Ga naar inhoud

Linux applicaties kunnen nu draaien onder Solaris!


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi, Het volgende berichtje wilde ik jullie niet onthouden: [quote:2447991718] The new Solaris 10 OS lets you run Linux applications on their own, unchanged ? or side by side with Solaris applications Customers who want the stability and security of the Solaris Operating System and the flexibility to use Linux applications won't have to wait much longer. The Solaris 10 OS will include a remarkable new feature that allows Linux applications to run unchanged. Code-named Project Janus, this optional kernel service will run Linux applications at near-native speeds. Not only is Sun providing leading Linux compatibility, Project Janus is built into the Solaris OS ? at no extra charge. [/quote:2447991718] [url=http://64.4.46.250/cgi-bin/linkrd?_lang=EN&lah=444a0d417cb9eba3e5bdf1a2dd5a4802&lat=1091686568&hm___action=http%3a%2f%2fsee%2esun%2ecom%2fApps%2fDCS%2fmcp%3fr%3d70042khF4Abpy0120003jaT042khF0m8xzx8xo2]Link[/url] Ik vind het uitermate positief dat de toenemende populariteit van Linux ertoe leidt dat Sun ervoor zorgt dat Linux applicaties zonder modificaties onder Solaris kunnen draaien! Een positieve stap om Linux applicaties populairder te maken, lijkt me! Groet, Philip
Link naar reactie
Zeurpieten heb je altijd ;) Het is idd een opsteker voor Linux dat na BSD nu ook Solaris dit OS serieus neemt en de mogelijkheid biedt om Linux-programma's zonder meer te draaien. Dat dit met opensource-software veelal al mogelijk was doet er ergens niet toe, omdat dat in principe geen Linux-programma's zijn (KDE wordt bijv een UNIX-desktop genoemd, geen Linux-desktop). Max
Link naar reactie
[quote:0c64edf7b0="m3ssi4h"]Over het algemeen hoor ik vrij positieve reacties over Solaris. Erg stabiel, veilig en goed gedocumenteerd. En voor particulieren gratis te gebruiken.l[/quote:0c64edf7b0] Zeker reacties van mensen die er niet dagelijks mee werken, en die er zelf niet op developpen ! Veilig kan ik het op zich wel noemen, in die zin dat Solaris stijf zit van de eigenaardigheden die het lastig maken het spul op een behoorlijke manier te beheren. Maar documentatie... tja ik vind het meeste wel, maar het is een langdurige zoektocht. Wat het gratisch downloaden betreft, moet ik nog es goed nakijken, maar voor zover ik weet geld dat enkel voor de X86 versie, en welk verstandig mens wil er nu Solaris op een X86 draaien ? Overigens (back on topic) zou het eigenlijk zo moeten zijn dat applicaties zonder meer op een UNIX systeem te compileren vallen. Maar (net als veel andere UNICes) ligt de praktijjk nogal anders. moet vrijwel altijd rekening houden met andere implementaties, of andere include files. zelfs onder verschillende Linux distro's kom je op dat laatste vlak nogal eens problemen tegen.
Link naar reactie
[quote:5aa433354a]zelfs onder verschillende Linux distro's kom je op dat laatste vlak nogal eens problemen tegen.[/quote:5aa433354a] Heel veel opensource software is heel erg Linux-minded geschreven, daar hebben wij zielen die ook BSD gebruiken nogal vaak last van. Het valt je echt smerig tegen hoeveel software out-of-the-box op *BSD compileert, gelukkig hebben we pkgsrc en ports, zodat de boel automatisch gepatcht wordt zodat het niet alleen op Linux werkt. Maar het is soms wel een drama :(.
Link naar reactie
[quote:79232ac7b6="capt.501"] Wat het gratisch downloaden betreft, moet ik nog es goed nakijken, maar voor zover ik weet geld dat enkel voor de X86 versie, en welk verstandig mens wil er nu Solaris op een X86 draaien ? [/quote:79232ac7b6] De SPARC versie is ook gratis :) En wat is er nu raar aan om solaris op een X86 te draaien. Dat moet iedereen toch zelf weten. De geruchten doen nog wel eens de ronde dat Sun Solaris volledig open-source maakt dus dat kan voor de toekomst nog wel eens interessant zijn.
Link naar reactie
[quote:fbac124450="maximilaan"]Leuk nieuwtje voor BSD-aanhangers: het NL-team van KDE is bezig met het porten van K3B naar FreeBSD :)[/quote:fbac124450] Mja, ik denk dat het mooier zou zijn als meer software /echt/ portable wordt geschreven. Dat je er niet een project van hoeft te maken om iets op BSD of Solaris o.i.d. te compileren... -Roeland
Link naar reactie
[quote:e80a9eb3c4="maximilaan"]Tja, een cd-brandprogramma platformonafhankelijk schrijven.. Dat lijkt me lastiger dan bijv. een platformonafhankelijke browser. [/quote:e80a9eb3c4] Gebruikt K3B niet gewoon cdrecord? En ja, Solaris code, je wilt niet weten hoeveel propietary code van anderen daar inzit. Opensource? Ja, over 10 jaar misschien :p, of slechts stukken...
Link naar reactie
[quote:d54bb24c6e="maximilaan"]Tja, een cd-brandprogramma platformonafhankelijk schrijven.. Dat lijkt me lastiger dan bijv. een platformonafhankelijke browser. Max[/quote:d54bb24c6e] Reken maar ! Ben er dagelijks mee bezig. Je komt echt de vreemste problemen tegen. Mesiah, Ik weet niet welke ervaring jij hebt met Solaris op x86, maar ik kan je verzekeren dat je Free/Open/Net/BSD echt heel wat bruikbaarders krijgt. Solaris X86 was ooit bedoeld geweest om mensen thuis te kunnen laten wennen an Solaris Sparc. Een legitieme reden om een computer als studiemateriaal bij de belastingdienst te kunnen aanmerken. Maar als je net ietsd verder gaat dan het domweg instaleren van Solaris dan kom je er al snel achter waarom niemand het op een X86 wil draaien. Ik moet toegeven dat het op mijn SparcStation 5 wel prima draait Eigenlijk beter zelfs dan openBSD en beslist veel beter dan Linux
Link naar reactie
[quote:c0543118e4="capt.501"][quote:c0543118e4="maximilaan"]Tja, een cd-brandprogramma platformonafhankelijk schrijven.. Dat lijkt me lastiger dan bijv. een platformonafhankelijke browser. Max[/quote:c0543118e4] Reken maar ! Ben er dagelijks mee bezig. Je komt echt de vreemste problemen tegen. Mesiah, Ik weet niet welke ervaring jij hebt met Solaris op x86, maar ik kan je verzekeren dat je Free/Open/Net/BSD echt heel wat bruikbaarders krijgt. Solaris X86 was ooit bedoeld geweest om mensen thuis te kunnen laten wennen an Solaris Sparc. Een legitieme reden om een computer als studiemateriaal bij de belastingdienst te kunnen aanmerken. Maar als je net ietsd verder gaat dan het domweg instaleren van Solaris dan kom je er al snel achter waarom niemand het op een X86 wil draaien. Ik moet toegeven dat het op mijn SparcStation 5 wel prima draait Eigenlijk beter zelfs dan openBSD en beslist veel beter dan Linux[/quote:c0543118e4] Ik zelf heb geen ervaring met Solaris. Maar ik heb diverse beheerders gesproken die dat wel hadden. En die waren er behoorlijk enthousiast over. Maar ik begrijp van jullie dat Solaris een nogal k*t OS is. Userland een ramp, zit vol met eigenaardigheden en draait niet lekker op een X86.
Link naar reactie
Voor een UNIX systeem is het ook best heel aardig Maar je moet niet overdrijven hoor, want zo geweldig is het niet. Ik moet schoorvoetend toegeven dat er gewoon niets boven een serieuze LinuxDistro gaat. Maar ja solaris ga je tegenwoordig ook niet meer echt op een werkstation draaien he. Het is mer wat voor dikke servers. Ik heb niet de indruk dat Linux zo geweldig goed met pakweg 16 processors om kan gaan. En houwel Solaris niet uitblinkt in efficient memory management is het systeem wel heel geschikt voor een multiprocessor omgeving. Grootste probleem vind ik eigenlijk de eigenaardige manier waarop devices zijn gelinkt. technisch niet zo lastig maar voor een minder ervaren beheerder hopeloos waneer je speciale dingen wilt doen met rechten. daarnaast heeft Solaris 9 b.v. weer een onhebelijkheid gekregen waardoor je niet als gewone user CD/DVD's kunt afspelen. erg leuk, dan dwing je mensen dus om als root in te loggen... nu ja...als we dat toch doen, waarom dan niet gelijk ook alles als root doen. Thuis heb ik net op me antieke bakkie 2.6 geinstaleerd. een versie die om een of andere reden nog heel erg populair bij grote bedrijven is.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...