Ga naar inhoud

Beginnen met Linux


anoniem

Aanbevolen berichten

Hi, Ik wil een beetje gaan klungelen met *unix. Momenteel heb ik een appeltje met OSX, dus dat draait eigenlijk al op *nix. Liever ga ik niet in de terminal van OSX klungelen, voor het geval ik iets verkeerd doe en dus mijn hele systeem kwijt ben. Nu dacht ik om via Virtual PC er een linux distro op te gooien, maar ik wil graag weten met welke ik zou moeten beginnen. Ik wil een desktop environment, waarschijnlijk KDE. Maar ik wil ook graag gaan klungelen met het instellen van een apache server, installeren php, dat soort ongein. What to do and where to get it?
Link naar reactie
Hmz... Die multiboot moet ik dan eens naar gaan kijken. Ik heb nog nooit echt met een multiboot gewerkt op mn macje.. Ja, OS 9 / OS 10, maar dat was standaard zo. Volgens mij heb ik nog een Suse 8 of een Suse 9 liggen. Ook nog een oudere Redhat. Beiden zijn een jaartje oud en heb ik nooit wat mee gedaan. Maar ik begrijp dat Knoppix in principe dus aan te bevelen is?
Link naar reactie
leuke van knoppix is dat het volledig vanaf cd draait. je hoeft dus niks te installeren etc. Kun je kijken of linux iets voor je is, zonder dat je het risico loopt dat je iets sloopt. Houd er wel rekening mee dat Linux niet zonder meer op de mac draait. Je kunt dus niet zomaar een Linux-doos pakken en installeren, je moet een Linux-variant hebben die voor de mac is gemaakt. Max
Link naar reactie
Meneer Koekepeer, Eigenlijk kan het allemaal veel simpeler ! De kans dat je jouw Apple systeem opkloot door ergens verkeerd te klikken, is aanmerkelijk groter dan dat je de boel verziekt door er met een console in te frotten. Maar goed, wat jij moet doen is heel simpel Maak naast je gewone account een tweede acount aan b.v. [b:b21b720566]knutsel[/b:b21b720566] en geef die gewoon standaard rechten. Als meneer knutsel nu iets opkloot, is dat dan jammer voor meneer knutsel, maar verder zal het je Mac niet van slag brengen, want 'knutsel' kan enkel zijn eigen bestandjes verzieken, who cares. Erg vreemd dat nog niemand dat idee aan de hand heeft gedaan. Het is n.l. een veel betere oplosing dan een gammele PC te emuleren in de hoop dat daar een gammel Linux systeem op zal draaien. Verder moet je niet gaan "klungelen" maar gaan expirimenteren. klungelen is meer iets voor Die hard MicroSoft gebruikers. wees iig niet bang je appletje te verzieken, mij is het ook nog nooit gebeurd, ik ik kan soms knap domme dingen doen :oops:
Link naar reactie
Het is wel mogelijk om Linux op VirtualPC te draaien, ik heb het al meerdere keren gedaan. Tenzij MS leuke manieren gevonden heeft het te blokkeren. En Knoppix, PCLinuxOS, whatever zal in hun standaarduitvoering niet draaien op native Mac (wel onder VPC), omdat je bak een PowerPC CPU heeft. Als je het naast MacOSX wilt draaien heb je dus een distributie nodig voor je Mac (bijv. YellowDog, Debian, ...).
Link naar reactie
Maar als ik in die terminal ga zitten 'experminteren', kan ik dan niet het systeem verklungelen? Of kan meneer de knutselaar daar niet bij omdat hij geen admin is? Is het daarnaast ook mogelijk om per gebruiker een ander localhost te hebben. Ik wil nml ook gaan experimenteren met PHP5, maar het is nog niet mogelijk om klanten producten in PHP5 aan te bieden.
Link naar reactie
> Het is wel mogelijk om Linux op VirtualPC te draaien, ik heb het al meerdere keren gedaan. Tenzij MS leuke manieren gevonden heeft het te blokkeren. Ik probeerde het met Suse9.1-eval en dat ging niet. Toen dacht ik dat het allemaal niet ging. Ik zou met een mac echt wel op MacOsX blijven zitten. Wel zou ik dus een live-cd zoeken om lekker wat te prusten. Pas als dat echt zou bevallen, zou ik een multiboot overwegen. Eerder nog een virtual oplossing... dacht ik zo...
Link naar reactie
Wel, het online boek van Knepsel ziet er veelbelovend uit ! Maar loop es bij de Slegte binnen en koop daat voor 5 euro een goed UNIX boek ! verder is het eigenlijk vrij simpel. login en tiep [b:a981cce0b2]help[/b:a981cce0b2] dan krijg je meestal al een lijst met meest voor de hand liggende zaken. vervolgens tik je voor elk commando dat je in die help vind [b:a981cce0b2]man commando[/b:a981cce0b2] dus voor het commando [b:a981cce0b2]ls[/b:a981cce0b2] tiep je in [b:a981cce0b2]man ls[/b:a981cce0b2] verder is het erg zinvol om eens op zoek te gaan naar het LinuxDocumentationProject (ldp) daarin vind je bergen Howto's waarin voor alle problemen in de wereld een pasklare oplossing wordt geboden. En dan .... is er natuurlijk .... internet ;) meer heb ik ook nooit gedaan. vragen kun je verder uiteraard hier stellen
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...