Ga naar inhoud

Opera voor Slackware 10


anoniem

Aanbevolen berichten

Graag zou ik Opera willen installeren op mijn slack 10 box. Nu komt deze in echter in verschillende smaken. De .rpm en .deb moet ik niet hebben, maar er zijn dan nog 5 verschillende tar.gz smaken. Wie weet welke ik moe hebben ? Zelf denk ik de 'QT Share SuSE/Debian/Others' variant, maar dat weet ik niet zeker . Is dit de juiste keuze ?
Link naar reactie
Static wil juist zeggen dat alles van QT (in dit geval) meegelinkt wordt in de executable. Het maakt dus een onderdeel uit van het programma zelf. Als je 100 progs zou hebben die QT gebruiken en die hebben het allemaal static gelinkt .... dan zou je 100x QT op je schijf staan... en erger.... voor elk van die programma's (als je het uitvoert) ook in het geheugen.
Link naar reactie
Even twee misconcepties uit de weg helpen: Bilbo: de boel wordt wel een beetje smart gelinkt, dus QT wordt niet [b:0754934523]volledig[/b:0754934523] in elk programma meegelinkt, dus met de ruimteverspilling zal het wel meevallen. Maximilaan: static binaries *laden* sneller dan dynamic. By dynamische moet de dynamic linker nl. alle symbols lokaliseren. Om die reden worden bij fork benchmarks ook altijd static binaries gebruikt. Static binaries worden alleen een probleem als je er veel gaat laden.
Link naar reactie
Klopt, maar een static qt-programma draaien op een systeem waarop qt al is geladen (bijv. omdat je kde gebruikt) betekent wel dat je meer resources nodig hebt (omdat je delen van Qt 2 x geladen hebt). Hierdoor wordt het systeem (als je weinig resources hebt) trager dan wanneer je opera dynamisch was gelinkt. statisch gelinkt betekent overigens niet altijd dat het programma sneller is. Het aloude Netscape bijv. startte altijd erg traag op omdat het statisch gelinkt was met Motif, en eerst die toolkit in het geheugen moest gooien voordat het programma zelf kon starten.
Link naar reactie
[quote:9636e9a0f6="maximilaan"] statisch gelinkt betekent overigens niet altijd dat het programma sneller is. Het aloude Netscape bijv. startte altijd erg traag op omdat het statisch gelinkt was met Motif, en eerst die toolkit in het geheugen moest gooien voordat het programma zelf kon starten.[/quote:9636e9a0f6] Dat is onzin, dat moet ook gebeuren als het dynamisch gelinkt is. De enige sitatie dat dat verschil maakt is als je het hele bibliotheek meelinkt (motif is BTW niet zo groot). Na het verschijnen van Mozilla (dat eerst nog op motif gebaseerd was), was het net zo traag, ondanks het feit dat het dynamisch gelinkt was. Netscape was gewoon over de jaren een groot monster geworden.
Link naar reactie
[quote:70ba2b2beb="maximilaan"]Klopt, maar een static qt-programma draaien op een systeem waarop qt al is geladen (bijv. omdat je kde gebruikt) betekent wel dat je meer resources nodig hebt (omdat je delen van Qt 2 x geladen hebt). Hierdoor wordt het systeem (als je weinig resources hebt) trager dan wanneer je opera dynamisch was gelinkt.[/quote:70ba2b2beb] Overigens geldt dit alleen voor de .text sectie van een library, niet voor .data en .bss (gelukkig is .text meestal relatief groot ;)). .data en .bss worden per proces gealloceerd.
Link naar reactie
[quote:1e80bfaa70="danieldk"]Even twee misconcepties uit de weg helpen: Bilbo: de boel wordt wel een beetje smart gelinkt, dus QT wordt niet [b:1e80bfaa70]volledig[/b:1e80bfaa70] in elk programma meegelinkt, dus met de ruimteverspilling zal het wel meevallen. [/quote:1e80bfaa70] Dat weet ik wel daniel.... maar hoe leg je dat uit aan iemand die niet weet wat linken is? Wil die het wel weten?
Link naar reactie
[quote:9a12a49397="Bilbo"][quote:9a12a49397="danieldk"]Even twee misconcepties uit de weg helpen: Bilbo: de boel wordt wel een beetje smart gelinkt, dus QT wordt niet [b:9a12a49397]volledig[/b:9a12a49397] in elk programma meegelinkt, dus met de ruimteverspilling zal het wel meevallen. [/quote:9a12a49397] Dat weet ik wel daniel.... maar hoe leg je dat uit aan iemand die niet weet wat linken is? Wil die het wel weten?[/quote:9a12a49397] Nou ik weet misschien niet wat linken is, maar nu wil ik het wel graag weten :D . Opera draait inmiddels hoor en het was een eitje. Er zit namelijk een install.sh script bij die alles regelt :) Het ging zo snel dat ik twijfelde of er wel iets gebeurd was..., het stond er op inclusief het mooie icoontje voor onder X :)
Link naar reactie
[quote:8db11a7326="maximilaan"].. en waarom niet gewoon alles statisch is gelinkt; als het niet meer resources gebruikt of tot performance verlies lijdt, waarom niet alles statisch linken? Scheelt je een hoop dependencie-ellende [/quote:8db11a7326] Bedenk wat er gebeurd als er een lek zit in een triviale library als libssl of libpng. Dat is een groot voordeel van dynamisch linken, het is veel minder onderhoudsintensief.
Link naar reactie
[quote:0a63e18b45="maximilaan"]Daar tegenover staat dat secure systems, zoals OpenBSD, voor statisch gelinkt kiezen[/quote:0a63e18b45] Wrong! BSD's gebruiken vaak statisch gelinkte binaries voor /bin en /sbin, om te voorkomen dat er geen onbruikbaar systeem overblijft als er problemen zijn. FreeBSD en NetBSD hadden dit ook, maar zijn overgegaan naar het dynamisch linken van /bin en /sbin, en bieden nu /rescue aan, wat praktisch dezelfde binaries bevat, maar dan statisch gelinkt. In de bootloader kun je met de "-a" parameter het pad naar init opgeven, mochten er dan problemen zijn, dan kun je gewoon /rescue/init starten ipv /sbin/init, en wordt automatisch het statisch gelinkte systeem gestart. Vergeet niet dat veel *BSDers vaak het OS opnieuw compileren, en een relatief hoog gehalte ontwikkelaar is. De kans op een /bin, /sbin of /rescue screw-up is dan een stuk groter. Maar dit heeft dus weinig met security te maken. (BTW. /bin en /sbin linken op BSD bijna alleen tegen libc aan, dus recompilen is bijna nooit nodig, omdat er bijna nooit kwetsbaarheden in libc gevonden worden.) [b:0a63e18b45]/me cluebats M3ssi4h :p[/b:0a63e18b45]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...