Ga naar inhoud

Testen op 'vulnerabillities'


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Graag zou ik mijn systeem wat uitgebreider op vulnarabilities en exploits testen. Dingen als chkrookit etc. heb ik al in gebruik, maar het gaat mij hoofdzakelijk om 'remote-exploits' en fouten m.b.t. Apache / mailserver / ssh. Is hier ook een soort scanner voor die het mij wat kan vergemakkelijken ? Nu is mijn interne netwerk wel te vertrouwen, maar ik heb enkele poorten openstaan (web / mail-server) naar de buitenwereld en ik kan niet continu op de hoogte blijven van alle fixes die uitkomen... Wat is er mogelijk om dit wat te vergemakkelijken ?
Link naar reactie
Alleen met dat soort utilities (ook chkrootkit) moet je er rekening mee houden dat als je systeem al gehackt is, er een grote kans is dat ze dat soort utilities gesloopt hebben (ofterwijl alles lijkt normaal, maar dat is het niet). Overigens is tripwire ook een aanrader, het slaat o.a. een checksum op van elk bestand op de harde schijf. Ik geloof dat Tripwire ook op MrLeeJohn's (handige) securitypagina genoemd wordt.
Link naar reactie
Ik gebruik liever Aide die net wat verder gaat. De tegenhanger van TripWire. Maar op mijn site nog veel meer tips. Aide is een integrity-checker... ook achteraf net als chkrootkit. Denk ook aan een IDS; portsentry is een lichte oplossing. Dat probeert een aanval te detecteren en te voorkomen. Natuurlijk is een firewall een must. En voor apache zijn er extra modules voor security. Belangrijkste stap: backuppen, backuppen en backuppen! Maak voor jezelf een security-plan... bekijk de basis-stappen en zorg dat je daaraan voldoet. Mijn pagina is voor mensen als jou gemaakt :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...