Ga naar inhoud

Slackware en atapi (brander)


Aanbevolen berichten

Hallo, Vanmorgen probeerde ik een cd'tje te branden, maar ver kwam ik niet. Na een 'cdrecord -scanbus' kreeg ik o.a. deze melding : "No such file or directory: cannot open /dev/pg* cannot open scsi driver." Ik draai slackware 10 en de standaard bare kernel volgens mij. Nu vermoed ik dus dat er geen support in de kernel zit voor het branden, omdat daar iets van scsi emulatie voor nodig is. Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen om dit toch werkende te krijgen ? Zelf heb ik nog nooit een kernel gemaakt, maar ik denk dat ik er hier niet anders kan ?
Link naar reactie
Je hoeft geen nieuwe kernel te bakken hoor, je moet gewoon scsi simulatie activeren. Dit kan door 'liloconfig' te draaien en bij de extra opties 'hdx=ide-scsi' te tikken waar je de x natuurlijk vervangt door de letter van je brander. Ook kun je afaik de ATAPI optie gebruiken van cdrecord die scsi-emulatie onnodig maakt, dus dev=ATAPI:/dev/hdc bijvoorbeeld. Een laatste optie is de 2.6.7 kernel gebruiken die op cd2 in de map testing staat (je moet dan upgradepkg doen op alsa-driver kernel-generic kernel-modules en kernel-source, geen kernel-headers! en daarna lilo -v draaien en rebooten). Onder 2.6.x is scsi-emu totaal overbodig namelijk. Kernel herbakken is dus in geen geval nodig.
Link naar reactie
[quote:204721bcae="Marcel de Reus"]Je hoeft geen nieuwe kernel te bakken hoor, je moet gewoon scsi simulatie activeren. Dit kan door 'liloconfig' te draaien en bij de extra opties 'hdx=ide-scsi' te tikken waar je de x natuurlijk vervangt door de letter van je brander. Ook kun je afaik de ATAPI optie gebruiken van cdrecord die scsi-emulatie onnodig maakt, dus dev=ATAPI:/dev/hdc bijvoorbeeld. Een laatste optie is de 2.6.7 kernel gebruiken die op cd2 in de map testing staat (je moet dan upgradepkg doen op alsa-driver kernel-generic kernel-modules en kernel-source, geen kernel-headers! en daarna lilo -v draaien en rebooten). Onder 2.6.x is scsi-emu totaal overbodig namelijk. Kernel herbakken is dus in geen geval nodig.[/quote:204721bcae] De kernel upgrade naar 2.6 stel ik liever nog even uit, daarom heb ik voor de lilo optie gekozen. Hoewel ik eerst de 2e optie heb geprobeerd en cdrecord 2.0 gebruik, kreeg ik bij het gebruik van dev=atapi:/dev/hdc een melding dat het officiel nog niet werd ondersteund. Daarom dus toch maar via lilo...(hoe moet het eigelijk als je grub gebruikt ? :roll:) Nou ja, volgens mij moet het zo wel werken en ga ik zo eerst rebooten om scsi emulatie actief te maken...bedankt !
Link naar reactie
Na een reboot heb ik gelijk even geprobeerd om een kleine iso te branden (2x...ha,ha...vandaar). Scanbus detecteerde de brander gelijk en de eerste poging faalde helaas ? Hij heeft er geen toaster van gemaakt hoor, hij heeft de 1ste keer niet gebrand namelijk dus kon ik hem gewoon nog een keer gebruiken. De 2e poging ging vrij vlot, ik kreeg alleen een : "Warning : padding up to secsize" ? Maar de cd is gelukt :D [quote:8a4493b028="capt.501"]je moet de scsi emulatie module laden, verder heb je natuurlijk scsi cdrom support nodig. idescsi kun je in dat geval beter weglaten, dat bijt mekaar nog wel eens. Een kernel bakken is niet zo moeilijk hoor, zeker niet als je slack draait het loont zich nog wel de moeite.[/quote:8a4493b028] De scsi module wordt nu toch ook geladen ? Er wordt een parameter aan lilo meegegeven tijdens de boot dacht ik... Ik weet niet precies wat je met scsi cdrom-support bedoeld, maar het is een ATAPI brander, gewoon aan de ide-controller dus en die zijn scsi simulatie nodig en dat staat nu aan dankzij de extra parameter in lilo.(vraag me wel af hoe het dan met grub moet...kent die dezelfde parameter ?) Waarom moet ik idescsi dan weglaten ? Het lijk nu te werken...wat is dan het verschil tussen wat jij voorstelt en wat Marcel voorstelde ?
Link naar reactie
Die opmerking in lilo is er niet voor om de module te laden.... maar om te zorgen dat de ide module je brander met rust laat.... zodoende kan ie verbonden worden met de ide-scsi module. De ide module is van huis uit nogal gretig namelijk. Lees het maar eens na in /usr/doc/Linux-H[tab]/CD-W[tab] Is een beetje bejaard maar klopt nog steeds Sorry van die tabs.... ben slecht in bestandsnamen :D
Link naar reactie
[quote:5701ac7ea4="Bilbo"]Die opmerking in lilo is er niet voor om de module te laden.... maar om te zorgen dat de ide module je brander met rust laat.... zodoende kan ie verbonden worden met de ide-scsi module. De ide module is van huis uit nogal gretig namelijk. Lees het maar eens na in /usr/doc/Linux-H[tab]/CD-W[tab] Is een beetje bejaard maar klopt nog steeds Sorry van die tabs.... ben slecht in bestandsnamen :D[/quote:5701ac7ea4] Ha, ha...ja, zelf gooi ik ook overal * tussen hoor, vooral bij lange bestandsnamen :D Scsi emulatie moet wel aanstaan, want de brander wordt nu gewoon herkend en heb net m'n eerste cd-gebrand (die helaas onbruikbaar is). Nou ja...ik ga eerst maar wat lezen en me meer in cdrecord verdiepen, kijken wat je er allemaal me kunt ....
Link naar reactie
Kijk, bij grub werkt het ongeveer het zelfde heb ik net gelezen. [quote:7c09514505] Grub:Plaats achter de regel die jouw kernel boot de text: "hdd=ide-scsi" (zonder de "). B.v. "kernel /boot/vmlinuz-2.4.22 ro root=/dev/sda1 hdd=ide-scsi" (zonder de ") [/quote:7c09514505] Weet zo niet meer waar ik het heb gevonden...
Link naar reactie
Hmmm, het lijkt niet helemaal lekker te gaan. Ik ben nu wat met de schakelopties aan het spelen, maar desondanks heb ik toch al 3 cdr'tjes weg kunnen gooien. Daarom heb ik besloten om nu verder met een cd-rw te experimenteren...en dat lijkt tot nu toe steeds goed te gaan. Het zal wel komen omdat de brander vrij oud is en ook bijna 'opgebrand'. Ik kreeg overigens wel steeds een opc error...
Link naar reactie
Ja, slackware is een fijne distro :D Ik ben een tijdje geleden overgestapt op slackware, omdat er een harde kern slackware fanaten actief is hier op C!T en ik lees ook altijd positiefe berichten over slackware. Al eerder had ik met slackware gedraaid, maar daarna heb ik enkele uitstapjes gemaakt naar mandrake en redhat. Aangezien het niet helemaal was wat ik zocht wou ik weer terug naar slackware, maar in die tijd was ik ook bezich met een servertje en daar wou ik debian op zetten. Debian beviel mij zeer goed als server OS en daarom probeerde ik het ook als desktop os, maar dat viel toch wel tegen. Het is ideaal voor mijn servertje, maar veel dingen kon ik niet werkende krijgen op mijn desktop. Toen las ik van een mede-forum ganger hier een ongeveer identiek verhaal (weet niet meer wie). Die had ook een debian server en probeerde debian als desktop, maar die switchte uiteindelijk toch ook naar slackware. Dus toen dacht ik ook bij mezelf...slackware 10 is net uit...proberen ! :D Zo, dat was weer een heel verhaal...helemal offtopic misschien...., maar slackware bavalt mij dus goed...binnen 1 dag had ik zaken als geluid en video weer voorelkaar.
Link naar reactie
Slackware is cool Op NedLinux kreeg ik ook heel veel ieden over naar slack. Een aantal daarvan draait nu Gentoo (iets dat ik totaal niet zie zitten, in aanmerking genomen dat de meeste van die lieden niet eens weten wat een C compiler is) Wat SCSI emulatie betreft hangt het gedrag een beetje af van de kernelversie. in 2.2.x versies moest je b.v. IDE1 uitschakelen om SCSI emulatie fatsoenlijk aan de gang te krijgen (iets dat nergens gedocumenteerd stond) Later in 2.4 was dit niet eens meer mogenlijk. SCSI emulatie is binnen Linux ook wel eeen beetje een merkwaardig verhaal (meeste unix achtige systemen zien alles primair als SCSI devices, terwijl Liunx van IDE uit gaat) Ikzelf laad al die modules gewoon in [b:e88e2064eb]/etc/rc.d/rc.modules[/b:e88e2064eb] zoals dat bij slackware ook hoort in lilo zet ik nooit bootopties neer. annyhow de boel werkt nu kenlijk daar gaat het om. let wel, er zijn altijd meerdere mogelijkheden. sucses.
Link naar reactie
Het lijkt nu te werken :D Hoewel er wel steeds die 'OPC failed' melding / error wordt vermeld lukt het nu om cd-rw'tjes te branden :D Op cd'rs is het een ander verhaal, daar heb ik tot nu toe allemaal 'bierviltjes' van gemaakt, maar dat komt meer omdat mijn brander 'op' is denk ik. Er was ook 1 cd waarvan de directory structuur helemaal goe was, maar de bestanden 'niet aanwezig' wanner ik ze probeerde te openen. Dat laatste is denk ik gekomen omdat ik data met een verkeerde blokgrote heb gebrand...(zonder de -data optie, was ik toen denk ik vergeten). Heb de laatste dagen niet veel tijd gehad, maar ik zal mij zeker goed in de mogelijkheden gaan verdiepen van cdrecord. Ook zal ik eens gaan uitzoeken wat voor mogelijkheden er zijn om images te 'converten' naar iso.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik heb het eens op deze manier opgelost: [quote:3e0b0af4c4] Geprobeerd een cd te branden, maar XCDroast was niet geinstalleerd. De cdrtools trouwens wel. De meest recente XCDRoast opgehaald en geinstalleerd. Daarna geconfigureerd voor gebruik door alle users op mijn systeem, die in de lijst voorkomen. Ik kreeg de waarschuwing dat scsi-emulatie niet volledig was geinstalleerd. De lilo.conf aangepast, door de volgende regel toe te voegen: append="hdc=ide-scsi" En dan lilo opnieuw gestart door het commando (als root): lilo De volgende regels heb ik toegevoegd aan de /etc/modules.conf: options ide-cd ignore=hdd pre-install sg modprobe ide-scsi De hdd is mijn cd-brander. Ik kan ook scsi-emulatie aanzetten voor de cd-speler, die is hdd. Dan moet ik de regels in lilo en /etc/modules.conf als volgt aanpassen: lilo: append="hdc=ide-scsi hdd=ide-scsi" /etc/modules.conf: options ide-cd ignore='hdc hdd' pre-install sg modprobe ide-scsi Na het herstarten van de pc was te zien door het commando cdrecord -scanbus dat de scsi-emulatie aanstaat. Hierna werkte XCDRoast prima, het cd'tje is gebrand. [/quote:3e0b0af4c4] Greetz, dJezzer 8)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...