Ga naar inhoud

Foto compilatie, Linux/BSD minded werkgroep (PCW), Groningen


Aanbevolen berichten

And now for something completely different. NedLinuxers en Box-Netters kennen de PCW al. Voor de mensen die mij (en de PCW) niet kennen een korte introductie. De PC-Werkgroep is onderdeel van de Jonge Onderzoekers Groningen. Dit jaar bestaat de werkgroep 12,5 jaar. Ik ben daar al die tijd bij geweest (tot '95 als bezoeker, daarna als begeleider (vrijwilligerswerk)). Drie dagen in de week gooi ik (samen met mijn collega's) de boel open en bied kinderen en vooral jongeren de mogelijkheid om in een zeer sociale omgeving bezig te zijn met Linux, BSD en allerlei andere leuke en leerzame dingen te doen, gerelateerd aan computers (denk ook aan security/systeem onderzoek, programmeren, etc.). Alles met OSS en Linux/BSD. Ik wil deze groep aan jullie voorstellen omdat ik zo nu en dan het woord PCW zal laten vallen in mijn postings (sorry, zit ingebakken ;)). Dan weten jullie iig waar ik het over heb. Compilatie van PCW-foto's: http://www.linux-box.nl/~roeland/foto/pcw/flashbacks/packet.dance/ Alle foto's: http://www.linux-box.nl/~roeland/foto/pcw Fijne club. Ik vind het fijn dat ik lekker gebruik kan maken van oude hardware (en nieuwe ;)) en lang-vergeten programmeertalen, protcollen etc. (hm... Gopher, anyone? - gopher://gopher.aerv.nl:70/ ). Is namelijk het beste educatieve middel, geschiedenis. Dus bij deze, dit is dus de PCW. Linux en BSD walhalla voor Groningse jeugd en jongeren ^_^ -Roeland
Link naar reactie
[quote:b13271850a="Dilbert"]wie sponsort die club?[/quote:b13271850a] De gemeente. Puur afhankelijk van subsidies. De Novell en SuSE vlag zijn aardigheidjes van Novell (hadden ook een keer software gedoneerd). Het zou fijn zijn als we een goede sponsor hadden die ons in de meeste dingen kon helpen... -Roeland
Link naar reactie
Zwijmel... Elke keer weer als ik foto's van de PCW zie, baal ik dat ik niet in Groningen woon. Aan de andere kant zou ik nooit weg willen uit Rotterdam, waarom is de PCW niet gewoon hier ;) :( Ik blijf het echt enorm gaaf vinden wat jullie daar hebben en doen Roeland. Het blijft een beetje de geekersdream. De sfeer straalt gewoon van de foto's af. Damn...
Link naar reactie
Ik vind het wel tof wat daar gedaan is maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat voor een club die Jonge Onderzoekers Groningen dan is. Hoe is die onstaan? En zijn er landelijk dan meer van dat soort clubs actief? Als ik me niet vergis heb ik hier al eens meer over gelezen op Linuxbox en vond het toen al geweldig, zoveel enthousiasme en clubgevoel. Graag zou ik willen weten hoe dit initiatief ooit van de grond is gekomen. stenux
Link naar reactie
[quote:3755de3d5b="danieldk"]En ik woon er vlakbij, en ben er nog nooit geweest. (/me schaamt)[/quote:3755de3d5b] <OT> Het is dan ook een club voor jonge onderzoekers en niet voor langharige filosofen ;) :P </OT> De grote vraag is natuurlijk of zoiets ook in Rotterdam zou zijn op te zetten. Ik neem aan de niet al het Nederlandse jonge computer intellectueel in het noorden van Nederland huist namelijk ;)
Link naar reactie
[quote:fe747f4551="Marcel de Reus"] <OT> Het is dan ook een club voor jonge onderzoekers en niet voor langharige filosofen ;) :P </OT> De grote vraag is natuurlijk of zoiets ook in Rotterdam zou zijn op te zetten. Ik neem aan de niet al het Nederlandse jonge computer intellectueel in het noorden van Nederland huist namelijk ;)[/quote:fe747f4551] En een jonge langharige filosofisch ingestelde onderzoeker uit het noorden...is die wel welkom ? ;-) Groningen is wel te doen met OV :-D
Link naar reactie
De PCW is een 'afdeling' van de Jonge Onderzoekers Groningen. Als werkgroep onderscheiden we ons van de overige afdelingen, met een vaste groep bezoekers, constante toestroom en een zeer enthousiaste vrijwilligersbezetting. De Jonge Onderzoekers Groningen is begin jaren '70 ontstaan uit de landelijke federatie Jonge Onderzoekers. Na een tijd zijn we steeds verder af komen te staan van de Federatie, omdat we niet elitair wilden zijn, maar juist open wilden zijn voor iedereen, dus ook voor bijstandsgezinnen etc. De Jonge Onderzoekers Groningen is een activiteitencentrum waar kinderen en jongeren terecht kunnen voor verschillende activiteiten, op diverse afdelingen. Van houtbewerking tot klei, fotografie, electronika, muziek, fijnmetaal, papier en textielbewerking tot de computerwerkgroep, PCW. Het centrum wordt draaiende gehouden door vrijwilligers, bestuur en een betaalde staf, directeur en administratie. Zelf steek ik al negen jaar als vrijwilliger enorm veel energie en tijd in de PCW. Ik denk dat ik er (naast mijn drukke studie en dit jaar zeer drukke voltijd stage als maatschappelijk werker) ongeveer 15 tot 20 uur in de week in steek. Daarnaast nog de vakanties. Dat wil dus zeggen dat er iets is dat me enthousiast houdt. De doelgroep. Heel divers, erg sociaal, geweldige groepsbinding, daarnaast een deel met genoeg sores om een boek over vol te schrijven. Geen dag is saai (al wilde ik vanochtend graag een uurtje langer in bed liggen, in plaats van op de PCW te zijn, maar na mijn eerste bak koffie ging dat ook wel weer). Sinds 2001 houden we elk jaar een Marathon, onder de naam Class. Dit jaar zijn we bij Class'04 aangekomen. Volgende week is het weer zover. Zaterdag tot zondag, 24 uur computeren, Lannen, loungen, etc. Wordt weer zwaar, maar geweldig... Het leuke is dat het aantal Linux boxen met het jaar groeit. In 2001 was ik de enige met Linux, nu draait ongeveer 20 tot 25 procent van de deelnemers dual of single boot Linux (met als klap op de vuurpijl een 12-jarige single Linux booter, een Debian gebruiker - na de marathon wil hij dual booten: Debian en FreeBSD ;)). http://class.linux-box.nl/03/foto/ http://class.linux-box.nl/02/files/marathon.wmv (excuses voor het formaat) http://class.linux-box.nl/ Iedereen is welkom om eens langs te komen. Af en toe komt er eens iemand langs die toevallig in Groningen is. We hebben al een aantal mogen verwekomen... Koffie is altijd vers (eigen koffiezetapparaat, roodmerk DE koffie), thee ook vaak (van zoethout/kaneel tot earl grey, van rooibos tot elke synthetische smaak die je kunt verzinnen). O ja, aan de ene kant een snackbar, aan de andere kant de super de boer. Rauwkost en stokbrood is in de mode op de PCW. -Roeland
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...