Ga naar inhoud

SuSE installatie problemen (newbie)


Aanbevolen berichten

Ik had nog drie Suse 8.0 installatie CD's liggen (ooit gekregen maar nooit echt serieus iets mee gedaan) en besloot dat het nu een mooi moment is om eens serieus met Linux aan de slag te gaan. Ik weet dat Suse 9 alweer een tijdje beschikbaar is, maar upgraden naar 9 lijkt me niet moeilijk (toch?) Na mijn eerste installatie poging kreeg ik geen enkele beweging in mijn muispijl, en liep de boel onmiddelijk vast wanneer ik inlogde als root user. Na de tweede installatie (de logitech optische USB muis maar ff vervangen voor een ouderwetse ps2 muis met bal) kreeg ik wel beweging in de muispijl en ook inloggen als root was geen probleem. Toen maar op zoek hoe ik mijn USB muis alsnog aan de praat kon krijgen. Na enig zoeken had ik een soort van configuratiescherm tevoorschijn (Yast) waar ik o.a. muis properties kon wijzigen. Ik selecteerde de USB intellimouse uit het lijstje en klikte op 'test'. Gedurende vijf seconden deed ie het en toen was er wederom geen beweging meer in te krijgen. Toch heel eigenwijs deze muis geselecteerd, wellicht duurde de test maar 5 seconden(?) maar nee, helaas. Uiteindelijk lukte het weer om de PS2 muis aan de praat te krijgen, maar de muispijl was slechts te bewegen binnen een heel klein onzichtbaar kadertje. Bij elke muisbeweging begonnen er spontaan vensters open te springen. Yast zelf, Open office, en nog een paar dingen . Dit proces was niet meer te onderbreken, dus heb de boel maar uitgezet. Leuke kennismaking met Suse, zelfs Windows 95 heeft nog nooit zo raar gedaan bij me ;-) Iemand die dit vreemde gedrag kan verklaren? Voor de installatie heb ik de harde schijf nog gechecked en die is tiptop in orde. Misschien een probleem met mijn hardware? maar zulk exotisch spul heb ik niet. (Matrox 40GB 7200rpm hd, 256 MB DDR pc2700 geheugen, Athlon XP 1800+, Asus G-force4MX videokaart, Soundblaster Live! geluidskaart, Pinacle TV kaart, Plextor CD brander, Pioneer DVD speler.)
Link naar reactie
Ik ben geen SuSE kenner, gezien de gekke kuren dat het vertoont bij niet of niet goed ondersteunde hardware zou ik het ook nooit aanraden aan anderen, maar om een antwoord op je vraag te geven: je kan misschien eerst je PS/2 muis gebruiken om te upgraden naar SuSE 9.0 (of 9.1, die is ook al uit ondertussen), en dan nog eens kijken wat de USB muis doet.
Link naar reactie
SuSE 8.0 is echt al behoorlijk oud hoor. Het is nu zo'n twee jaar geleden dat deze is uitgekomen en aangezien de ontwikkeling in de open source wereld behoorlijk hard gaat is de distro absoluut niet representatief meer voor hoe lekker GNU/Linux werkt vandaag de dag. Ik heb zelf met SuSE 8.0 begonnen en er zaten zoiezo al wat onhebbelijkheden in. Waaraan het ligt dat je muis het niet goed doet, weet ik niet, maar de kans is groot dat hij het onder 9.1 wel goed doet. Als je dus een goede en meer vlekkeloze kennismaking met GNU/Linux wilt kun je beter 9.1 installeren. Dat kun je via een ftp-install doen (of je kunt een doos met boeken en cd's kopen). Als je toch met 8.0 verder wilt gaan, zou ik de USB muis eens aansluiten. Vervolgens doe je '[alt][f2]: konsole' en in deze console tik je dan vervolgens 'dmesg'. De output kun je hier posten en dan zien wel wellicht wat er precies mis gaat.
Link naar reactie
[quote:e3e96aaec4="Gooly"]Na mijn eerste installatie poging kreeg ik geen enkele beweging in mijn muispijl, en liep de boel onmiddelijk vast wanneer ik inlogde als root user. [/quote:e3e96aaec4] Ik heb vroeger ook problemen gehad met een usb muis en SuSE 8.0. Ik meende me te herinneren dat ik die oploste via de SuSE Support Database. http://portal.suse.com/sdb/en/2002/05/usb80.html
Link naar reactie
Thanks, hier kan ik wel wat mee. Ik ben pas morgen weer thuis, maar ga er dan gelijk mee aan de slag. Ik zal eerst eens kijken of het niet al te lastig is om die 8.0 te upgraden naar 9.1 (hij staat er nu toch op) en anders gooi ik hem er af en installeer 9.1 gewoon. Effe uitzoeken hoe dat zit met zo'n FTP install, maar dat is vast ergens te vinden.
Link naar reactie
SuSe 8.0 heb ik ook nog eens ooit gekocht, maar ik heb maar weer meteen slackware geinstalleerd toen... Ik kon er in ieder geval niet mee overweg... Ik denk dat het inderdaad slimmer is om een keer een Suse ftp-install te doen, of probeer eens knoppix te downloaden en te starten, dan weet je meteen of je hardware ondersteund wordt. zie www.knoppix.org en onthoud: er zijn heel veel distro's. Misschien is mandrake ook wel een keer leuk om te proberen ;)
Link naar reactie
Zojuist werden mij 3 Mandrake 10 schijfjes in de hand gedrukt met de vermelding dat ik dat maar moest proberen tot maandag, dan zou men Suse 9.1 voor me meebrengen en kon ik beslissen wat ik het fijnste vind. Kan het nog makkelijker? :D Als beginner best handig om zo een beetje in verschillende distributies rond te kijken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...