Ga naar inhoud

Hoe noemen jullie je bestanden?


Aanbevolen berichten

[quote:a031e1382f="Marcel"]GNU/Linux breekt door op de desktopmarkt.pdf[/quote:a031e1382f] [quote:a031e1382f="Marcel"]\\ Jonny321 Ja ik heb dus ook een hekel aan lange bestandsnamen, maar ik kan geen goed alternatief verzinnen. Geef dan eens een voorbeeld hoe jij dit artikel zou verwerken in een mappen structuur vanaf je home directory en welke naam je het uiteindelijk zou geven.[/quote:a031e1382f] ik weet niet exact hoe het met Linux zit, (gebruik het nog steeds niet :oops: ), maar ik zou het zo doen: home/documenten/krantenartikelen/GNU-linux/desktopdoorbraak.pdf
Link naar reactie
[quote:53f4a2bd31="Johnny321"][quote:53f4a2bd31="Marcel"]GNU/Linux breekt door op de desktopmarkt.pdf[/quote:53f4a2bd31] [quote:53f4a2bd31="Marcel"]\\ Jonny321 Ja ik heb dus ook een hekel aan lange bestandsnamen, maar ik kan geen goed alternatief verzinnen. Geef dan eens een voorbeeld hoe jij dit artikel zou verwerken in een mappen structuur vanaf je home directory en welke naam je het uiteindelijk zou geven.[/quote:53f4a2bd31] ik weet niet exact hoe het met Linux zit, (gebruik het nog steeds niet :oops: ), maar ik zou het zo doen: home/documenten/krantenartikelen/GNU-linux/desktopdoorbraak.pdf[/quote:53f4a2bd31] dan is het slimmer om CamelCaptions te gebruiken: desktopDoorbraak... wordt veel gebruikt in de programmeerwereld voor naamgeving
Link naar reactie
[quote:31ee3db02c="Marcel de Reus"] Lieve hemel. Als mijn home directory er zo uit zo zien, zou ik waarschijnlijk voor de trein springen ;) ... <knip> ... maar op het moment dat ik grep nodig heb mijn data terug te vinden lig ik wederom onder zo'n groot geel gevaarte. ;)[/quote:31ee3db02c] Marcel, slecht voorbeeld. Op dit forum komen nl ook mensen die beroepswege met dergelijke ongevallen te maken krijgen (zo ook ondergetekende). Hetzij als getuige van het uit elkaar spatten van het poppetje, hetzij als opruimer v/d rotzooi... Geloof me, dat wil je [i:31ee3db02c]écht[/i:31ee3db02c] niet zien.... :-? Ik begrijp de achterliggende gedachte, maar je voorbeeld was slecht gekozen (no offense ;)) Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
@ Bamboe Shit, toch verbannen :P BTW met mijn OGG'tjes heb ik geen ordenigsproblemen. Die gaan gewoon in de map ~/muziek/naamband/naamcd en de naamgeving verloopt volgens de freedb server. Niet omdat dit de moeiste manier is om ze een naam te geven, maar omdat het een verschrikkelijk takke werk is om alle OGG's na het rippen zelf een naam te geven ;) @ E gozeling Die structuur ziet er netjes en duidelijk uit. Ik zou alleen zelf ipv underscores waarschijnlijk punten of -'en gebruiken, waarom weet ik niet. Dat is een puur irrationele keuze :) @ Roeland Symlinks: top! Helemaal nooit aan gedacht. Ik zou dan een ~/sp/documenten en een ~/sp/fotos kunnen hebben en in ~/documenten en ~/fotos een symlink naar deze mappen kunnen maken (de symlinks heten dan gewoon sp). Die dir structuur zit er inderdaad netjes uit. Toch heb ik nog wat vragen. Geef jij al je files een versienummer? Vind je het niet onoverzichtelijk om data aan elkaar te schrijven dus ipv 2004-06-17, 20040617? Ik heb overigens ook een verschrikkelijke hekel aan programma's die mappen in mijn home map aanmaken. Dan is gelijk het hele evenwicht uit de structuur. @ Bint Ik ken CamelCaps alleen van wiki's. Aan de ene kant denk ik idd dat het de leesbaarheid vergroot. Aan de andere kant gebruik je dan hoofdletters in je bestandsnamen. Iets wat ik zelf (wederom psychologisch) nooit doe. Ik weet iig dat ik het (ook op wiki's) zo lelijk vind ogen. @ M.V. Wesstein Sorry, slecht voorbeeld idd.
Link naar reactie
CamelCaps? Ik hou ook wel van lange bestandsnamen..... je hebt immers tab completion? Maar ze moeten in een listing wel leesbaar zijn....... Extra karakters ertussen ben ik te lui voor en vind het overgens ook lelijk (zeker spaties) dus gebruikt ik CamelCaps. Maar nu ik ervover nadenk..... af en toe gebruik ik wel underscores..... voorbeeldje: LedZeppelin_StairwayToHeaven.mp3 maar ook IpPlanVoorDeCSG (Maar daar moet ik wel voor in de stemming zijn) Scripts die ik maak zijn volledig kleine letters, voorbeelden (uit de praktijd voor degene die m'n site kennen ;)) findfile.pl en packages.pl @Kay Ken dat probleem van wat staat waar..... probeer het op te lossen door zoveel mogelijk op m'n eigen werkstation te werken (via ssh) en door een beheers share te hebben die ik via nfs op alle servers beschikbaar heb (en daar weer share via samba in het lokale domein) Maar ik ben heel vaak dingen kwijt ;) Vandaar dat grep -ri
Link naar reactie
Ik houd van een platte directorystructuur: liever wat meer mappen dan allemaal subdirs. (Dit werkt btw ook fijner sinds gnome met spatial nautilus werkt). Verder heb een map 'diversen' waar ik niet nader onder te verdelen zeut in zet. En als de hoeveelheid diversen uit de klauwen loopt, verzin ik een nieuwe map. Ik hanteer geen consistente naamgeving. Behalve cosmetische redenen zie ik daar niet echt het nut van in. Als ik uit de naam maar kan afleiden wat erin staat ben ik dik tevreden. @Marcel de Reus: Als je je ogg-bestandjes op eenvoudige en snelle wijze wilt hernoemen, of de tags ervan wilt aanpassen, is het programmaatje [url=http://easytag.sourceforge.net/]easytag[/url] wellicht iets voor je. Als je tags bijvoorbeeld in orde zijn, kun je de bestandsnamen snel (recursief) hernoemen tot bijvoorbeeld nummer_artiest_titel.ogg. Ook cosmetische bewerkingen als hoofdletters of spaties verwijderen uit de bestandsnamen is zo gepiept.
Link naar reactie
[quote:8aa538a8b6="Marcel de Reus"]Die dir structuur zit er inderdaad netjes uit. Toch heb ik nog wat vragen. Geef jij al je files een versienummer? Vind je het niet onoverzichtelijk om data aan elkaar te schrijven dus ipv 2004-06-17, 20040617?[/quote:8aa538a8b6] Alleen bestanden waarvan ik weet dat ik er nog verbeteringen of updates in zal aanbrengen geef ik een versienummer. De overweging om data geen strepen tegeven, is dat het weer twee tekens scheelt in de bestandsnaam, en 'kijkt' vanzelf handig ;). De keuze om geen underscore en hoofdletters te gebruiken in bestandsnamen is bij mij niet irrationeel. Denk er maar over na: bij elke underscore moet je een extra toets intypen (shift), net als bij elke hoofdletter. Is RSI bevorderend. Ik vind niets irritanter dan shift gebruiken in bestandsnamen. Daarvoor is het standaard toetsenbord niet geschikt (voor mij that is). -Roeland
Link naar reactie
[quote:63222f8eec="Bilbo"] @Kay Ken dat probleem van wat staat waar..... probeer het op te lossen door zoveel mogelijk op m'n eigen werkstation te werken (via ssh) en door een beheers share te hebben die ik via nfs op alle servers beschikbaar heb (en daar weer share via samba in het lokale domein) [/quote:63222f8eec] Ja dat idee was ook de mijne, alleen... ik heb alleen maar laptops ..geen desktops (ok ik heb één Pentium 4 desktop waar ik nooit wat mee doe, draait winxp op) en die laptops gaan overal naar toe.. m.a.w. troep moet lokaal blijven. ik zit steeds meer richting rsync te denken, maar ja..wat rsync je en wanneer als je bijvoorbeeld Documenten op 2 laptops hebt, en waar op één dag ook beiden gebruikt kunnen worden.. totale chaos wordt dat.
Link naar reactie
Tja een laptop is een probleem uiteraard...... die zit niet altijd in het juiste netwerk.... als ie er al in zit. Ik heb ooit voor W98 een soort van rsync apje geschreven om de lokale data veilig te stellen zodra die aangesloten werd in het thuis netwerk..... maar dat was meer bedoelt om toch een backup te hebben van de data die er op stond. Verder is het bij mij juist andersom...... mijn Laptop staat XP op en Linux........ XP omdat het toch af en toe handig is om Windows bij de hand te hebben..... Linux om thuis op de bank te kunnen internetten...... maar dan heb ik altijd verbinding en werk ik feitelijk weer op me desktop.
Link naar reactie
Het menselijk brein is gelukkig geen chip; nadeel is dat ze dus allemaal hun eigen eigenaardigheden hebben en anders werken. Ik kom nog uit de tijd van de fiches. (directory in een kaartenbakje) Mij lijkt dat je proefondervindelijk moet vaststellen wat het prettigst werkt en het beste bij je past. Zelf ben ik toen ik mijn systeem opzette begonnen met een getekend structuurschema aan de muur te hangen met hoofd en subdirectories. Na verloop van tijd kwamen daar dus diverse sub-subdirectories bij. Voordeel van het laatste is dat ze bij herindeling gemakkelijk verplaatst kunnen worden. De namen die ik gebruik zal ik dit forum besparen [ ze passen bij mijn chaotische hersens :D ] Eigenlijk had ik dus ook alleen kunnen schrijven: "Teken een schema. Vul daar als expiriment het een en ander in en kijk of dat lekker werkt."
Link naar reactie
Ik zal een digitaal schema gaan tekenen de komende dagen, namelijk door gewoon even in een pseudo home-dir met touch en mkdir een structuur met dirs en files op te zetten en zo te kijken wat mij de meest lekker feeling geeft. Ik neig zelf het meest naar het systeem zoals Roeland dat neer zet, met punten en symlinks, maar ik moet zelf oefenen in het afkorten van filenames en de datumnotatie van Roeland accepteert mijn geest ook niet :P
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...