Ga naar inhoud

Printen met foomatic, cups, etc...


Aanbevolen berichten

[b:d67c86453f] deze thread is een afsplitsing van[url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=122288&sid=c2aa852f679d8157f05eb61b43fe8a6f]deze[/url] [/b:d67c86453f] Hehe, been there, done that. Ondertussen ben ik het al wel afgeleerd om telkens mijn slackware installatie er af te kieperen als ik er een andere wil proberen, nu heb ik gewoon 2 extra partities om met andere distro's te knoeien (ja, zodat ik zelfs 2 andere distro's tegelijk naast slack kan neerpoten) Twee weken geleden heb ik Arch eens geprobeerd, doch niet lang genoeg mee bezig gehouden om alles goed werkend te krijgen. Het basisconcept en pacman bevallen mij wel, maar ik struikelde bij de twee klassieke pitfalls waar ik onder andere distro's ook al wel eens last van heb: ik krijg de fonts niet mooi gerenderd op m'n tft scherm (gaat onder slackware perfect, onder gentoo moest ik er hard aan prullen om het goed te krijgen en onder arch lukt het voorlopig niet) tweede klassieke probleem is 't printen naar m'n HP laserjet netwerkprinter m.b.v. de postscript PPD file die op linuxprinting.org te downloaden is. Om één of andere reden slaat cups daarop af en toe in de knoop, en of het werkt of niet hangt nogal sterk van de distro af. Onder mandrake & fedora gaat het perfect, onder slackware en gentoo mits wat prulwerk, onder arch met geen stokken aan de praat te krijgen. Het goed compileren van cups en afhankelijkheden (gimp-print, esp-ghostscript e.d.) schijnt geen sinecure te zijn en er zijn weinig distro bouwers die daar goed in slagen.
Link naar reactie
Heb je foomatic al eens geprobeert? Als je foomatic onder Slackware wilt gebruiken in combinatie met gimp-print moet je eerst foomatic installeren (alle 4 de pakketten), dan gimp-print eraf mikken en opnieuw compileren. Ik heb in het begin ook eindeloos lopen klooien met PDD files en CUPS, terwijl foomatic eigenlijk direct en goed werkt (in combinatie met verschillende printing systems waaronder ook CUPS). Met foomatic-configure maak je de printer aan. Geef je een naam, een model, de gewenste driver en de locatie van de printer aan (bijvoorbeeld het ipp adres van de netwerkprinter) en vervolgens is alles gewoon via CUPS te beheren. Ik heb dat hier ook werken voor een Epson Stylus Photo 810 (gimp-print-ijs driver) en voor een HP Deskjet 5150 (met hpijs foomatic driver, dan hoef je gimp-print dus _niet_ te hercompileren) over het netwerk en dat gaat vlekkeloos onder alle distro's. Fonts had ik alleen problemen mee bij Slackware/pkgsrc (heb ook een TFT op mijn laptop). Gewoon XTT of Freetype aanzetten in XFree en het zou er netjes uit moeten zien.
Link naar reactie
Bedankt voor de tips, ik zal er eens naar kijken als ik tijd heb. Overigens heb ik nooit problemen gehad met fonts onder slackware. Onder gentoo ging het enkel goed als ik freetype eraf gooide en terug emerge'de met de USE=bindist flag. Ik ben nooit goed aanuit gekunnen aan die font rendering systemen (xtt, xft, freetype, ...), heb mij daar ook nooit goed mee beziggehouden. Zelfde geldt voor de printerdrivers, maar anno 2004 zou je toch wel mogen verwachten dat printers out of the box ondersteund worden zonder dat je moet gaan hercompileren (zelfs onder slackware). Met hpijs werkt het overigens wel, maar dan heb je het nadeel dat het veel trager gaat (bitmap van 600x600dpi versturen ipv postscript file) en dat de grijswaarden niet goed zijn...
Link naar reactie
Sort of, maar ik gebruik het omdat ik met lprng m'n netwerkprinter ook niet meer aan de gang kreeg... ik wist vroeger ook niet dat cups en lprng elkaar in de weg konden zitten, als je eerst lprng installeert en dan cups dan doet lprng het niet meer enzo en dat wist ik allemaal niet. Knoeien met m'n printer is niet m'n favoriete bezigheid, gewoonlijk kom ik er pas achter dat dat ding het niet doet als ik dringend iets moet afdrukken (wat niet vaak gebeurt), met flink wat gevloek tot gevolg. (en als het na wat knoeien nog niet lukt een reboot naar windows...) Ik vind afdrukken onder linux een hel, met mijn printer tenminste (een HP Laserjet 5M, wat toch een behoorlijke mainstream printer is). Dat cups geval doet het de ene keer wel en de andere keer niet, de ene applicatie print wel goed en de andere niet, als ik het ding dan al aan de gang krijg geeft hij het soms halverwege een groot document op (hij breekt dan halverwege een grote figuur af en drukt een postscript foutmelding op de pagina af), of nog leuker is dat hij afdrukt "out of memory" bij een te grote figuur. En dat zijn dingen die enkel onder linux gebeuren en in windows perfect werken. Een pdf afdrukken die in het amerikaanse Letter formaat is lukt bv. al niet in kghostview, want dan zaagt m'n printer dat ik letter papier moet invoeren terwijl er A4 papier in de lader zit. Als ik het zelfde probeer in ggv (gnome ghostview) doet de printer gewoon helemaal niks. (komt er op het schermpje: processing job... en na een paar seconden: ready, maar papier komt er niet uit) Onder Acrobat reader vertrekt hij meestal wel maar breekt hij vaak halverwege in een figuur af. Soms als hij het niet doet kan ik het oplossen door in cups de printer er uit te gooien en terug te installeren en dan gaat het weer een tijdje min of meer goed. Ik word er ziek van, het is net alsof de meeste linux-gebruikers / ontwikkelaars / distributeurs gewoon nooit afdrukken waardoor er geen deftige ondersteuning komt. Of ze besluiten dat het werkt als het ding er één testpagina uitkrijgt. Twee weken geleden had ik voor de gein mandrake 10 geinstalleerd, tot mijn grote verbazing stuurde die de printer perfect aan, hij drukte zonder morren en razendsnel een pdf document van 110 blz en veel figuren af. Ik was zodanig onder de indruk dat ik bij mandrake wou blijven, maar 'k ben nu al terug bij slack. (heb niet meer moeten afdrukken sindsdien :) ) Binnenkort maar eens gaan experimenteren met foomatic onder slack...
Link naar reactie
Heren, interessante discussies, maar t heeft [i:6b84b5da1c]he-le-maal[/i:6b84b5da1c] niks te maken met de oorspronkelijke vraag. Dat was niet 'welke distri gebruikt de expert' of 'hoe krijg ik 3 printerprog's tegelijk aan de praat op m'n machine' maar een eenvoudig 'welke distri voor een beginner'... Ik denk dat de vraagsteller reeds lang vertrokken is naar een ander forum waar men [i:6b84b5da1c]wel[/i:6b84b5da1c] bij de vraag blijft en de vraagsteller op weg helpt. Jammer, maar ik zie het hier steeds vaker gebeuren dat draadjes 'gekaapt' worden door vaak jonge lezers die hun eigen probleem, vaak niet eens gerelateerd, belangrijker vinden dan dat van de oorspronkelijke vraagsteller. Gelukkig zijn het niet alleen 'de jongeren' die zich er schuldig aan maken, maar van de volwassenen verwacht ik toch eigenlijk wel een corrigerend antwoord naar deze groep 'kapertjes' .... Van mij mogen de moderators wel wat strenger optreden tegen deze groep, de forumengine biedt daarvoor voldoende mogelijkheden. @RD: tijd voor een slotje? Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
[quote:538ff7dbe1="M.V. Wesstein"]Heren, interessante discussies, maar t heeft [i:538ff7dbe1]he-le-maal[/i:538ff7dbe1] niks te maken met de oorspronkelijke vraag. Dat was niet 'welke distri gebruikt de expert' of 'hoe krijg ik 3 printerprog's tegelijk aan de praat op m'n machine' maar een eenvoudig 'welke distri voor een beginner'... Ik denk dat de vraagsteller reeds lang vertrokken is naar een ander forum waar men [i:538ff7dbe1]wel[/i:538ff7dbe1] bij de vraag blijft en de vraagsteller op weg helpt.[/quote:538ff7dbe1] Het antwoord op de vraag van de topic starter is al lang gegeven. Het is vervolgens aan de topic starter om te reageren. [quote:538ff7dbe1]Jammer, maar ik zie het hier steeds vaker gebeuren dat draadjes 'gekaapt' worden door vaak jonge lezers die hun eigen probleem, vaak niet eens gerelateerd, belangrijker vinden dan dat van de oorspronkelijke vraagsteller. Gelukkig zijn het niet alleen 'de jongeren' die zich er schuldig aan maken, maar van de volwassenen verwacht ik toch eigenlijk wel een corrigerend antwoord naar deze groep 'kapertjes' .... Van mij mogen de moderators wel wat strenger optreden tegen deze groep, de forumengine biedt daarvoor voldoende mogelijkheden.[/quote:538ff7dbe1] Als ik ergens een bloedhekel aan heb dan is het wel aan dit soort opmerkingen die inspelen op leeftijd. Ten eerste volg ik zo'n beetje elk topic hier en er is absoluut geen sprake van een groep 'kapertjes' die de laatste tijd alle draadjes overneemt. Ten tweede is een topic een lopende verhaal, dat als de eerste vraagstelling beantwoord is wel eens over kan gaan in een ander punt. Dat is maar goed ook, want anders zou er elke dag een pagina vol met nieuwe topic in OS Linux verschijnen. Ten derde is er hier in dit subforum een actieve moderator, namelijk max. Hij is degene die het moderatiebeleid bepaalt en waneer topics op slot gaan. Postings die draden echt off-topic maken zijn postings zoals de jouwe en mijn reactie daarop. Die hebben niets met GNU/Linux te maken. In OS Linux is het moderatiebeleid altijd mild geweest, en slotjes komen alleen bij hoge uitzondering voor. [quote:538ff7dbe1] @RD: tijd voor een slotje? [/quote:538ff7dbe1] Wellicht handig je eerst eens te verdiepen waar Red Dragon ook alweer moderator is :roll:
Link naar reactie
[quote:05ccfb3164="KayJay"]Ik zat al op zo'n reactie te wachten.. De persoon is allang met Knoppix in de weer en alsnog moet er weer een andere distributie genoemt worden om zo de beginnende gebruiker nog meer te verwarren.[/quote:05ccfb3164] Ben ik het helemaal mee eens! Schandalig om je eigen mening te geven en de vraag van de topic starten naar eer en geweten te beantwoorden. Dus alle mensen die het nog in hun hoofd hebben gehaald een letter in dit topic te typen nadat de topic starten Knoppix heeft besloten te testen: jullie zouden je moeten schamen :roll:
Link naar reactie
Gentlemen, laten we het leuk houden in dit, overigens altijd vriendelijke en behulpzame, forum. Laten we met z'n alleen er een nachtje over slapen dan is morgen alles weer goed. Ik zou het namelijk jammer vinden als een aantal professionals (want zo hoog hen ik de meeste leden zitten) het forum de rug toekeren. :(
Link naar reactie
Kort samengevat: op nedlinux worden er drama's gemaakt over off topic threads, maken de moderators er een zootje van (verwijderen posts die hen niet aanstaan), worden newbies uitgekafferd omdat ze beginnersvragen stellen en wijken ouwe rotten uit naar andere fora met een "hoger niveau" van discussies. Wat deze thread betreft: dat hij off topic gegaan is is een feit, dat ik daar voor iets tussenzit ook, maar zoals anderen al gesteld hebben is de vraag van de OP al beantwoord. Verder is het per definitie zo dat op zo'n vraag iedereen zijn favo distro naar voor schuift, en is het een wonder dat het nog niet is uitgemond op een distro war ;) en @ M.V. Wesstein: 1) zo jong ben ik ook al niet meer 2) doorgaans los ik mijn problemen zelf wel op, en 3) ik vind deze dan ook niet belangrijker dan het probleem van de OP. Aangezien verschillende distro's ter sprake kwamen vond ik het gewoon even nuttig te vermelden welke problemen ik ondervond met een bepaalde distro, zijnde Arch, wat dan wel uitmondde op wat geblaat rondom printproblemen, maar zoals eerder gezegd is daar niks mis mee aangezien de oorspronkelijke discussie in deze thread afgelopen is.
Link naar reactie
Max, bedankt voor de thread af te splitsen. Had ik al gezegd dat ik ziek word van CUPS? Het werkt dus nog altijd niet, en dit is wat ik gedaan heb: heb eerst cups, hpijs, gimp-print en esp-gs eraf gegooid. Dan cups terug geinstalleerd, alsook esp-gs. In principe heb ik hpijs en gimp-print niet nodig omdat ik een postscript printer heb, maar omdat swaret een dependency aangaf tussen esp-gs en gimp-print heb ik dat laatste ook maar terug geinstalleerd. (en niet gehercompileerd, want zoals gezegd, ik heb het niet nodig, enfin dat denk ik tenminste) Dan foomatic geinstalleerd: heb foomatic-db-engine, foomatic-db, foomatic-filters en foomatic-filters-ppds geinstalleerd. (foomatic-hpijs meen ik niet nodig te hebben) Toen ik via foomatic-configure m'n printer wou toevoegen liep ik direct tegen een cryptische foutmelding aan die 'k vroeger ook al wel heb gehad bij m'n vorige experimenten: lpadmin: set-default failed: client-error-not-found lpoptions: Unknown printer or class! Unable to set queue "laserjet2" as default! Dan maar via de web-interface van cups geprobeerd de printer toe te voegen, de laserjet-postscript ppd gekozen, en de testpagina kwam er netjes uit. Enthousiast meteen geprobeerd een pdf document af te drukken, maar nee: de printer zegt even "processing job", en een paar seconden later terug "ready". Een webpagina afdrukken vanuit konqueror: van 't zelfde. Dan manueel met "lpr filename.ps" een postscript file afgedrukt, kwamen er eerst wat rare tekens op m'n blad gevolgd door iets wat op postscript codes lijkt. Zo vreemd dat ik op de duur al twijfel of de printer wel echt postscript ondersteunt, ware het niet dat de postscript driver het wel prima doet onder mandrake en windows, en dat de CUPS testpagina er nu ook goed uitkomt...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...