Ga naar inhoud

compaq presario 433 (486sx 40mhz 16mb ram 212mb hd)


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi, Ik ben aan een voor mij uitdagend projectje begonnen, namelijk bovengenoemde computer voorzien van een linux met X. Na een dsl en slack te hebben geprobeerd kwam ik uit bij vector linux 1.8. (slack met X paste niet op 180mb en dsl kan niet met een proc zonder coproc overweg) Er zit geen cdrom in de computer dus had ik het idee het eerste gedeelte van de setup in mijn gewone computer te doen, en dacht ik later (in compaq) te configureren. Ik heb het installatie menu afgebroken voor de detectie van de netwerkkaart, en de harde schijf overgebouwd naar de compaq. maar nu lukt het me niet het installatie menu aan te roepen, ik had verwacht dat dit met setup kon. weet iemand of dit nog aan te roepen is? (vector linux 1.8 is gebaseerd op slack 7.1)
Link naar reactie
[quote:961193adf4="Emielcuijk"]Of is er een manier om de volende dingen handmatig (maar niet te moeilijk) te configureren: de netwerkkaart, dhcp, geluidskaart en de X[/quote:961193adf4] kijk eens op de site van vector linux onder 'features' en je ziet dat je systeempje veel te licht is voor die distro. probeer zipslack eens te vinden op [url]www.slackware.com[/url]. ISA netwerkkaart: wat is het er voor een? als je een bekend merk hebt (bv. 3Com) lukt het wel, anders weinig kans. Zit er een UTP aansluiting op of nog een ouderwetse coax-aansluiting? Ondersteunt je local netwerk coax-kabel? Hele oude netwerk-kaartjes werken met grote aantallen dipswitches op de kaart. No-Go als je er geen manual van hebt. dhcp: dat zal zipslack wel verzorgen denk ik. slackware ken het scriptje 'netconfig', maar of dat ook in zipslack zit weet ik niet. geluid: alsa-driver vs 5.x kan je nog vinden op de Alsa site, maar ik denk dat je veel te weinig hd ruimte hebt hiervoor. aanrader: Zipslack werkt op een vfat partitie en is dan makkelijk te installeren (alleen ff unzippen). Er wordt ook aangegeven hoe te installeren op een ext2 partitie. Is goed te doen als je wat van linux weet en je het hd-eetje in je grote systeem hangt. Het resultaat is een kleiner & sneller OS. Bij mij was dat 70Mb. Je hebt dan console, maar wel een verbinding met het internet (lynx uiteraard) & een c-compiler. Ook wordt aangegeven hoe X (in jouw geval TWM hoogstens op 16Mb RAM) te installeren (als er nog plaats is op je hd). Als je de computer nog als router nuttig wil maken: [url]www.freesco.org[/url]. Werkt bij mij al jaren naar tevredenheid. Je harddisk is prima voor een harddisk-install. Ook biedt Freesco uitgebreide knutsel-opties dmv. extra packages. Zie het forum op Freesco, lees de site goed door. Maar je kunt natuurlijk uitgaan van LFS :-) Jouw onbekende termen kun je googlen... have fun.
Link naar reactie
ik heb inmiddels een hd van 900mb dus dat is nu in orde maar er kan niet meer intern geheugen bij want dat kan het mobo niet aan (16 mb is volgens mij vrij veel voor zo'n 486) Ik ben nu rond aan het kijken naar kleinere distro's. Zipslack weet ik nog niet zo omdat er op de slackware site nix stond over systeem eisen en er stond ook niet dat het low resource was. en ik zoek dus wel een echte distro die gericht is op low resource. (de systeemeisen van vector1.8: I386 16mb ram 175mb+swap hd) maar ik ga eens kijken naar ander mogelijkheden en ga ook eens kijken wat ik kan vinden over slack 4
Link naar reactie
ftp://ftp.nluug.nl/vol/4/linux-slackware/slackware-4.0/ [quote:a57131354c] 2. Hardware Requirements What kind of system is needed to run Linux? This is a good question; the actual hardware requirements for the system change periodically. The Linux Hardware-HOWTO gives a (more or less) complete listing of hardware supported by Linux. The Linux INFO-SHEET provides another list. At the very least, a hardware configuration that looks like the following is required: Any ISA, EISA or VESA Local Bus 80386 or 80486 system will do. Currently, the MicroChannel (MCA) architecture (found on IBM PS/2 machines) is not supported. Any CPU from the 386SX to the 486DX2 will work. You do not need a math coprocessor, although it is nice to have one. You need at least 4 megabytes of memory in your machine. Technically, Linux will run with only 2 megs, but most installations and software require 4. The more memory you have, the happier you'll be. I suggest 8 or 16 megabytes if you're planning to use X-Windows. [/quote:a57131354c]
Link naar reactie
  • 6 maanden later...
We hebben hier een paar jaar een HP Vectra op 66Mhz gehad als proxy/NAT/DNS op ISDN voor gemiddeld 15 werkplekken. Zonder X uiteraard. Deed het op zich best aardig, met de komst van ADSL vervangen met een fatsoenlijke Pentium, omdat het duidelijk was dat hij het niet optimaal meer trok op ADSL. Ondanks vele pogingen en geen enkele update die jaren niet ger00t. :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...