Ga naar inhoud

SuSE 9.1


Aanbevolen berichten

Hallo luitjes.... :) Ik had ff een vraag. Wie is er bekend met SuSE? Ik ken het al sinds 6.4 en vindt het een van de makkelijkste distr's, wat linux betreft. Ik zou graag willen weten wie ervaringen met dit pakket heeft, ik kom een paar probleempjes tegen. (bv sound-system ed) Ik heb nu een quaddrouple boot-config op me pc om uit te zoeken hoe dit in andere distro's werkt. Maar misschien kent iemand SuSE, en kan mij een beetje op weg helpen?? Ik zal proberen uit te leggen wat het probleem is... Onder KDE worden ook system notification geluiden gegeven, net zoals 'wimpy' dat doet... Maar nu heb ik het probleem dat daardoor mn /dev/dsp bezet is... :devil: Please help!!! I mis my music! :cry:
Link naar reactie
ArTs??? :- Gebruik op het moment Alsa. Ik weet wel hoe ik arts kan selecteren. Ik heb de keuze uit vier geloof ik. OSS Alsa Arts en Threated OSS. Enne op de vraag welke sound kaart: Dr zitten er 2 in mn machine, :0 een ac97 codec met een AD1980 chip, en een cmi8738 (een sweex kaartje) die in gebruik is. Die AC97 is gediabled in bios. Ik heb de AC97 nog nooit onder Linux aan de gang gehad. Ten eerste kon SuSE8.0 mn Southbridge niet vinden. 't is een VIA8235. Toen hebik er maar een kaartje in gezet waarbij Linux drivers werden geleverd. Ja, ik ben een linux fan, als de hardware niet onder linux draait moet ik het niet. :evil: :-?
Link naar reactie
Nadat ik SuSE 9.1 geïnstalleerd heb, gaat alles in eerste instantie goed. Bij de eerste reboot gaat het echter helemaal mis. Hij blijft halverwege het opstarten hangen met de melding: apm: set display: Power management disabled de monitor gaat heel even uit en 2 min. later krijg ik weer dezelfde melding en dat kan uren blijven doorgaan.
Link naar reactie
@ bigstaal Ik heb zelf ook twee oude monitoren. Één 17 inch monitor van ongeveer 6 jaar oud. En één 15 inch monitor van ongeveer 9 jaar oud. En zelfs die 15 inch monitor heeft geen probleem met SuSE 9.1 Ik denk dat je voor dat apm probleem waarschijnlijk toch beter een eigen topic kunt starten.
Link naar reactie
[quote:4c116abec7="ms_smokey"]Wie is er bekend met SuSE? Ik ken het al sinds 6.4 en vindt het een van de makkelijkste distr's, wat linux betreft.[/quote:4c116abec7] En ik vanaf SuSE 6.1. [quote:4c116abec7="ms_smokey"] Ik weet wel hoe ik arts kan selecteren. Ik heb de keuze uit vier geloof ik. [/quote:4c116abec7] Typ in een Konsole: kcontrol [Enter] en klik op Geluid en multimedia. En klik op Geluidssysteem. Geluidssyteem activeren zou dan moeten zijn gevinkt.
Link naar reactie
Het probleem is echter niet dat ik geen geluid heb.... Geluid heb ik wel, alleen er kunnen geen twee geluiden tegelijk worden afgespeeld. Kde bv geeft ook een geluidje, wanneer er een fout optreed of de gebruiker een fout maakt. System notification sounds worden ze genoemd geloof ik. Wanneer ik dus een foutje maak, iets verkeerds intyp ofzo, blijven deze geluiden in cue staan, wanneer de mp3 afgelopen is, draaien deze geluiden nog een keer, maar de mp3 plyer geeft dan aan dat /dev/dsp bezet is, en dat blijft zo. Ik moet dan een sound-system reset doen om hieruit te komen. Op een andere computer heb ik hier geen problemen mee. Die geeft de notification sounds wel goed tijdens hety spelen van een mp3. Als je het niet goed begrijpt moet je het zeggen; dan probeer ik het op een andere manier uit te leggen. Wie kan mij hieruit helpern??? Dit is wel zeer irritant!
Link naar reactie
Maar is arts dan een layer op oss of alsa??? :o Of is arts stand-alone? ik bedoel, of arts de sound driver op zichzelf is. Ik gebruik op het moment de SuSE 9.0 distro. Ik heb 9.1 ( pro, meen ik) wel, alleen niet geinstalleerd. En ik kan in control-center geen arts kiezen. Ook heb ik Fedora core 2 geinstalleerd. Die gebruikt default arts, alleen hier krijg ik mp3 en andere geluids toestanden, niet aan de gang. Ik vertrouw op het moment nog het meeste op SuSE. Met andere distro's ben ik niet echt bekend, al lijken ze wel wat op elkaar. Een kus voor de eerste die me help dit op te lossen.... :oops: En ff een andere vraag... Welke file is verantwoordelijk voor file-asiosations?...
Link naar reactie
Arts is idd een laag bovenop oss of alsa. Het probleem dat je ervaart ligt niet aan je systeem, maar aan het programma waarmee je mp3-bestanden afspeelt. Dit programma maakt klaarblijkelijk geen deel uit van je desktop (kde of gnome), waardoor het rechtstreeks met alsa praat ipv via de geluidsserver. Hierdoor blokkeert het mp3-pogramma de geluidskaart, of merkt het mp3-programma dat de geluidsserver de geluidskaart blokkeert. Je kunt dit oplossen door in het mp3-programma aan te geven dat je aRts wilt gebruiken, ipv alsa of oss. Verder kun je in het configuratiecentrum van kde bij de aRts-serverinstellingen aangeven of deze rekening dient te houden met programma's die geen ondersteuning voor aRts bieden. Wat bestandsassociaties betreft, die worden bij kde geregeld in het configuratiecentrum. Deze worden dan weer vastgelegd in .desktop-bestanden, welke je kunt vinden in KDEDIR/share/mimelnk of KDEHOME/share/mimelnk Rechtstreeks bestanden bewerken is niet verstandig, doe dit liever via het configuratiecentrum, of via de eigenschappendialloog van het bestand dat je wilt bewerken. Max
Link naar reactie
[quote:dd54f16062]Enne op de vraag welke sound kaart: Dr zitten er 2 in mn machine, :0 een ac97 codec met een AD1980 chip, en een cmi8738 (een sweex kaartje) die in gebruik is. Die AC97 is gediabled in bios. Ik heb de AC97 nog nooit onder Linux aan de gang gehad. Ten eerste kon SuSE8.0 mn Southbridge niet vinden. 't is een VIA8235. Toen hebik er maar een kaartje in gezet waarbij Linux drivers werden geleverd. Ja, ik ben een linux fan, als de hardware niet onder linux draait moet ik het niet.[/quote:dd54f16062]Die AD1980 chip is met ALSA prima aan de praat te krijgen. Ik gebruik 'm zelf ook.
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...