Ga naar inhoud

msql automatisch starten


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ben met de database frontend "Rekall" aan het expirimenteren die bij Suse 9.1 geleverd wordt. Om een MSQL database te kunnen maken moet echter de MSQL server worden gestart. Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik de server bij het booten automatisch kan laten starten. En nog een vraagje: als de server is gestart hoe kan ik dan een database aanmaken die ik vervolgens met Rekall kan bewerken?
Link naar reactie
Als je Mandrake hebt, start dan drakconf, dan kun je aangeven dat MySQL bij het booten gestart moet worden (als je MySQL via Mandrake rpm geïnstalleerd hebt). Handmatig: (dit werkt, ik weet niet of het de meest nette methode is, werk nog niet zo lang met linux) zet een script dat de mysql daemon start (mysqld of zo?) in /etc/init.d (staat er misschien zelfs al). Voeg dan een Sxxmysql symlink toe in /etc/rc.d/rc3.d: [code:1:03bb46f560]cd /etc/rc.d/rc3.d ln -s ../init.d/mysql[/code:1:03bb46f560] Doe hetzelfde in rc5.d als je MySQL wilt laden als je grafisch opstart en in rc1.d als je in single user modus opstart. Zet ook een Kxxmysql symlink in rc0.d (systeem afsluiten) en rc6.d (opnieuw opstarten), zodat MySQL netjes afgesloten wordt als je het systeem afsluit. Op de plaats van xx vul je 2 cijfers in die de volgorde tijdens het booten bepalen (zie inhoud /etc/rc.d/rc3.d).
Link naar reactie
[quote:4c69498af0="henk46"] Om een MSQL database te kunnen maken moet echter de MSQL server worden gestart. Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik de server bij het booten automatisch kan laten starten. (..) Ik werk met Suse Linux 9.1. (..) Ik weet niet hoe ik een script moet maken of wat een "deamon" is.[/quote:4c69498af0] MYSQL kun je ook automatisch laten starten via YaST2. KDE menu > Systeem > YaST > Systeem > Runlevel editor. Selecteer met de pijltjes toets omlaag mysql. Klik dan op inschakelen. Dan verschijnt er een venster die meld wat er is gewijzigd. Kopieer deze info naar een tekst bestand. En klik op OK en Afronden. Op het Nu worden de runlevel wijzigingen opgeslagen dialoog, klik je op JA en Sluiten.
Link naar reactie
Ok, bedankt voor alle info. Heel duidelijk. De MYSQL server draait nu. Ik kan ook een database maken met de standaard ingestelde database "test". Maar ik wil meerdere databases gaan maken en het lijkt mij niet handig steeds dezelfde database daarvoor te gebruiken. Nu heb ik al geleert hoe je een nieuwe database kan aanmaken. Nl met "mysqladmin create dbnaam". Ik heb hier inderdaad de database "calculatie" aangemaakt. Echter, als ik Rekall opstart en de nieuwe database "calculatie" probeer te maken kan ik bij het kiezen van de database nog steeds uitsluitend kiezen voor de database "test".
Link naar reactie
[quote:49de19afb9="henk46"]Ok, bedankt voor alle info. Heel duidelijk. De MYSQL server draait nu. Ik kan ook een database maken met de standaard ingestelde database "test". Maar ik wil meerdere databases gaan maken en het lijkt mij niet handig steeds dezelfde database daarvoor te gebruiken. Nu heb ik al geleert hoe je een nieuwe database kan aanmaken. Nl met "mysqladmin create dbnaam". Ik heb hier inderdaad de database "calculatie" aangemaakt. Echter, als ik Rekall opstart en de nieuwe database "calculatie" probeer te maken kan ik bij het kiezen van de database nog steeds uitsluitend kiezen voor de database "test".[/quote:49de19afb9] je moet ervoor zorgen dat user x toegang heeft tot je nieuwe database Wat ik vaak in huis/tuin/keuken omgevingen doe is één gebruiker te maken die toegang heeft (vanaf bijv 1 hosts toegang heeft tot alle dimensies en dba rechten heeft
Link naar reactie
vergeet dimensies.. ik zat met me hoofd in een OLAP omgeving.. ik bedoel tabellen. user x is gewoon een database user die je aanmaakt. Database users zijn anders als gewone user. want het zijn database users. ik kan als user kayjay inloggen op database blaat op host blabla via user bleh zeg maar een database user heeft rechten per host, over een tabel, database en kan bijvoorbeeld enkel, lezen ,schrijven of misschien enkel lezen, en ook weer iet deleten of updaten.. of zo DBA rechten zijn rechten waarmee het mgelijk is om rechten toe te kennen aan je zelf of anderen. Die rechten kunnen weer van alles zijn. Als je nog niet weet wat ik bedoel, zul je denk ik eerst eens een boek over RDBMS's moeten lezen
Link naar reactie
Ik heb een cursus sql gehad. Heb met acces gewerkt. Maar zoals je misschien weet kun je met acces zomaar een database maken zonder verder iets te hoeven regelen. Met Linux kan dat echter niet omdat je met een frontend werkt zonder ingebouwde database engine zoals bij acces. Het gaat mij om het aamaken van een databas in de engine en de koppeling met de frontend. In dit geval Rekall. Bij Suse zit in de Mysql engine standaard de database "test". Deze database kan ik met Rekall benaderen en bewerken. De vraag is hoe ik naast de database "test" nog een andere database kan aanmaken (die "calaculatie" heet) en hoe ik die kan aanroepen en bewerken met Rekall.
Link naar reactie
[quote:f5e787cf1e="henk46"]Ik heb een cursus sql gehad. Heb met acces gewerkt. Maar zoals je misschien weet kun je met acces zomaar een database maken zonder verder iets te hoeven regelen.[/quote:f5e787cf1e] Access is niet volledig SQL compliant. [quote:f5e787cf1e] Met Linux kan dat echter niet omdat je met een frontend werkt zonder ingebouwde database engine zoals bij acces.[/quote:f5e787cf1e] Access met een SQL database vergelijken is appels met peren vergelijken. in elke SQL database zal je met rechten/grants in aanmerking komen. Dat is maar goed ook. Stel je voor dat elke gebruiker een drop database statement kan uitvoeren . Access is een leuk programaatje voor je persoonlijke adresboekje of als rapportage tool. Als database is het waardeloos. Kijk eens naar mysqlcc Daarmee kan je prima databases aanmaken, gebruikers beheren e.d. wat Rekall is weet ik niet. Ken ik niet, interesseert me overigens ook niet Maar realiseer je dat je gebruikers frontends en werktools/dba progsels gescheiden houdt. [quote:f5e787cf1e] Bij Suse zit in de Mysql engine standaard de database "test". Deze database kan ik met Rekall benaderen en bewerken. De vraag is hoe ik naast de database "test" nog een andere database kan aanmaken (die "calaculatie" heet)[/quote:f5e787cf1e] kijk eens naar mysqlcc als je dba werkzaamheden moet verrichten anders kan ik je /usr/bin/mysql aanraden: [code:1:f5e787cf1e] mysql -u root -h localhost [/code:1:f5e787cf1e] Er zijn overigens honderden verschillende database frontends voor mysql. Als rekall je niet bevalt, kies je een andere. net zoals er ook tientallen rapportage omgevingen zijn die werken op PostgreSQL en Sybase en Oracle, en er ook tientallen gemakkelijke beheersprogsels voor deze platformen is heb je dat ook voor het mysql filesystem ;)
Link naar reactie
[quote:f99fce17ed="henk46"] Bij Suse zit in de Mysql engine standaard de database "test". Deze database kan ik met Rekall benaderen en bewerken. De vraag is hoe ik naast de database "test" nog een andere database kan aanmaken (die "calaculatie" heet) en hoe ik die kan aanroepen en bewerken met Rekall.[/quote:f99fce17ed] Het is me nog niet duidelijk hoe je Mysql nu hebt gestart. Was dat zoals ik had geadviseerd via de Runlevel editor? Had de info die de venster toonde nog op gevolgd? Ik bedoel dus deze info [quote:f99fce17ed] /etc/init.d/mysql start retourneerde 0 (succes): Creating MySQL privilege database and starting MySQL... Preparing db table Preparing host table Preparing user table Preparing func table Preparing tables_priv table Preparing columns_priv table Installing all prepared tables 040905 8:03:24 /usr/sbin/mysqld: Shutdown Complete PLEASE REMEMBER TO SET A PASSWORD FOR THE MySQL root USER ! To do so, start the server, then issue the following commands: /usr/bin/mysqladmin -u root password 'new-password' /usr/bin/mysqladmin -u root -h linux.site password 'new-password' See the manual for more instructions. You can test the MySQL daemon with the benchmarks in the 'sql-bench' directory: cd sql-bench ; perl run-all-tests Please report any problems with the /usr/bin/mysqlbug script! The latest information about MySQL is available on the web at http://www.mysql.com Support MySQL by buying support/licenses at https://order.mysql.com ..done[/quote:f99fce17ed]
Link naar reactie
Kayaj schreef: "Access met een SQL database vergelijken is appels met peren vergelijken. in elke SQL database zal je met rechten/grants in aanmerking komen. Dat is maar goed ook. Stel je voor dat elke gebruiker een drop database statement kan uitvoeren . Access is een leuk programaatje voor je persoonlijke adresboekje of als rapportage tool. Als database is het waardeloos. Kijk eens naar mysqlcc Daarmee kan je prima databases aanmaken, gebruikers beheren e.d. wat Rekall is weet ik niet. Ken ik niet, interesseert me overigens ook niet Maar realiseer je dat je gebruikers frontends en werktools/dba progsels gescheiden houdt." Nu Kayay dat lijkt mij een beetje overdreven. Met acces heb ik een zeer compleet calculatieprogrammaatje gemaakt voor de bouw. Ik bereken er werkelijk alles mee en sla alle data keurig op in (relationele) databases. Het programma is natuurlijk zo instabiel en onveilig als de pest maar je kunt er werkelijk alles mee. En dat met relatief weinig studie. Ik ben bouwvakker met lts en kon ermee uit de voeten. Wat dat betreft is mysqlcc nog een taaie hap. Maar het grootste probleem met Linux programma's in het algemeen is wel het gebrek aan goede leerboeken. Ik zal maar weer eens kijken bij de gegeven links. Helaas is de internet info meestal in het Engel. Jolo, iemand heeft voor mij de database Mysql zo ingesteld dat hij opstart met booten. Alleen wat hij zoals de meeste nerds zo snel dat ik niet kon volgen wat hij deed en uitleg was er ook niet bij. Volgende zal ik proberen de runlevel editor aan te passen. Dat zal nu wel lukken denk ik.
Link naar reactie
[quote:403d83c9a6="henk46"] Nu Kayay dat lijkt mij een beetje overdreven. Met acces heb ik een zeer compleet calculatieprogrammaatje gemaakt voor de bouw. Ik bereken er werkelijk alles mee en sla alle data keurig op in (relationele) databases. Het programma is natuurlijk zo instabiel en onveilig als de pest maar je kunt er werkelijk alles mee. En dat met relatief weinig studie. Ik ben bouwvakker met lts en kon ermee uit de voeten. Wat dat betreft is mysqlcc nog een taaie hap. Maar het grootste probleem met Linux programma's in het algemeen is wel het gebrek aan goede leerboeken. Ik zal maar weer eens kijken bij de gegeven links. Helaas is de internet info meestal in het Engel. [/quote:403d83c9a6] probeer maar ees een query met een paar innerjoins en een paar left outer joins..dan snap je wel wat ik bedoel.of een subselect binnen een subselect. Iemand die een beetje ervaring heeft met databeesten loopt met access heel gauw tegen de lamp. Neem dat maar van mij aan. [quote:403d83c9a6] Jolo, iemand heeft voor mij de database Mysql zo ingesteld dat hij opstart met booten. Alleen wat hij zoals de meeste nerds zo snel dat ik niet kon volgen wat hij deed en uitleg was er ook niet bij. Volgende zal ik proberen de runlevel editor aan te passen. Dat zal nu wel lukken denk ik.[/quote:403d83c9a6]/sbin/chkconfig mysql on
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...