Ga naar inhoud

Applicatie voor desktop publishing


Aanbevolen berichten

[quote:6a0d73e241="Bilbo"]Nooit verwacht dat er nog iemand on-line zou zijn[/quote:6a0d73e241] Ik moet toch wat doen ;) [quote:6a0d73e241]Scribus dus.... LaTeX is me ff te moeilijk ben ik bang.[/quote:6a0d73e241] Wat voor drukwerk wil je precies maken dan? LaTeX is voor veel dingen juist een stuk simpeler, omdat het alles zelf doet. Bovendien is er een goede Nederlandse handleiding van Piet van Oostrum: http://wiki.nedlinux.nl/index.php?page=LaTeX En het belangrijkste: je kunt gewoon in je favo-editor (favo editor bilbo=vim :P ) werken :)
Link naar reactie
Ik moet een layout maken voor een A5 boekje (wat ook weer bij gesneden moet worden) Logo en tekdst op de voorkant, tekst op de binnen vooblad en binnenachter blad. En dan gevuld met een schiet register. Ik heb trouwens gister avond nog ff naar scribus gekeken...... gevompileerd en een keer gestart. Zag er leuk uit..... snapte er op dat moment nog niet veel van.
Link naar reactie
Ik denk dat je dat het mooist en makkelijkst met LaTeX kunt doen. @Roeland De c't heeft laatst idd een uitgebreide test gedaan en WP8 werd daarin minder geschikt bevonden voor dit soort 'DTP' zaken dan OpenOffice.org. OpenOffice.org kwam na Ragtime (maar dat is specifiek als DTP/tekstverwerker gemaakt) als beste uit de test. Wellicht is het toch eens tijd om de mogelijkheden van OO.org op dat gebied nog eens goed te bekijken.
Link naar reactie
[quote:1beb2b4844="rhkok"]Sorry, OO.o biedt gewoon op bepaalde DTP specifieke gebieden /niet/ voldoende om alle controle te hebben. WP8 biedt meer. Ik wil dat artikel wel eens lezen en horen wat zij onder DTP verstaan. Nu blijft voor echt DTP maar een mogelijkheid: een echt DTP pakket. [/quote:1beb2b4844] Voor dtp heb je idd een echt dtp-programma nodig. Mijn ervaring met bijna-dtp is dat word en wordperfect er niks van bakken, programma's leveren geen stabiel resultaat op. OpenOffice was het laatste dat ik toen probeerde, en alhoewel dat ook zijn eigenaardigheden had was het eindresultaat wel stabiel. (stabiel niet in de zin dat het programma stabiel is, maar dat de opmaak van het document stabiel blijft, en niet alle kanten opspringt...) Max
Link naar reactie
[quote:ffc686798d="rhkok"]Sorry, OO.o biedt gewoon op bepaalde DTP specifieke gebieden /niet/ voldoende om alle controle te hebben. WP8 biedt meer. Ik wil dat artikel wel eens lezen en horen wat zij onder DTP verstaan. Nu blijft voor echt DTP maar een mogelijkheid: een echt DTP pakket. -Roeland[/quote:ffc686798d] Ik meen dat zij een schoolkrant hadden genomen van twee pagina's, met wat plaatjes tekstcolummen etc. Gewoon wat je van een niet-DTP tekstverwerker mag verwachten. Ik krijg toch een beetje de indruk dat de voorkeur van sommige mensen voor WP8 meer een vooroordeel is dan een op feiten rationeel afgewogen ordeel.
Link naar reactie
[quote:550bdc38eb="Marcel de Reus"]Ik meen dat zij een schoolkrant hadden genomen van twee pagina's, met wat plaatjes tekstcolummen etc. Gewoon wat je van een niet-DTP tekstverwerker mag verwachten. Ik krijg toch een beetje de indruk dat de voorkeur van sommige mensen voor WP8 meer een vooroordeel is dan een op feiten rationeel afgewogen ordeel.[/quote:550bdc38eb] Een schoolkrantje maken is duur tekstverwerken, maar nog geen DTP. Als je het over DTP hebt, heb je het over controle tot op de punt nauwkeurig en moet je volledige controle over je letters, kerning etc. hebben. Dat biedt OO.o onvoldoende en WP8 biedt daarin het meeste van de mij tot nu toe bekende tekstverwerkers. Dat maakt het nog geen DTP pakket, maar het is waardevoller dan OO.o. OpenOffice.org is een prima pakket en een schoolkrantje is grappig om in elkaar te prutsen, maar het heeft weinig met echte DTP te maken. Net zoiets als een kleuter aan de fotosjop zetten terwijl Paint voldoende is. (en ja, ik weet waar ik het over heb) -Roeland
Link naar reactie
[quote:1eede588fd="Marcel de Reus"] @Roeland De c't heeft laatst idd een uitgebreide test gedaan en WP8 werd daarin minder geschikt bevonden voor dit soort 'DTP' zaken dan OpenOffice.org. OpenOffice.org kwam na Ragtime (maar dat is specifiek als DTP/tekstverwerker gemaakt) als beste uit de test. Wellicht is het toch eens tijd om de mogelijkheden van OO.org op dat gebied nog eens goed te bekijken.[/quote:1eede588fd] Ho, wacht! Even wat misverstanden uit de weg helpen. Die vergelijking kwam idd uit de C'T, en het was een vergelijking van [b:1eede588fd]tekstverwerkers[/b:1eede588fd], niet van [b:1eede588fd]DTP[/b:1eede588fd]. Bovendien was het Wordperfect 12 voor Windows wat besproken werd, niet WP8 voor Linux (een heel ander beest)! OO komt lang niet in de buurt van DTP, het is gewoon een textverwerker a la Word. WP8 voor Linux en Textmaker zijn tekstverwerkers met DTP features, ze hebben beide bijvoorbeeld veel betere frame support, en bieden veel meer mogelijkheden van het finetunen van het typesetten van fonts. Papyrus (jammer genoeg niet beschikbaar voor Linux) is ongeveer vergelijkbaar. Echte DTP programma's zijn Scribus, Maul (Win, OS/2 redelijk betaalbaar), PageMaker, Quark Express, etc. BTW. jammer genoeg is Scribus nog niet erg stabiel, daarom doe ik nu mijn quasi-DTP voornamelijk in TextMaker. Dat is ook wat m'n vriendin gebruikt voor posters, folders e.d. Je kunt er redelijk mee DTP-en omdat het hele goede frame ondersteuning heeft en verschillende modi heeft (object, edit, etc.). Op deze screenie zie je een beetje het idee: http://www.softmaker.de/anywhere/pics/tml_en.gif Maar uiteindelijk kan er weinig op tegen een echt DTP programma, want DTP moet op minder dan de milimeter nauwkeurig. Daarom worden de meeste DTP programma's ook specifiek op de printer ingesteld (kijk voor de grap maar eens naar Maul).
Link naar reactie
En, BTW, ik weet ook waar ik het over heb. We maken met een aantal mensen een kritisch blad. En in eerste instantie heb ik de fout gemaakt OO en KOffice te proberen. Als je nauwkeurigheid en professionaliteit wilt hebben kun je beide programma's wel dumpen. De volgende fout was Scribus te gebruiken, want dat was (vooral toen) zo instabiel als de pest. Nu gebruiken we textmaker. Niet ideaal, maar de beste oplossing die we tot nu toe hebben kunnen vinden. WP8.1 heb ik geprobreerd, maar dat leverde ge-fsckde prints op. WP8 schijnt het beter te doen.
Link naar reactie
[quote:c01bb54c19="maximilaan"]In een test in een ander blad kwam openoffice er een stuk beter af voor drukwerk dan WP of zelfs MS Office. [/quote:c01bb54c19] LOL, MS Office kwam er in het blad het slechtst vanaf. Ik heb de opmaak van een aantal wetenschappelijke boeken moeten maken in Word (ja, je gelooft je oren niet, ik deed dat ook niet). Als je een andere printer aangesloten hebt dan op de machine waarop je de layout gemaakt hebt is er niks meer van over. We hebben ook een aantal keren StarOffice en OpenOffice geprobeerd als alternatief, en dat was ook een volledige ramp. Uiteindelijk is alleen LaTeX voor dat soort werk geschikt (of een heel goed DTP programma). Maarja, de rest van de wereld gebruikt Word. En het is niet bepaald leuk om een 350 pagina tellend boek propvol met scheikundige formules van Word naar LaTeX over te zetten ;).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...