Ga naar inhoud

Hoe noemen jullie je bestanden?


Aanbevolen berichten

Oke, maar weer eens een heel andere vraag. Hoe noemen jullie je bestanden? Ik vraag me namelijk meer dan eens af wat nu de meest handige en duidelijk methode is bij de naamgeving van bestanden. Leg uitgebreid uit hoe jij de naamgeving (en eventueel directory structuur) regelt en ook waarom je het op die manier doet. Ik heb het hierbij dus over persoonlijke data in de home directory. Ik zelf vind het nog steeds heel lastig om een goede methode te vinden (daarom vraag ik dus jullie hulp), maar wellicht is het handig om wat voorbeelden te geven om te illustreren wat ik bedoel. Ik heb bijvoorbeeld ter voorbereiding van een aantal discussies enorme hoeveelheden krantenartikelen gedigitaliseerd, samengevat en geanalyseerd. Als voorbeeld even een fictief krantenartikel met de kop 'GNU/Linux breekt door op de desktopmarkt'. Laat ik voor het gemak even stellen dat het om een PDF file gaat. Hoe noemen jullie zo'n bestand dan? [code:1:24eebcdf1a] gnu-linux-breekt-door-op-de-desktopmarkt.pdf gnu_linux_breekt_door_op_de_desktopmarkt.pdf GNU/Linux breekt door op de desktopmarkt.pdf artikel3.pdf (en dan in een tekstfile een soort db aanleggen met de namen en een korte beschrijving van de artikelen) [/code:1:24eebcdf1a] Wat is nu het handigst, het overzichtelijkst, het makkelijkst, etc. En hoe stop je alles netjes in directories? Wellicht ben ik de enige die zich daar druk om maakt, wellicht ook niet. Graag jullie mening. PS: Ik werk zelf veel op de cli en heb daarom een hekel aan spaties in filenames. Ik neig daarom naar de eerste optie.
Link naar reactie
Ik heb geen vaste naamgeving, en ook geen goeie directory structuur in m'n home, m.a.w. complete chaos. Het enige wat ik doorgaans ook vermijd is het gebruik van spaties. Ik vertrouw dan ook volledig op slocate en find om iets terug te vinden, maar zelfs dat lukt niet altijd vermits ik sommige dingen gewoon "lala" of "testje" noem. Enkel heel belangrijke dingen voor school hebben een eigen directory met een logische naam :) De dingen die ik niet meer nodig heb weggooien komt er ook niet vaak van, dus als het echt de spuigaten uitloopt backup ik snel de dingen die ik écht nog nodig heb en verwijder dan de rest van m'n homedir. Bekijk en huiver: de output van "ls -l ~" staat op http://lena.uia.ac.be/~stijn/tmp/homedir.txt
Link naar reactie
Lekker bezig, Bamboe en Bilbo, afwisselende avater. Benoemen bestanden. Ik heb dus een behoorlijke hekel aan lange bestandsnamen. Lange namen zoals Marcel voorschoteld zijn bij mij persoonlijk een doorn in het oog. Ik bestempel het meestal als amateuristisch (maar dat is TS totaal niet, dus dat is niet op hem van toepassing). Wat ik altijd doe is een enorme mapstructuur, die ik dan meestal ook vrij logisch orden. Of werken met partities, maar dat doen de meesten hoop ik. Een map met meer dan 100 bestanden vermijd ik hierdoor, waardoor het geheel overzichtelijk en doorzoekbaar blijft. ps. Dit is denk voor alle OS'en hetzelfde. (okay, in het DOS tijdperk werd je wel gedwongen om korte bestandsnamen te gebruiken, anders was het helemaal een ramp)
Link naar reactie
Het geven van namen vind ik ook lastig, Alller eerstgebruik ik ook redelijk een uitgebreide mapstructuur Al geruime tijd gebruik de waar mogelijk de volgende opbouw voor bestandsnamen: Datumcode_Naam_Onderwerp Bijvoorbeeld: 4416_MarcelDeReus_Bestandsnamen_Linuxforum De datumcode is als volgt opgebouwd: 4 voor het jaar 2004, a voor 2010 en met f voor 2015 stop ik voorlopig 6 voor jde maand, a voor oktober, c voor december 16 voor de dag -hws-
Link naar reactie
ik doe niet zo moeilijk Ik maak gewoon een stapel dirs in /home/kayjay: Documents/ Documents/pdf Documents/ Mijn\ Afbeeldingen\ <-- je raadt het al ..samba Documents/Mijn\ Afbeeldingen\humor <-- leuke plaatjes Documents/Mijn\ Afbeeldingen\Diversen <-- meuk Documents/mpg <---domme films Documents/mp3 <--- w00t downloads/ <--- pr0n downloads/done <--- klaargekome pr0n verder heten al mijn tijdelijke bestanden bla, bleh , blah , ziedaar, test en boe textfiles geef ik nooit extenties maar executables geef ik toch altijd de ext. sh mee tarballs en rpm's staan bij mij altijd in /home/kayjay/zips documenten hebben de openoffice extentie of het zijn pdf's. Grafische projecten..ja.. dat zijn gewoon xcf's Wat is mijn grootste probleem: [quote:bc5fde795a] Wat staat nou in vredesnaam op welke machine??? [/quote:bc5fde795a]
Link naar reactie
Hm... Scheidingsteken is bij mij meestal een punt. Geen underscore of spatie. Uitzondering: bestandsnamen met numerieke informatie, die krijgen een minnetje er tussen (-). Screenshots beginnen met datum (yyyymmdd), daarna een variant op de serie-naam (tot voor kort newcycle ;)). Over het algemeen lijken mijn filenames op zoiets: linux.desktop-1.0.pdf (of iets dergelijks) Onder geen voorwaarde hoofdletters in mijn tekstbestanden, geen vreemde tekens (spaties reken ik ook onder vreemde zooi). Directorystructuur: altijd een documenten, download, source en program dir in $HOME. Verder alles daar in onder brengen. Documenten heeft weer dingen als: fotografie, art, websites, muziek, tekst. Dat alles is weer onderverdeeld in talloze subs en subsubs. Ik ben zo extreem geordend op mijn schijf dat het een zootje lijkt. -Roeland
Link naar reactie
\\ Bamboe Lieve hemel. Als mijn home directory er zo uit zo zien, zou ik waarschijnlijk voor de trein springen ;) Ik ben zelf absoluut niet netjes in veel opzichten (bestudeer mijn mooie werkplek maar eens op Bilbo's site of op Linux-box.nl), maar in dingen als schriften, bestanden, code en de organisiestructuur van mijn data ben ik verschrikkelijk perfectionistisch. Ik wil dan ook altijd alles hetzelfde doen (dus een artikel met regelnummering, is alle artikels met regelnummering). \\ Jonny321 Ja ik heb dus ook een hekel aan lange bestandsnamen, maar ik kan geen goed alternatief verzinnen. Geef dan eens een voorbeeld hoe jij dit artikel zou verwerken in een mappen structuur vanaf je home directory en welke naam je het uiteindelijk zou geven. \\ hws Een interessant systeem, maar om een of andere reden heb ik psycholigisch gezien weinig feeling met underscores. \\ Bilbo Zou jij het principe van CamelCaps iets verder willen toelichten? Hoe zou de bestandsnaam in het door mij gegeven voorbeeld dan worden? En ja ik hou ook van grep, maar op het moment dat ik grep nodig heb mijn data terug te vinden lig ik wederom onder zo'n groot geel gevaarte. ;) \\ henk46 Maar kopieer je de kop dan met spaties en hoofdletters erin? Vanaf de cli werkt dat namelijk bijzonder rot en je zit wederom met hele lange filenames. \\ KayJay Ik geef textfiles ook nooit een extensie en shellscripts wel. Weet ook niet waarom, maar dat heb ik automatisch altijd zo gedaan. \\ Roeland Hmm, een punt spreekt mij ook wel aan. Ziet er netjes uit. Maar hoe doe jij het met extreem lange file names? De indeling van de mappen op home dir niveau zijn herkenbaar, maar ik zit met bijvoorbeeld het volgende probleem: Ik kan een map documenten maken en die vervolgens onderverdelen in bijvoorbeeld school, sp, edukitty, edu-box. Maar ik kan ook de mappen school, sp, edukitty en edu-box maken op home niveau en daarin een map documenten maken. Naast een map documenten vaak ook een map fotos, plaatjes, etc. Ik blijf daarmee worstelen.
Link naar reactie
Héhé, de die-hard slackers hebben, buiten een voorkeur voor distributue, nog andere gemeenschappelijke eigenschappen ;) Marcel, bij deze ben je verbannen uit de slackware community. Trouwens, die vieze gnoe kop van je stond me ook al niet aan ;) De dingen in mijn home dir zijn over 't algemeen ook helemaal niet belangrijk, het enige wat echt belangrijk is zijn: - m'n schooltaken, maar die steken toch in een cvs repository dus als ik die kwijtgeraak check ik die toch even terug uit - m'n mp3's, en daar heb ik een aparte harde schijf voor (en daar zit tenminste toch een klein beetje structuur in de naamgeving... :) )
Link naar reactie
Voor de artikelen die met discussies te maken hebben zou ik de volgende structuur doen: Alles zou ik plaatsen in ~/documenten/discussies (de map ~/documenten gebruik ik voor bijna alles wat geen programma of configuratie-bestand is) In de map discussies zou ik de sortering op discussie maken <$discussienaam> In de map <$discussienaam> zou ik vervolgens de volgende mappen plaatsen: ./bronnen ./verloop In ./verloop de logboeken van discussies, of anders notulen e.d. (indien van toepassing) In bronnen zouden de volgende dingen staan: ./artikelen ./afbeeldingen Het voorbeeld artikel zou ik de volgende naam geven: linux_doorbraak_desktop.pdf
Link naar reactie
Marcel, Extreem lange filenames vermijd ik als de pest. Het gebeurt vaak genoeg dat ik ze moet ingeven zonder een file-dialoogje, dus dan is het handig als ik ze (compleet met absoluut pad) kan opgeven, zonder de weg kwijt te zijn in rare naamgevingen. gnu-linux-breekt-door-op-de-desktopmarkt.pdf zou ik schrijven als: linux.doorbraak.desktop-0.2.pdf en vervolgens consistent je nummering doorzetten. Over de directorystructuur: Belangrijke projecten hebben een eigen directory. Zeer belangrijke dirs die diep in de structuur zitten, maar toch dagelijks beschikbaar moeten zijn, krijgen een symlink in /home/rhkok/documenten (o.i.d.) Ik denk dat onderverdeling in projecten, in plaats van document type, makkelijker is als je veel projecten doet. PCW heeft een eigen dir bij mij en Box-Net ook. Mijn fotografie dir is zo enorm en centraal, dat ook PCW foto's daar in komen te staan. De dir is onderverdeeld in: digitaal, analoog en derden (o.i.d., niet eigen fotografie), welke allemaal een eigen structuur hebben. Een deel van die structuur (en hoe ik daar in groei) zie je terug op: http://linux-box.nl/~roeland/foto/pcw Toen ik begon, pleurde ik daar een aantal losse foto's in, later ging ik met datum-dirs werken, en nog later heb ik een onderverdeling op jaartal gemaakt (2004) en ben ik in die dir mijn dirs beter gaan benoemen, zodat ze chronologisch benaderbaar zijn. Ook in deze dirs weer een aantal onderverdelingen. Het handigste om rommel te voorkomen, of inconsistentie of dubbel gedoe, is met duidelijke symlinks werken. Verder: consistent zijn. Punten en strepen steeds op dezelfde manier toepassen. Een goede datumnotatie vinden en waar dit belangrijk is (screenshots, foto's) deze vooraan de filename (beginnend met jaar, zodat je goede tijdlijn behoudt). PS: Ik heb een hekel aan die rotprogramma's die een zichtbare eigen dir maken in mijn home directory (Window Maker, Evolution, etc). -Roeland
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...