Ga naar inhoud

[knoppix]partitie voor /home gebruiken


Aanbevolen berichten

Sinds een maand heb ik windows verbannen door de partitie te wissen met QTparted, nu loop ik in mijn /partitie wat vol en wil ik graag mijn home partitie op de oude windows parititie kwijt. De nieuwe /home partitie heb ik in ReiserFS aangemaakt. Ik weet nog niet welke stappen in moet nemen om een gescheiden /home werkend te krijgen. Dit is de inhoud van mijn huidige fstab: [code:1:755e8e020f]# /etc/fstab: filesystem table. # # filesystem mountpoint type options dump pass /dev/hda4 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1 proc /proc proc defaults 0 0 /dev/fd0 /floppy vfat defaults,user,noauto,showexec,umask=022 0 0 usbdevfs /proc/bus/usb usbdevfs defaults 0 0 sysfs /sys sysfs defaults 0 0 /dev/cdrom /cdrom iso9660 defaults,ro,user,noexec,noauto 0 0 /dev/cdrom1 /cdrom1 iso9660 defaults,ro,user,noexec,noauto 0 0 /dev/dvd /dvd iso9660 defaults,ro,user,noexec,noauto 0 0 /dev/cdaudio /cdaudio iso9660 defaults,ro,user,noexec,noauto 0 0 /dev/cdrom1 /mnt/auto/cdrom1 auto users,noauto,exec,ro 0 0 # Added by KNOPPIX /dev/hda2 none swap defaults 0 0 # Added by KNOPPIX /dev/hda5 /mnt/hda5 vfat noauto,users,exec,umask=000 0 0 # Added by KNOPPIX /dev/hdb1 /mnt/hdb1 vfat noauto,users,exec,umask=000 0 0 [/code:1:755e8e020f] [img:755e8e020f]http://picserver.org/view_image.php/RT0ZWZ1J18M4/picserver.jpeg[/img:755e8e020f] Wie heeft voor mij een helping hand? Normaal probeer ik dingen altijd eerst zelf uit, maar dit mag niet fout gaan :wink: [/img]
Link naar reactie
Mount de partitie aan eoa mountpunt, bv eventjes /dev/dvd. Vervolgens kopieer je met [code:1:0315c102d5]cp -rp /home/* /dev/dvd[/code:1:0315c102d5] Je nieuwe /home weer unmounten, fstab aanpassen (mag je lekker zelf uitzoeken) en [code:1:0315c102d5]mount home[/code:1:0315c102d5]. Als het verder allemaal lekker werkt, unmount je weer /home en met een [code:1:0315c102d5]rm -r /home[/code:1:0315c102d5] gooi je de zooi van je oude /home weg. Weet wel zeker dat je het rm-commando goed gebruikt. Een undo-optie kent het namelijk niet.
Link naar reactie
Hoe dat grafisch moet weet ik niet, maar deze procedure helpt je wel verder zorg dat je root bent eerst je nieuwe partitie ergens mounten ik ga er even voor het gemak van uit dat het om [b:cbc27955b3]/dev/hda2[/b:cbc27955b3] gaat [b:cbc27955b3]mount -t reiserfs /dev/hda2 /mnt[/b:cbc27955b3] Dan de hele rotzooi copieren. cp -arv /home/* /mnt kijken of alles gelukt is [b:cbc27955b3]ls -l /mnt[/b:cbc27955b3] unmounten [b:cbc27955b3]umount /mnt[/b:cbc27955b3] fstab aanpassen voeg regel toe [I]/dev/hda2 /home reiserfs defaults 1 1[/I de oude zooi wissen LET OP !!! geen tiepvfoutje maken ! weg is weg ! [b:cbc27955b3]rm -r /home/*[/b:cbc27955b3] en effe mounten [b:cbc27955b3]mount /home[/b:cbc27955b3] klaar. moet na een reboot ook weer werken, als je tenminste je fstab bewaart. bedenk me net..... je draaid toch geen knoppix vanaf je harde schijf hoop ik ? knopix is mooi, een knap stukje werk, maar nooit bedoeld voor een diskinstalatie. niet erg veilig om te beginnen.
Link naar reactie
Ehm... jawel ik draai knoppix vanaf de hd :oops: Zal ik dan maar niet moeilijk doen en debian sarge installeren en dit vanaf de installatie proberen te fixen? Ik ben alleen wat bang/huiverig dat internet niet werkt(demon) en KDE niet opstarten wil. (zonder raampjes wordt ik gek :wink: ) Als internet en KDE eenmaal draaien kan ik een goede start maken, vorige keer kwam ik niet zover, vandaar dat ik nu knoppix draai. EDIT Beide bedankt nog.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...