Ga naar inhoud

hoe kan je een bootflop lezen?


Aanbevolen berichten

Waarom wil de de bootsector lezen? Daar staat toch alleen een onleesbare reeks getallen en cijfers die de computer dient uit te voeren. Je grub configuratie staat in /boot/grub/ meestal. Met grub kun je toch al het opstart commando editten enzo voordat je gaat booten... (weet niet meer precies uit het hoofd maar bij mij tenminste staat het allemaal in het grub boot scherm uitgelegd...)
Link naar reactie
[quote:888cb56e4c="Marcel de Reus"]Dat is slechts in Gentoo zo. Die gasten die de install-guide hebben geschreven hebben gewoon liever grub.conf om een of andere vage rede en maken daarom een symlink aan. Als je gewoon grub normaal compileert en installeert heb je gewoon menu.lst als config file.[/quote:888cb56e4c] Ik zal het ebuild-script er eens op naslaan vanavond. Een beetje googlelen leert iig dat niet alleen Gentoo grub.conf gebruikt, maar ook bv Redhat/Fedora. Overigens is bij Gentoo grub.conf de echte file en niet menu.lst. De laatste is het linkje.
Link naar reactie
[quote:d0a97e581a="danieldk"]Op Debian is het iig gewoon menu.lst. En volgens mij is dat ook de standaard, heb laatst een nieuwe GRUB zitten betatesten (moest de UFS/FFS code voor iemand testen) en AFAIR werd standaard gewoon menu.lst gebruikt.[/quote:d0a97e581a] Is die menu.lst een bestand of een link?
Link naar reactie
Ik weet niet in hoeverre je van een "standaard" kunt spreken bij de plaatsing van een configuratie file voor een GNU tool... Net even door de source van grub-0.95 gekeken, en het woord "grub.conf" komt er nieteens in voor - wel de menu.lst - waaronder dit het duidelijkste bewijs is dat menu.lst de voorkeur heeft; grub_sprintf (config_filename, "%s%s", prefix, "/menu.lst"); ( uit stage2/builtins.c ) lijkt me duidelijk.
Link naar reactie
[quote:0197232955="water"] Overigens is bij Gentoo grub.conf de echte file en niet menu.lst. De laatste is het linkje.[/quote:0197232955] Dat komt doordat jij zelf ervoor hebt gekozen om grub.conf aan te maken. Natuurlijk is de menu.lst de symlink, anders zou het weinig zin hebben aangezien grub grub.conf niet checked als configfile. Zoals gezegd: het is gewoon iets dat de auteur van de install guide van Gentoo mooier vond. Ik heb het ook bij mijn Gentoo installs nooit toegepast omdat ik het onzin vind.
Link naar reactie
Marcel, en anderen, Het moet idd menu.lst zijn. Gentoo is gewoon raar op dit gebied: Uit de ebuild: [code:1:4e6578076c]pkg_postinst() { [ "$ROOT" != "/" ] && return 0 # change menu.lst to grub.conf if [ ! -e /boot/grub/grub.conf -a -e /boot/grub/menu.lst ] then mv /boot/grub/menu.lst /boot/grub/grub.conf ewarn ewarn "*** IMPORTANT NOTE: menu.lst has been renamed to grub.conf" ewarn fi [/code:1:4e6578076c]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...