Ga naar inhoud

Hoe staat het met ntfs onder linux ?


Aanbevolen berichten

[quote:b7a7437c5e="MrLeeJohn"]Met kernel 2.6 is ook beschrijven mogelijk.[/quote:b7a7437c5e] Dat is toch alleen overschrijven? Voor schrijven kan je [url=http://www.jankratochvil.net/project/captive/]Captive[/url] gebruiken. Het gebruikt WINE om ntfs.sys en ntoskrnl.exe te 'draaien' en het schijnt stabiel te zijn. Ik heb het zelf overigens niet geprobeerd.
Link naar reactie
Dus ik kan probleemloos een filmbestand vanaf een ntfs partitie lezen of grote hoeveelheden gegevens van een ntfs-partitie kopieeren naar een fat, ext2, ext3 of reiserFS ? Het schrijven naar ntfs kan ik me beter nog niet aan branden ? Kunnen wij hier nog positieve ontwikkelingen verwachten op korte termijn ? Ik was namelijk genoodzaakt om win2000 te installeren vanwege office perikelen. Win98 was super onstabiel....dus vandaar win2000 met ntfs.
Link naar reactie
[quote:990dedef45="E gozeling"][quote:990dedef45="bvvelde"]dus vandaar win2000 met ntfs.[/quote:990dedef45] Waarom meteen ntfs? Met fat32 draait win2k ook wel. Het lezen van ntfs moet zonder problemen kunnen. Misschien moet je nog een driver installeren ( http://sourceforge.net/projects/linux-ntfs/ )[/quote:990dedef45] Ntfs omdat ik dan ook bestanden groter dan 2 gb kan gebruiken. Maar ik ben al behoorlijk zat van win2000. Ik dacht dat het beter zou zijn dan win98, maar ik ben al tege verschillende problemen aangelopen :cry:. Mijn netwerk heeft altijd gewerkt en sinds ik win2000 op een van mijn computers heb gezet had ik binnen 24 uur 2 keer mijn netwerk offline :evil:. Nu ben ik nog niet linux minded genoeg om volledig over te kunnen :cry:. Zo heb ik het office probleem, waar openoffice mij niet genoeg in kan helpen... Zelf heb ik ook aan een hybride partitie gedacht met fat32, maar zoveel schijfruimte heb ik nou ook weer niet...
Link naar reactie
[quote:aa37fca322="Emielcuijk"]ook een probleem met fat32 is dat je het maar 32 gb kan maken, en dat is bij een data partitie ook niet echt handig.[/quote:aa37fca322] Oh ? Ik had hier een 40gb HD waar 1 primaire fat32 partitie op zat ? Dus dan 'miste' ik daar al 8 gb van ?, is me nooit opgevallen :oops: .
Link naar reactie
> Ik dacht dat het beter zou zijn dan win98, maar ik ben al tege verschillende problemen aangelopen Win2000 (en xp en 2003) zijn goede windows-versies. Daarvoor is het sh&t. Vanaf win2000 moet je stabiel kunnen werken. Hardware en/of drivers zijn vaak de killers. En als je ntfs met win200x/xp kunt gebruiken.... altijd doen! Tenzij je schijf kleiner dan 4 Gn is, dan heb je er alleen last van. Is lezen van ntfs niet genoeg? Maak dan een aparte data-partitie die fat32 is.
Link naar reactie
[quote:6f2afc25f7="Emielcuijk"]ook een probleem met fat32 is dat je het maar 32 gb kan maken, en dat is bij een data partitie ook niet echt handig.[/quote:6f2afc25f7] Dat valt wel mee, ik heb het opgezocht met google en toen kwam ik hier op uit: http://www.microsoft.com/windowsxp/home/using/productdoc/en/default.asp?url=/WINDOWSXP/home/using/productdoc/en/choosing_between_NTFS_FAT_and_FAT32.asp FAT32 ondersteund schijven van 512MB tot 2 TB.
Link naar reactie
[quote:1f98d9b025="bvvelde"]Ntfs omdat ik dan ook bestanden groter dan 2 gb kan gebruiken. [/quote:1f98d9b025] Ik neem aan dat je bedoelt "groter dan 4 GB". Is het dan ook de bedoeling vanuit GNU/Linux bestanden groter dan 4 GB te schrijven naar een NTFS partitie? In dat geval zou Windows 2000 op een andere pc moeten staan dan GNU/Linux. Zodat GNU/Linux toegang heeft tot de NTFS partitie via je netwerk.
Link naar reactie
[quote:b85c0f89e9="Supersnail"][quote:b85c0f89e9="Emielcuijk"]ook een probleem met fat32 is dat je het maar 32 gb kan maken, en dat is bij een data partitie ook niet echt handig.[/quote:b85c0f89e9] Dat valt wel mee, ik heb het opgezocht met google en toen kwam ik hier op uit: http://www.microsoft.com/windowsxp/home/using/productdoc/en/default.asp?url=/WINDOWSXP/home/using/productdoc/en/choosing_between_NTFS_FAT_and_FAT32.asp FAT32 ondersteund schijven van 512MB tot 2 TB.[/quote:b85c0f89e9] Ik zag net dat er nog een regeltje onder stond in mijn linkje: [quote:b85c0f89e9]In Windows XP, you can format a FAT32 volume up to 32 GB only.[/quote:b85c0f89e9] Zou dit een van de vele verbetering van XP zijn t.o.v. zijn voorgangers? ;)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...