Ga naar inhoud

Verschillend geheugen. Probleem voor Linux?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb nog een oudere laptop staan: Celeron 400mhz, 6GB HD, 32MB RAM+128MB RAM. Momenteel draait er nog Win98 op. Ik heb er ooit eens Win2k/XP op proberen installeren. Tijdens de installatie stuitte ik echter op een foutmelding. Beide versies kunnen er blijkbaar niet mee overweg dat het 32MB RAM latje aan 66mhz draait en het 128MB RAM latje -dat later is bijgekocht- aan 100mhz. Volgens de instructies die bij de laptop kwamen kan mijn moederbord zowel de 66mhz als de 100mhz aan. Als er een latje van 100mhz zou inkomen zou dit gewoon draaien aan 66mhz. Nu mijn vraag: maakt Linux hier ook een probleem van? Ik zou die laptop namelijk graag gebruiken om Linux beter te ontdekken. Mijn huidige ervaringen beperken zich tot enkele Live cd's van Suse en Mandrake en ik wil meer! :wink: Verder heb ik hier ook nog een aantal oudere distro's liggen: Suse 6.4 en Corel Linux. Bij de Corel Linux kwam ook een zeer dik engelstalig boek. Gezien de leeftijd van de laptop denk ik dat die versies wel goed zijn? Ik lees dit forum al een tijdje en heb begrepen dat Slackware en Debian hier de voorkeur hebben. Ik heb ook Slackware 10 gedownload. (install 1+install2) Zou dit er eventueel op draaien? Ik ben namelijk 'aangestoken' door het verhaal van Roeland over OldSchoolLinux en ik besef ook dat Linux meer is dan de KDE of Gnome versie die je draait. Kennis van de console staat nog altijd centraal. Ik weet dat Roeland zegt om geen vragen op forum's te stellen, maar ik ben ook nog niet begonnen :wink: Alvast bedankt voor jullie reacties! Een enthousiaste newbie.
Link naar reactie
[quote:f47658ed46="mlouage"]Ik heb nog een oudere laptop staan: Celeron 400mhz, 6GB HD, 32MB RAM+128MB RAM. (..) 32MB RAM latje aan 66mhz draait en het 128MB RAM latje -dat later is bijgekocht- aan 100mhz. (..) Nu mijn vraag: maakt Linux hier ook een probleem van? (..) Ik heb ook Slackware 10 gedownload.[/quote:f47658ed46] Ik heb zelf hier ook nog een oude pc staan, een Pentium II 266 Mhz met een 66Mhz en een 100Mhz geheugen module. Ik heb daar meerdere Linux distro's op geïnstalleerd. SuSE 9.1 Prof Mandrake 10 Slackware 10. Overigens heeft ook Windows 2000 Prof er geen problemen mee. Heb je het geheugen al eens getest met [url=http://www.memtest86.com/]memtest86?[/url]
Link naar reactie
mlouage, een lang durende memtest86 test kan wel nuttig zijn. Het installeren van Win2k/XP gaf bij jouw toch foutmeldingen, waarvan je dacht dat te maken hadden met die 66mhz en 100mhz geheugen modules. Wellicht waren die foutmeldingen er wegens fouten in het geheugen. Ook GNU/Linux zal niet blij zijn met fouten in het geheugen.
Link naar reactie
Jolo, na meer dan 5u30 heb ik het programma Memtest86 gestopt. Er stond nog altijd een 0 bij Errors. Als er iets fout had geweest met het geheugen zou het programma het wel al gemeld hebben zeker? Ik dan maar de proef op de som genomen en een Linux install gedaan. Voorlopig heb ik gekozen voor Mandrake omdat de laptop nog een week gewoon als internet/mail pc voor moeder moet dienen én (misschien nog belangrijker) ik heb nu weinig tijd omwille van een aantal examens. Bij deze dus een belofte: als de examens gedaan zijn gaat Mandrake eraf en begin ik aan mijn Slack-avontuur :wink: Bedankt voor jullie reacties allemaal! [size=9:0571570d04](En Maarten gaat nu weer studeren :wink: )[/size:0571570d04]
Link naar reactie
op zich zegt dat natuurlijk niks, omdat de test nog niet was afgerond. Wat de rammodules betreft, in welke volgorde staan ze? Het lijkt me verstandig dat de 128 mb vooraan staat, zodat die als eerste wordt aangesproken. Verder zou het ook nog eens zo kunnen wezen dat beide modules elkaar bijten. Als het systeem instabiel blijft, trek dan eens die 32 mb eruit en kijk hoe het systeem zich dan gedraagt. Als het dan wel opeens stabiel is, dan weet je genoeg :) Max
Link naar reactie
God ja, weet je, ik heb de installatie van Mandrake vlekkeloos doorlopen. Na een paar uurtjes te werken met het systeem kan ik niet zeggen dat het instabieler zou draaien dan toen er Win98 opstond, in tegendeel zelfs. Probleem met het RAM is dat de 32MB 'vast' zit op het moederbord en ook als eerste wordt aangesproken. Er is maar één uitbreidingsslot en daar zit dus nu de 128MB. Toen de laptop werd gekocht zat er wel in dat uitbreidingsslot een 32MB latje. Mss dat ik dat er nog eens kan insteken, maar 64MB RAM zal gewoon te weinig zijn. En zoals gezegd, alles draait :wink: [size=9:b8284956fe]PS: Is het normaal dat Memtest zolang duurt?[/size:b8284956fe]
Link naar reactie
[quote:ed8e7bcee9="mlouage"]Jolo, na meer dan 5u30 heb ik het programma Memtest86 gestopt. Er stond nog altijd een 0 bij Errors. Als er iets fout had geweest met het geheugen zou het programma het wel al gemeld hebben zeker? [/quote:ed8e7bcee9] [quote:ed8e7bcee9="maximilaan"]op zich zegt dat natuurlijk niks, omdat de test nog niet was afgerond. [/quote:ed8e7bcee9] Het is een doorlopende test. Als de Pass bij 100 % komt, en de Pass naar 1 gaat, dan begint de test weer opnieuw. Standaard staat de Test op Std. Als er dan nog aan het geheugen wordt getwijfeld, kan er ook worden gekozen voor All tests. Druk daarvoor als de test is gestart op de letter [b:ed8e7bcee9] c [/b:ed8e7bcee9] dan op cijfer [b:ed8e7bcee9] 2 [/b:ed8e7bcee9] dan op de [b:ed8e7bcee9] 3 [/b:ed8e7bcee9] [Enter] Onder Test staat dan All. De test duurt dan uiteraard nog langer. [quote:ed8e7bcee9="mlouage"]Probleem met het RAM is dat de 32MB 'vast' zit op het moederbord en ook als eerste wordt aangesproken. Er is maar één uitbreidingsslot en daar zit dus nu de 128MB. [/quote:ed8e7bcee9] Dat hoeft geen probleem te zijn. Op die Pentium II 266 Mhz heb ik ook een 64 MB 66 Mhz geheugen module vooraan gezet, dus in DIMM1. En een 64 MB 100 Mhz geheugen module in DIMM2. En daar heb ik jaren mee gewerkt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...