Ga naar inhoud

Ik wordt hier gek van


anoniem

Aanbevolen berichten

Helaas kan ik ff eea. niet terug vinden, maar hetvolgende probleem doet zich voor... Sinds SuSE 9.1 (en volgens mij pas sinds de laatste kernel update maar dat weet ik dus niet zeker) worden alle filenamen die naar vfat gekopieerd worden omgezet naar kleine letters.... En dat wil ik NIET. en (sufferd die ik ben) ik kan ff helemaal niet vinden hoe dat weer gewoon zo te krijgen dat ze blijven staan zoals ik het wil. Bestaande files blijven netjes met hoofdletters staan als die er staan maar alle nieuwe files hebben in het beste geval de eerste letter als hoofdeletter en verder dus niet. Hand matig aan maken met hoofdletters in console werkt ook niet ;( Heeft iemand de missing link wat van dit soort regelarijtjes wordt ik dus een beetje misselijk en daar gebruik ik dus geen Linux voor :( SuSE gaat tegenwoordig wel heel erg veel voor de gebruiker regelen en dat is zeker niet altijd tengoede ... (OK misschien voor een Windows-user maar niet voor een gebruiker die al jaren met linux werkt.. )
Link naar reactie
Tja wat ik eigenlijk nooit doe is .. Ik heb YAST fstab dit keer laten regelen :oops: betreffende regels zijn dus : [code:1:2ff5c30ce6] /dev/hda1 /windows/C ntfs ro,users,gid=users,umask=0002,nls=utf8 0 0 /dev/hda7 /windows/D vfat users,gid=users,umask=0002,iocharset=utf8 0 0 /dev/hdh3 /windows/B vfat users,gid=users,umask=0002 0 0 #,iocharset=utf8 0 0 /dev/hde7 /windows/F vfat users,gid=users,umask=0002,iocharset=utf8 0 0 /dev/hde8 /windows/G vfat users,gid=users,umask=0002,iocharset=utf8 0 0 /dev/hde9 /windows/H vfat users,gid=users,umask=0002,iocharset=utf8 0 0 [/code:1:2ff5c30ce6] man mount / fstab ed. leveren geen oplosssing zover ik kon nagaan. maar ergens kwam ik wel de optie tegen: [code:1:2ff5c30ce6] case=asis [/code:1:2ff5c30ce6] man mount zegt daar: [code:1:2ff5c30ce6] Mount options for hpfs case=lower / case=asis Convert all files names to lower case, or leave them. (Default: case=lower.) [/code:1:2ff5c30ce6] en dat werkt dus niet voor vfat :(
Link naar reactie
En dit? [code:1:3c348ea150] check=value Three different levels of pickyness can be chosen: r[elaxed] Upper and lower case are accepted and equivalent, long name parts are truncated (e.g. verylongname.foobar becomes verylong.foo), leading and embedded spaces are accepted in each name part (name and extension). n[ormal] Like "relaxed", but many special characters (*, ?, <, spaces, etc.) are rejected. This is the default. s[trict] Like "normal", but names may not contain long parts and special characters that are sometimes used on Linux, but are not accepted by MS-DOS are rejected. (+, =, spaces, etc.) [/code:1:3c348ea150] Misschien kun je "check=r" doen.
Link naar reactie
[quote:35ce2baa4f="wstolk"]Sinds SuSE 9.1 (en volgens mij pas sinds de laatste kernel update maar dat weet ik dus niet zeker) worden alle filenamen die naar vfat gekopieerd worden omgezet naar kleine letters.... [/quote:35ce2baa4f] En welke kernel versie heb je nu? Heb je opstarten met Failsafe al geprobeerd? Ik zelf heb nu in SuSe 9.1 op dual Pentium III 1000 Mhz. [code:1:35ce2baa4f] uname -r 2.6.5-7.108-smp [/code:1:35ce2baa4f] De laatste [url=http://www.suse.com/us/private/download/updates/91_i386.html]kernel update van SuSE 9.1[/url] is van 20 oktober kernel 2.6.5-7.111 Dat probleem wat jij hebt, heb ik hier niet. Op deze pc heb ik voor de FAT32 partitie een regel, die jij al hebt uitgeprobeerd [code:1:35ce2baa4f] /dev/hda5 /windows/D vfat users,gid=users,umask=0002 0 0 [/code:1:35ce2baa4f] Op een andere pc een Athlon XP met SuSE 9.1 maar dan met de default kernel 2.6.4-52-default. Die heeft ook die iocharset=utf8 in /etc/fstab Ook op die pc werkt het kopiëren naar een FAT32 partitie goed.
Link naar reactie
Ik vrees dat de partitie tabel een beetje om zeep geholpen is/wordt. Als test eens ff windows opgestart en wat blijkt .... heel veel beschadigde files. ( al mijn films zijn foetsie :( scandisk gedaan, schijf gerepareerd en de boel eens lekker opgeruimd opgestart onder Linux en wederom enkele directorie's die alleen maar vreemde tekens als naam hebben en onleesbare files. gekker is overigens dat het nu om allebei mijn IDE schijven lijkt te gaan. 200Gig=vfat -> problemen. Maar nog een 120 Gig schijf waarvan YAST zegt dat hij een partitie heeft van 1 gig swap en 110 gig ext3 en df -h verteld doodleuk dat het maar een partitie is van 68 gig. Ik ga dus nu eerst alle data veiligstellen en dan die schijven eens even netjes opnieuw partittioneren.
Link naar reactie
OK, HD probleem dus wat eerst opgelost moet worden :( Schijf is leeg, windows \Recycled is leeg Maar toch lijkt er nog 88Gig aan data rgens te zijn. Booten in Linux en mounten vd. HD leert dat mnt/win/Recycled/ vol staat met files.... Maar ze beginnen allemaal met .. ?filename.ext Dus dan is er echt wel iets aan de hand want ook Linux leest normaal geen file-table uit war de files met een ? beginnen. Dus eerst maar eens een recovery tool over die schijf heen gooien om te kijken of er nog iets te redden valt want ik ben zeker 80% van mijn muziek kwijt en alle films die op die HD stonden. En ik ben bang dat simpel alle file's die ik er de laatste tijd opgegooid heb vanuit linux gewoon weg zijn :( Vreemde is echter dat ik eerst onder linux alles nog wel kon uitlezen totdat ik onder windows geboot had, daarna gaf Linux alleen nog maar vreemde tekens voor de file-namen. wordt vervolgt ...?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...