast is en leuke grafische tooltjes om het systeem te configureren ontbreken. Het nadeel voor minder ervaren gebruikers is dat bijna alles handmatig geconfigureerd moet worden, maar als je dit eenmaal in de vingers hebt is het vaak veel flexibeler en krachtiger. Slackware is vaak wat conservatiever wat packages betreft, dit levert vaak een grotere stabiliteit en een grotere veiligheid. Ook komt er meestal slechts 1 nieuwe versie per jaar, wat een verademing is voor systeembeheerders omdat ze in de tussentijd alleen vurnabilities in de gaten hoeven te houden en indien nodig een package hoeven up te daten. Ook slackware is vrij te downloaden van Internet, of te verkrijgen in de winkel. Verder mag je kopieën van Slackware doorverkopen. bijgedragen door Danieldk Debian: Debian is een van de weinige non-profit distributies. Debian is net als slackware wat meer basic dan de overige distributies, die vaak met fantastisch ogende grafische configuratieprogramma's komen. Ook Debian is voor de gevorderde die zijn systeem graag volledig tweaked beter geschikt. Verder is Debian vermaard om zijn eigen package system .DEB. dankzij apt-get kun je met slechts enkele commando's via Internet je systeem op to date houden. Ook het installeren van nieuwe software-pakketten is eenvoudiger, omdat de onopgeloste afhankelijkheden automatisch worden opgelost.
Link naar reactie
Ze hebben de volgende overeenkomsten. - Beide Distro's bestaan al zeer lang. - Beide hebben geen mooie configuratietools - Ze worden beide veelvuldig als server ingezet. - Ze werken beide met een eigen package systeem. - Ze zijn beide gratis te downloaden. Over de verschillen ga ik het niet hebben want anders krijgen we weer van die flames over en weer. Ik zou zeggen probeer zelf uit wat jou het beste bevalt.
Link naar reactie
[quote:0aeee01d2d="computerbacterie"]Het belangrijkste verschil in het gebruik is imho dat Debian een lekker werkend packagemanagementsysteem heeft en slackware niet. Bij slackware is het zo dat je heel vaak de broncode zult moeten compileren omdat de goede binary-packages er niet zijn. Kwaliteit van beide distributies is hetzelfde.[/quote:0aeee01d2d] Voor al uw Slackware packages: http://www.linuxpackages.net/ en http://www.slackware.com/pb/ en anders kan je ze zelf prima bakken met check install bijvoorbeeld. Dus zoals ik al zei [b:0aeee01d2d]beide[/b:0aeee01d2d] hebben een prima package management system elk op hun eigen manier natuurlijk. Het zijn [b:0aeee01d2d]beide[/b:0aeee01d2d] ook zeer goede distro's. /me heeft echt geen zin in zo'n kinderachtige flame-war.
Link naar reactie
Het verschil is dan ook eerder filosofisch van aard (oei.... uitkijken voor Daniel met deze ;))..... Je bent een Slacker of je hangt Debian aan..... een tussenweg lijkt er niet te zijn.... al is er wederzijds respect...... denk ik... Wie zijn beter: Stones of Beatles Mijn mening? [img:d191de5063]http://bilbos-stekkie.com/bilbo.png[/img:d191de5063] lol
Link naar reactie
[quote:59500a3df2="PeterK"]Het verschil is dan ook eerder filosofisch van aard (oei.... uitkijken voor Daniel met deze ;))..... Je bent een Slacker of je hangt Debian aan..... een tussenweg lijkt er niet te zijn.... al is er wederzijds respect...... denk ik... Wie zijn beter: Stones of Beatles Mijn mening? [img:59500a3df2]http://bilbos-stekkie.com/bilbo.png[/img:59500a3df2] lol[/quote:59500a3df2] Lol, ik ben een slackdebbianer (Daniel ook eigenlijk) dus wat nu...? En diep wederzijds respect is er zeker, maar toch ook vaak die eeuwige strijd. Eigenlijk wel mooi hoe deze twee oer-distro's zich hebben weten te handhaven in de moderne wereld :D.
Link naar reactie
OK, het lijkt veilig, ik kom even terug buiten en gooi een balletje op. De TS vraagt naar de voornaamste verschillen tussen slackware en debian, dus mogen die toch wel toegelicht worden. Het grootste verschil is, zoals al aangehaald, het package management systeem. Bij debian is dat heel geavanceerd, dat van slackware is zo eenvoudig mogelijk. (KISS: keep it simple stupid) Dat wil zeggen dat je onder debian makkelijk software kan installeren en upgraden, onder slackware zal je meer werk moeten verrichten, vooral als je software wil installeren die standaard niet bij slackware geleverd wordt. En dat is meteen het tweede grote verschil: slackware levert veel minder software mee dan debian. Bij debian heb je bv. de keuze tussen tientallen instant messengers, bij slackware heb je enkel de keuze tussen gaim (integreert goed in gnome) en Kopete (onderdeel van KDE). Debian is dus veel groter (qua software aanbod), maar dat heeft ook zijn nadelen: het onderhouden en testen van debian vraagt (voor de ontwikkelaars) veel meer werk (en dus tijd), waardoor de stabiele debian release (flink) achterloopt op de ontwikkelingen en echt niet meer geschikt is voor power-users die een optimale desktop ervaring willen. Er komt nu wel een nieuwe stabiele debian release aan (Sarge, momenteel in Testing fase), en die is redelijk up-to-date en veel makkelijker te installeren dan zijn voorganger (Woody). Als je onder debian de meest recente software wil draaien, zal je Debian Unstable (Sid) moeten draaien, maar dan zal je ongetwijfeld op bugs stoten die je (zeker als beginner) niet makkelijk kan oplossen. Een soort tussenoplossing is het draaien van een mengeling van Unstable, Testing en eventueel Stable, wat ik persoonlijk nogal een omslachtige operatie vind. Nog een ander alternatief zijn de debian afgeleiden zoals Mepis, Libranet en Ubuntu, die de stabiele debian basis combineren met moderne desktop software. (voor de beginner zeer interessant!) Onder slackware ligt het dus anders; er wordt veel minder software meegeleverd, maar dat hoeft niet per se een nadeel te zijn, want de ontwikkeling gaat sneller: De stabiele slackware release is moderner dan de stabiele debian release, en naar mijn ervaring zeker even stabiel. De ontwikkelingsversie van slackware (slackware-current) is doorgaans zeer up to date en meestal zo goed als even stabiel dan de laatste release. En hoe zit het dan met software die niet bij slackware zit? (bv. je wil een andere messenger dan de 2 die bij slack geleverd worden) Tja, die moet je zelf installeren (dus zelf compileren of een package zoeken op www.linuxpackages.net), maar dat is zeker niet onoverkomelijk moeilijk. Wat het up-to-date houden van slackware betreft (d.w.z. slackware-current volgen): manueel is dat een omslachtig werkje (omdat slackware standaard geen tools meelevert die dat automatisch doen), maar met swaret (SlackWARE Tool, een third-party tooltje) wordt het aanzienlijk makkelijker. Samengevat: als je een complete en makkelijk te onderhouden distro wil en het niet erg vindt dat je wat langer moet wachten op nieuwe versies van software pakketten, ga dan voor debian. Wil je een slanke en up-to-date distro en vind je het niet erg dat je zelf de handen uit de mouwen moet steken om e.e.a te configureren en wat software te installeren, ga dan voor slack. // Edit: Opdracht: tel het aantal haakjes in m'n bericht :)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...