Ga naar inhoud

[MDK 10.0] M'n zelfgebakken kernel in paniek, dus ik ook


Aanbevolen berichten

Hallo beste mensen, Onlangs zelf ff een kernel gebakken op wat aanwijzingen van een vriend. Blijkt dat ie niet boot. Ik krijg de volgende foutmelding: [code:1:2f5d81c737] Resume Machine: VFS: Cannot open root device "hda5" or unknown-block(0,0) Please append a correct "root=" boot option Kernel-panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(0,0) [/code:1:2f5d81c737] In GRUB staat het volgende: [code:1:2f5d81c737] title Mandrake 10.0 kernel 2.6.7 kernel (hd0,4)/boot/bzImage root=/dev/hda5 devfs=mount resume=/dev/hda6 vga=788 initrd (hd0,4)/boot/initrd.img [/code:1:2f5d81c737] Vraag me niet waarom ik deze opties toegevoegd heb, want ik heb het een en ander gekopieerd van m'n binarykernel van Mandrake. Bovendien is de initrd (wat is dat eigenlijk, wat doet die?) ook de officiele. Verder weet ik niet of het aan die bootopties ligt, want daar heb ik geen verstand van. Dus... wie helpt me ff uit de paniek (en m'n kernel ook natuurlijk)? Joost[/code]
Link naar reactie
Klinkt alsof je kernel geen support heeft voor het filesysteem dat je gebruikt.... zou niet erg zijn als die module in die initrd zou staan... maar dat lijkt wel niet zo te zijn. Persoonlijk zorg ik er altijd voor dat mijn kernel support heeft voor de dingen waarvan hij bij het booten afhankelijk is... zoals filesystemen ;) Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Link naar reactie
Over het algemeen wordt je root filesysteem geladen voordat er ooit een module geladen kan worden... die modules staan dan ook (meestal) op je root filesysteem... wat dus een kip en ei situatie creeert... vandaar die initrd... daar kunnen ook modules in staan... Safe way? Bootafhankelijke shit in de kernel bakken!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...