Ga naar inhoud

Install Linux prgr.?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, ben sinds een paar dagen met deze linux bezig dual boot met xp. Draait niet slecht maar hoe kan ik progr. installeren in linux? Heb wat Linux software prgr. zoals firefox voor linux maar tijdens instal wordt in linux gevraagd met welk " prgr." dit moet gebeuren. Wie kan mij heel simpel zeggen hoe dat moet? En hoe kan ik partities maken op deze 2e HD van mijn systeem? bvd, Vic PS: Linux 9.1 personal.
Link naar reactie
Linux 9.1 personal? Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. Linux is de verzamelnaam van een grote groep software die de Linux-kernel gebruikt. In die groep zijn diverse 'smaakjes' Linux, verzorgd door verschillende bedrijven en/of online communities, deze worden 'distributies' of kortweg 'distro's' genoemd. Bekende zijn oa Red Hat, Suse, Mandrake, Debian, Fedora en nog veel meer. Vraag is dus: welke distro gebruik je? De meest voorkomende manier om een Linux programma te installeren is dmv RPM (van Red Hat en door veel distro's gebruikt) maar ook een zgn 'tarball install' komt nog veel voor. Maar wij kunnen je niks adviseren zolang we niet weten welke distro je gebruikt en wat je hebt opgehaald van Firefox (bestandsnaam). Partities maken kan met cfdisk wat je opstart in een console. Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
[quote:8f1b80b0c2="vbouw"]Hallo, ben sinds een paar dagen met deze linux bezig dual boot met xp. Draait niet slecht maar hoe kan ik progr. installeren in linux? [/quote:8f1b80b0c2] Makkelijkste manier is vanuit YaST. Ga naar de ftp-server van SuSE, en zoek firefox op (rpm-bestand). Klik erop om deze in YaST te openen. Andere manier: Stel de ftp-server incl de juiste map van je distroversie in als softwarebron in YaST. Vervolgens start je de module 'software installeren en verwijderen' en zoek je naar firefox met de zoekoptie. Je kunt in YaST zoveel installatiebronnen invoeren als je wilt. Ik heb bijvoorbeeld de map suplementary/kde en suplementary/gnome van de ftp-server van suse ingesteld als installatiebron, en verder de ftp-server van packman en een lokale map op mijn systeem. Op die manier kan ik putten uit een aardige voorraad software vanuit YaST zelf Verder kun je op internet software vinden. Kies altijd rpm-bestanden als pakketformaat, en het liefst die bedoeld zijn voor jouw versie van SuSE. Verder kun je je personal-versie upgraden naar de professional-versie middels YaST. [quote:8f1b80b0c2] En hoe kan ik partities maken op deze 2e HD van mijn systeem? [/quote:8f1b80b0c2] Ook met YaST, neem aan dat die optie ook in de Personal versie is. SuSE is aardig geautomatiseerd, toen ik onlangs een 2e HD inplugde merkte SuSE dat meteen, en werd het partitioneerprogramma automagisch gestart.. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...